در نشست اساتید فلسفه اسلامی مطرح شد؛

راه اندازی رشته فلسفه اخلاق در سطح چهار/ ارائه هزار عنوان موضوع برای پژوهش‌های فلسفی

فلسفه اسلامی

نشست اساتید رشته فلسفه اسلامی با حضور مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، معاون آموزشی تربیتی و اساتید این رشته از سوی گروه علمی فلسفه اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه‌الزهرا علیها‌السلام در نشست اساتید گروه فلسفه اسلامی با اشاره به ضرورت تبادل نظر و همفکری در مجموعه برای برطرف کردن مشکلات بیان داشت: به جای اینکه دیگران ما را نقد کنند باید خودمان واقع‌نگرانه منتقد خود باشیم و از تصمیمات کارشناسانه‌ای که به آن می‌رسیم، حمایت کنیم و به آنها پایبند باشیم.

وی به اهمیت پژوهش در کنار آموزش اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه طرح تربیت پژوهشگر در حال اجراست. همچنین نشریات گروه های علمی در حال تولد و انتشار است، با این حال باید در این زمینه سعی کنیم طلاب را محقق و نویسنده تربیت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی از اساتیدی با مراکز دیگر در ارتباط هستند، درخواست کرد تا با مقایسه جامعه‌الزهرا علیها‌السلام با مجموعه‌های دیگر، اشکالات و معایب را شناسایی کنند و در جهت رفع آنها برآیند تا شاهد رشد علمی موسسه باشیم.

در ادامه استادان گروه فلسفه اسلامی آقایان مهدی عزیزان، اکبر میرسپاه؛ عباسعلی امیری، یعقوب‌زاده، محمّدصادق علی پور، موسوی‌راد و خانم‌ها یزدی، یوسفی سوته، حسینی‌مهر، دوست‌پناهی، حسینی حسین‌آباد، یزدی و رحمانی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند که اهم آن بدین شرح است:

- جذب و گزینش طلاب برای رشته فلسفه با توجه به صعوبت فهم فلسفه باید با دقت بیشتری صورت گیرد و طلابی که وارد این رشته می‌شوند روش تحصیل این علم را بدانند و با آسیب‌شناسی آن آشنا باشند.
- در انتخاب واحد، پیش‌نیاز دروس رعایت شود.
- ایجاد تحول عظیم در جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) نسبت به 20 سال گذشته.
- اهمیت کیفی‌گزینی به‌جای کمیت‌گرایی.
- تاکید بر اهمیت مباحثه به طلاب.
- دقت در انتخاب کتب درسی و ارائه سرفصل.
- سوق دادن طلاب به سمت پژوهش و ارائه موضوعات پژوهشی به آنان در کلاس.
- شرایطی فراهم شود تا طلاب با اساتید خودشان، مقاله مشترک بنویسند..
- تأسیس گرایش‌ها یا رشته‌های جدید و مستقلی نظیر فلسفه تطبیقی و فلسفه غرب.
- توجه به آموزش زبان خارجی برای استفاده طلبه‌ها از منابع دست اول.
- توجه به منبع‌شناسی، یاد دادن مهارت‌های تحقیق، فعال کردن حلقه‌های تخصّصیِ کتاب‌خوانی، پرخوانی یا مطالعه زیاد، و رها شدن از حافظه‌محوری در امر آموزش
- تلاش‌های علمی و آموزشی باید به سمت تولید مقالات باشد نه تعدّد مجلات.

در ادامه مدیر گروه فلسفه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم‌زاده با اشاره به اینکه نسبت به گزینش طلاب در رشته فلسفه به‌ویژه در سطح چهار دقت‌های لازم صورت می‌گیرد، بیان داشت: پیش از انتخاب رشته هم جلسه معرفی گرایش‌ تشکیل می‌شود تا دانش پژوهان با آگاهی کافی این رشته را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه گروه فلسفه و اساتید دروس فلسفی، موضوعات متعدّد پژوهشی را به طلاب ارائه داده و می‌دهند گفت: در همین راستا بیش از هزار عنوان موضوع در چهار سطح دوره عمومی، کارورزی تحقیق سطح 3، موضوعات پایان‌نامه سطح 3 و موضوعات رساله سطح 4 تفکیک و ارائه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم‌زاده با اشاره به اینکه گروه فلسفه اسلامی به دنبال تأسیس رشته‌ها و گرایش‌های جدید است اظهار داشت: در حال حاضر عناوین و سرفصل‌های رشته فلسفه اخلاق در سطح 4 تدوین شده است که پس از موافقت شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران، پذیرش اوّلین دورۀ آن صورت خواهد گرفت.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسملین ناصر شهیدی، معاون آموزشی و تربیتی اظهار داشت: گروه‌های علمی باید نقشه راه خود را تعیین کند، مثلا گروه فلسفه تا 5 یا 10 سال آینده به کجا می‌خواهد برسد.

وی با اشاره به اهمیت و تلاش جامعه الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برای کیفی سازی بیان داشت: توجه به مباحثه، نیاز به راهکار دارد، از این رو درحال تعریف نظامی برای سطح دو هستیم که مباحثه یکی از ارکان آن است.

معاون آموزشی تربیتی درباره توجه به پژوهش گفت: برای اینکه آموزش با پژوهش هماهنگ شود به کمک اساتید نیازمندیم و مهم تر از آن، اینکه چه کنیم تا این دو با بعد تربیتی هماهنگ شوند چون ما یک واحد آموزشی تربیتی هستیم.

گفتنی است، جلسه هم‌اندیشی اساتید گروه فلسفه اسلامی با حضور بیش از 50 استاد فلسفه و مسئولان معاونت آموزشی تربیتی برگزار شد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱