گفتگو با مبلغان جامعه‌الزهرا(س) به مناسبت روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی؛

تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی، از سربازی در جبهه مجازی تا بسیج همگانی مقابله با کرونا

روز تبلیغ

سالروز صدور فرمان تاریخی امام خمینی(ره) برای تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی و روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی روزی است که آن را می‌توان یادآور تلاش همه مبلغ هایی دانست که در عرصه‌های مختلف برای ترویج دین تلاش می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی، اول تیر سالروز صدور فرمان تاریخی امام خمینی(ره) مصادف با تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی است که به عنوان روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی نامگذاری شد. روزی که آن را می‌توان یادآور تلاش همه مبلغ‌هایی دانست که در عرصه‌های مختلف برای ترویج دین تلاش می‌کنند.

گاهی در یک روستای دورافتاده در شهرهای حاشیه‌ای کشور، گاهی در دل غرب و در کشوری اروپایی و آمریکایی و گاهی هم در عرصه‌ای جدیدتر و متفاوت‌تر از تبلیغ سنتی یعنی حضور و تبلیغ دینی در عرصه فضای مجازی، جایگاه‌هایی که اگرچه در ابزار متفاوت‌اند اما در نهایت همه یک رسالت را دنبال می‌کنند و آن، رسانه بودن در عرصه دین و ترویج آن است.

به مناسبت روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی، خبرنگار حوزه گفتگویی با چند نفر از مبلغان جامعه الزهرا علیهاالسلام داشته است، از جمله خانم معصومه بهرامی، مدیر اداره امور مبلغان جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اهمیت تبلیغ دین، اظهار داشت: اداره امور مبلغان جامعه الزهرا علیهاالسلام سیاست‌های کلی را در برنامه‌ریزی و انسجام تبلیغ بانوان طلبه در نظر گرفته است تا بر اساس نیازسنجی‌ها طرح‌های جدیدی را اجرایی کند.

مدیر اداره امور مبلغان جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: درهمین راستا چشم انداز یک ساله برای سال ۹۹ در ۵ بخش اصلی تعریف شده است که شناسایی و جذب، ارزیابی، آماده‌سازی و تربیت، اعزام و حمایت مبلغان از جمله رویکردهاست.

بهرامی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا، اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها در فضای مجازی شدت بیشتری گرفت، گفت: بسیاری از بانوان مبلغ با استفاده از ظرفیت فضای مجازی اقدام به راه اندازی و ایجاد کانال‌ها و شبکه‌های مختلف کردند.

فعالیت ۵۰۰ گروه مبلغ مجازی

این مبلغ دینی ادامه داد: حدود ۵۰۰ گروه و کانال با حضور فعال بانوان مبلغ در فضای مجازی تشکیل شد که به تبیین و تبلیغ در حوزه‌های مختلف اعتقادی، تربیتی، اخلاقی، عفاف و حجاب، خانواده و... پرداختند.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام خاطر نشان کرد: این برنامه‌ها از سوی سایر اقشار مردم مور استقبال و توجه قرار گرفت که بازتاب‌های خوبی نیز داشته است.

بهرامی از راه اندازی انجمن  مبلغان خبر داد و گفت: در این راستا کمیته‌های دانش آموزی، دانشجویی و ... تشکیل شده و  کارگروه‌های نماز، عفاف و حجاب، مسائل تربیتی و اخلاقی به صورت مجازی و یا حضوری با رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی شروع به فعالیت کرده اند.

وی همچنین با اشاره به طرح‌های تابستانه بیان داشت: برگزاری مسابقه‌های دهه کرامت از سالروز میلاد کریمه اهل بیت علیهم‌السلام، حضرت معصومه علیهاالسلام تا سالروز ولادت حضرت ثامن الحجج امام رضا علیه‌السلام و مسابقه کتابخوانی غدیر با رویکرد علمی و پژوهشی و تولید محتواهای غنی تبلیغی در نظرگرفته شده است.

مدیر اداره امور مبلغان جامعه الزهرا علیهاالسلام گفت: همچنین برای تابستان،با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی بر مطالعه آثار استاد مطهری(ره)، اجرای طرح مطالعاتی ۲۳ اثر استاد شهید مطهری برای مبلغان در یک سیر مطالعاتی منظم و منسجم، برنامه ریزی شده است.

وی اضافه کرد: جهت انس بیشتر مبلغان با قرآن کریم و تهیه محتواهای تبلیغی از قرآن مجید، طرح «پیام قرآن» نیز اجرا می‌شود که در این طرح، مبلغان با تشکیل گروه‌های مختلف، مباحث خاصی را در موضوع‌هایی مانند خانواده، عفاف و حجاب، تربیتی و اخلاقی از قرآن استخراج و آنها را به صورت جزوات و پیام‌های تبلیغی آماده می‌کنند.

دوره آموزشی سفیران مبلغ

بهرامی، برگزاری دوره‌های آموزشی سفیران مبلغ را از دیگر برنامه‌های اداره مبلغان عنوان کرد و گفت: دوره آموزشی سفیران مبلغ با هدف تربیت مبلغان زبان‌دان با تسلط به دو زبان عربی و انگلیسی برگزار می‌شود.

مدیر اداره امور مبلغان جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: این مبلغان برای تبلیغ در عرصه‌های مختلف تربیت می‌شوند و سعی می‌شوند و از ظرفیت آنها در مراسم اربعین و یا فضای مجازی استفاده شود.

وی با اشاره به طرح منتظران، گفت: در این طرح، مبلغان با مباحث مهدویت از جمله گام دوم انقلاب و مهدویت، سبک زندگی مهدویت و غیره آشنا می‌شوند و آن را به دیگران منتقل می‌کنند.

مبلغ و استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام، طرح تربیت مبلغ زن و خانواده، انقلاب اسلامی، مبلغ اماکن خاص، مبلغ دانشجویی  را از دیگر برنامه‌های اداره مبلغان جامعه الزهرا(س) عنوان کرد و گفت: این طرح‌ها تدوین شده و در مرحله کارشناسی و بررسی است و ان‌شاءالله در سال تحصیلی آینده به با رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به صورت حضوری  برگزار و ارائه می‌شود. البته تدابیری هم در صورت ادامه کرونا برای برگزاری مجازی این دوره‌ها به صورت آنلاین و آفلاین در نظر گرفته شده است.

بهرامی با اشاره به حضور خواهران طلبه در بخش غیرحضوری و اهتمام بر اجرای برنامه‌های اداره مبلغان برای بانوان طلبه غیرحضوری، گفت: طرح تربیت مبلغان بخش غیرحضوری تدوین شده و در مرحله پایانی است تا بر اساس آن بانوان طلبه غیرحضوری نیز  در دوره‌های مذکور شرکت کنند.

وی خاطر نشان کرد: تعداد بانوان غیرحضوری بیشتر از بانوانی است که به صورت حضوری تحصیل می‌کنند، از این رو باید از توانمندی این بانوان در تبلیغ دین اسلام و آموزه‌های آن بهره برد.

مدیر اداره امور مبلغان در پایان از توجه و حمایت‌های ویژه حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام و حجت‌الاسلام والمسلمین برزو معاون فرهنگی تبلیغی این مؤسسه به موضوع تبلیغ و فراهم نمودن زمینه فعالیت مبلغان در عرصه های حقیقی و مجازی قدردانی کرد.

تبلیغ و اقتضائات زمان

تبلیغ و اطلاع رسانی دینی بر اساس شرایط و زمان، اقتضائات خاص خود را دارد، گاهی در شرایط جنگ تبلیغ به گونه‌ای تعریف می‌شود و زمان دیگری با شیوع یک بیماری همه‌گیر به گونه ای دیگر.

خانم لیلا عقیقی یکی از مبلغان فعال سطح چهار جامعه الزهرا علیهاالسلام است که در شرایط کرونا با جان فشانی در کنار کادردرمانی همراه بیماران بود.

این مبلغ جامعه الزهرا علیهاالسلام در گفتگو با خبرنگار حوزه اظهار داشت: از نیمه اسفند سال گذشته تا اول ماه مبارک رمضان در کنار کادردرمانی به عنوان همراه بیمار در یکی از بیمارستان‌های قم مشغول به فعالیت بودم.

عقیقی افزود: دلجویی و روحیه دادن به بیماران برای امید به زندگی و کمک به فعالیت‌های شخصی بیمار از مهمترین کارهایی بود که انجام می‌دادم و آنها را به توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار علیهم‌السلام دعوت می‌کردم.

وی با اشاره به خاطرات خود در روزهای مراقبت از بیماران کرونایی، گفت: عاشقانه و از ته دل به بیماران در انجام کارهای اولیه و ضروری‌اش کمک می‌کردم، مانند مادری که برای فرزندش از جان و دل محبت می‌کند.

این مبلغ فعال جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: از سوپ، کمپوت میوه و دم نوش‌هایی که گروه‌های جهادی تهیه می‌کردند به بیماران کرونایی می‌دادیم و آنها را به مبارزه و استقامت در مقابل این بیماری تشویق می‌کردیم.

عقیقی به دوخت ماسک در کنار سایر بانوان طلبه اشاره کرد و گفت: به همراه دخترم به جامعه الزهرا علیهاالسلام برای تهیه و دوخت ماسک رفتیم و بعد از مدتی دوخت و دوز ماسک را به خانه آوردیم.

وی از امانت کتاب‌های ویژه نوجوان و جوان خبر داد و گفت: در مقر کتاب، کتاب‌هایی با موضوع‌های شهدا، انقلاب اسلامی، اخلاقی و تربیتی را به درب منازل اعضا می‌بردیم و بعد از 10 روز مجدد کتاب را تحویل می‌گرفتیم.

مبلغ جامعه الزهرا علیهاالسلام  گفت: ۱۱۰ نفر عضو این مقر کتاب هستند که به صورت بهداشتی کتاب‌های بسته بندی شده را دریافت می‌کردند و بعد از تحویل، کتاب‌های دیگر را مطالعه می‌کردند.

راه‌اندازی مرکز نیکوکاری بانو کریمه اهل بیت(ع)

خانم فاطمه مجاهدی یکی دیگر از مبلغان جامعه الزهرا علیهاالسلام است که در عرصه فضای مجازی و تبلیغ دین فعال است و با کمک سایر بانوان طلبه، موفق به راه‌اندازی کانال‌ها و شبکه‌های مختلف ارتباطی شده است.

وی که کارشناس مددکار اجتماعی و تحصیل کرده در رشته گرایش مذهب نیز هست در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه بیان داشت: دو کانال دختران و مادران فاطمی را راه اندازی کردیم و در آن مباحث همسرداری، تربیت فرزند و تحکیم بنیان‌های خانواده بارگذاری کردیم.

این مبلغ جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: همچنین در زمان شیوع ویروس کرونا مباحثی از جمله رعایت نکات بهداشتی، در خانه بمانیم، علایم این بیماری و سایر موارد را ارائه کردیم.

مجاهدی با اشاره به برنامه‌های ماه مبارک رمضان در فضای مجازی، گفت: شبکه‌ای با پرداختن به جزخوانی قرآن کریم، مفاهیم قرآن و آموزه‌های اسلامی، احادیث و قرائت زیارت‌ها و دعاهای مختلف ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: همچنین پاسخ به شبهات و ارائه مشاوره‌های مذهبی و خانواده از دیگر پل‌های ارتباطی با مردم بود. 

این بانوی مبلغ جامعه الزهرا علیهاالسلام به ایجاد حلقه‌های جوانان اشاره کرد و گفت: در ایام کرونا، برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در این حلقه‌ها با رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی اجرا می‌شد.

وی خاطر نشان کرد: با تعطیلی مراکز عمومی و مساجد به خاطر شیوع ویروس کرونا به همراه گروهی از مبلغان به درب منازل مردم می‌رفتیم و ضمن شناسایی خانواده‌های کم توان معیشتی و نیازمند خدمات مشاوره ای و مذهبی نیز ارائه می‌کردیم.

مجاهدی از راه اندازی مرکز نیکوکاری بانو کریمه اهل بیت(ع) حضرت معصومه(س) ویژه زنان سرپرست خانوار گفت: این مرکز همزمان با سالروز میلاد این بانو در سوم تیرماه ایجاد می‌شود.

وی افزود: هدف از راه اندازی این مرکز استفاده از ظرفیت جامعه زنان توانمند در شغل‌های مختلف برای اشتغال و رسیدگی به معیشت زنان سرپرست خانواده است.

این مبلغ جامعه الزهرا علیهاالسلام تاکید کرد: درصدد هستیم تا از کارآفرینان برای ایجاد اشتغال زنان نیازمند و سرپرست خانوده استفاده کنیم و خدمات مختلف از جمله خیاطی و آرایشگری که مورد نیاز زنان است را با استفاده از زنان شاغل و توانمند در این عرصه ارائه کنیم.

تبلیغ دینی در خدمت بسیج مردمی

وی با اشاره به شناسایی آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: آسیب‌های مختلفی را در حوزه زنان شناسایی کردیم که در حال برنامه ریزی هستیم تا ضمن شناسایی زنان آسیب دیده مشکلات را حل کنیم.

مجاهدی گفت: یکی از مهمترین اهداف ما توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان و خانواده است.

وی با اشاره به دوخت ماسک توسط بانوان طلبه و سایر زنان گفت: در محله‌های مختلف شهر مکان‌هایی را برای دوخت و دوز ماسک‌ها اختصاص می‌دادیم و با مدیریت بانوان مبلغ و طلبه و با کمک سایر اقشار جامعه اقدام به تهیه ماسک می‌کردیم.

این مبلغ جامعه الزهرا علیهاالسلام گفت: حتی زنانی که قادر به دوخت و دوز نبودند چرخ‌های خیاطی خود را در این امر خداپسندانه به امانت می‌گذاشتند.

اجرای فعالیت‌های مجازی ویژه خانواده‌ها برای ترغیب در خانه ماندن

خانم مطهره سادات حسینیان، حافظ و مفسر قرآن کریم از دیگر بانوان مبلغ است که در عرصه تبلیغ دین و فضای مجازی فعال است.

 این مبلغ جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه ویروس کرونا باعث شد تا برنامه‌های ماه مبارک رمضان به صورت مجازی برگزار شود، گفت: شبکه‌های مختلف را برای دسترسی عموم مردم ایجاد کردیم به گونه ای که روزانه یک جز قرآن کریم، دعا و تفسیر قرآن، سخنرانی‌ها و بحث اخلاقی در مورد ترک یک گناه بارگذاری می‌شد.

حسینیان اضافه کرد: همچنین یک کانال دیگر به صورت بحث گروهی راه اندازی کردیم تا بتوانیم به سوالات و شبهات اخلاقی و مباحث اجتماعی پاسخ دهیم.

وی ابراز داشت: سه شبکه اجتماعی با حضور اقشار مختلف از جمله دانش آموزان، دانش جویان و طلبه‌ها ایجاد شد و مورد استقبال قرار گرفت.

حسینیان با اشاره به اجرای برنامه‌های ویژه خانواده‌ها برای ترغیب در خانه ماندن گفت: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا کانال‌هایی راه اندازی کردیم که در آن به علایم ویروس کرونا، پیشگیری از این بیماری و جلوگیری از راه‌های انتقال آن پرداختیم.

مبلغ جامعه الزهرا علیهاالسلام گفت: همچنین به ارائه برنامه‌های مختلف خانواده، تربیت فرزندان، پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان و سایر مباحث پرداختیم تا با سرگرمی‌ها و آگاهی بخشی به خانه ماندن مردم کمک کنیم.

این‌ها تنها بخشی از مبلغانی هستند که در شرایط شیوع کرونا رسالت خود را در همراهی با بسیج مردمی دیدند و اقتضائات زمان را در اجرای وظیفه تبلیغی خود لحاظ کردند، اتفاقی که قطعا تبلیغ و اطلاع رسانی را موثرتر خواهد کرد.

دریافت تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱