استاد جامعه الزهرا(س):

پیامبر اسلام (ص) اسوه حسنه در همه زمان هاست

رحلت پیامبر ص

استاد درویشی گفت: ظاهر و باطن پیامبر، آراسته به سجایای اخلاقی بود به گونه ای قرآن، ایشان را به عنوان اسوه حسنه معرفی برای همه زمان ها معرفی می کند.

به گزارش روابط عمومی، خانم رقیه درویشی به مناسبت رحلت جانسوز رسول مهربانی ها، حضرت محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم اظهار داشت: در آیه ۲۱ سوره احزاب آمده است : همانا برای شما در (سیره‌ی) رسول خدا الگو و سرمشقی نیکوست، (البتّه) برای کسانی که به خدا و روز قیامت امید دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند.
وی افزود: «أُسْوَةٌ» در مورد تأسّی و پیروی کردن از دیگران در کارهای خوب به کار می‌رود. در قرآن دوبار این کلمه درباره‌ی دو پیامبر عظیم الشّأن آمده است: یکی درباره حضرت ابراهیم (ع)و دیگری درباره پیامبر بود.
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام تاکید کرد: قاطعیت و ایمان پیامبر باعث شد تا ایشان به این صفت خوانده شوند ایشان هرگز گرفتار سیاسی بازی و مکر و نیرنگ نشدند خیلی ها بودند که می خواستند با تزویر و مکر پیامبر را جذب کنند که ایشان در برابر تمام این مکرها ایستادگی کرد.
وی با اشاره به اینکه شخصیت و صداقت حضرت مورد اعتراف تمام ادیان بود گفت: از نظر ویژگی های اخلاقی و اجتماعی پیامبر دارای شخصیت بسیار برجسته ای بودند که اعتراف های مستشرقان و نصیریان این را نشان می دهد تمام کسانی که مغرضانه اتهام به حضرت وارد کردند از ساحت حضرت فرسنگ ها دور است.
درویشی گفت: آنچه که قرآن در باره اخلاق و رافت و مهربانی پیامبر گفته است در آیینه تمام نمای ایشان جلوه گر بود، اخلاق و رفتار پیامبر به جهت ظاهر سازی نبود بلکه ایشان ملکه فاضله بودند و از خودآرایی و خود پسندی به دور بودند.
وی خاطر نشان کرد: خودآرایی و تظاهر، مکر افرادی دون صفت و همت است که ظاهرا سعی می کنند تا خود را به سجایای برجسته اخلاقی مزین کنند. حضرت پیامبر در همه‌ی زمینه‌ها، بهترین الگو برای مؤمنان است.
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه پیامبر التزام عملی به گفتار داشتند گفت: ایشان هر چه را می گفتند عمل می کردند و گفتار، رفتار و سکوت معنادار پیامبر حجّت است. ایشان سکوت طولانی مدت داشتند و تا زمانی که لازم نبود سخن نمی گفتند و اگر کسی سخنی می گفت روبروی ایشان می نشستند و به مهربانی به سخنانش گوش می کردند.
وی ابراز داشت: یکی از دیگر ویژگی های ایشان مهروزی به دیگران و حتی همسایگان بود و یهود و نصارا که در همسایگی ایشان بودند از این سجایای اخلاقی پیامبر بهره مند می شدند.
درویشی، تواضع و فروتنی را از دیگر شاخصه های اخلاقی پیامبر مهربانی ها عنوان کرد و گفت: با اینکه ایشان دارای چنین عظمتی بود ولی دارای تواضع بود با غلامان  این گونه رفتار می کرد و حتی نقل شده است در میان آنها می نشست و وقتی کسی به دنبال پیامبر می آمد او را در میان جمع نمی شناخت.
وی گفت: ایشان به هنگام راه رفتن به آرامی و وقار قدم برمیداشت و نگاهشان پیوسته بر روی زمین بود و در سلام کردن از همه سبقت می گرفتند و طوری با مردم معاشرت می کرد که احساس می کردند از عزیزترین افراد نزد پیامبر هستند.
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام خاطر نشان کرد: پیامبر در هر مجلسی می نشستند از یاد خدا و استغفار لحظه ای غافل نمی شدند و در حضور مردم تکیه نمی دادند و رو به قبله می نشستند و اگر از کسی خطایی سر می زد آن را در مجلس نقل نمی کردند.
وی به دیگر خصوصیات پیامبر اشاره کرد و گفت: ایشان اهل جدل نبودند و پاسخ به سوال را چند بار تکرار می کردند و اگر سخن ناصوابی می شنیدند آن را نشنیده حساب می کردند و با فقرا هم غذا شده و از صله رحم نسبت به آشنایان و خویشان غافل نمی شدند.از شرور و عیوب بر حذر بودند و در مقابل جسارت صبر پیشه می کردند.
استاد درویشی تاکید کرد: پیامبر دارای مکارم الاخلاق بودند که این درجه بالاتر از محاسن الاخلاق است به گونه ای که با اخلاق خوب، جواب بدی را با خوبی می دادند و به این صفت در بین مردم معروف بودند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱