مقاله «بررسی و نقد گزارش صلح امام حسن علیه‌السلام بر اساس کتاب الامامه و السیاسه»

مقاله صلح امام حسن علیه السلام

مقاله «بررسی و نقد گزارش صلح امام حسن علیه‌السلام بر اساس کتاب الامامه و السیاسه» منتشر شده در نخستین شماره نشریه داخلی گذرگاه در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

به گزارش روابط عمومی، مقاله «بررسی و نقد گزارش صلح امام حسن علیه‌السلام بر اساس کتاب الامامه و السیاسه» نوشته خانم لیلا همایون‌فرد، طلبه سطح چهار جامعه الزهرا علیهاالسلام در نخستین شماره نشریه داخلی «گذرگاه» به چاپ رسیده است.

نشریه داخلی «گذرگاه» به همت گروه انجمن علمی پژوهشی تاریخ زیر نظر معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام منتشر می‌شود.

در این مقاله، موضوع صلح امام حسن علیه‌السلام بر اساس کتاب الامامه و السیاسه با روش کتابخانه‌ای و با استفاده از منابع دست‌اول تاریخی مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.

در چکیده این مقاله آمده است: «صلح امام حسن علیه‌السلام  از حوادث مهم تاریخ اسلام است که مورخان از جهات مختلف آن را مطالعه و بررسی کرده‌اند. این مطالعات غالباً با تکیه بر منابع اولیه تاریخی صورت گرفته است و در آن‌ها گزارش‌های مختلفی از صلح امام حسن علیه‌السلام  تحلیل شده است. در این نوشتار محقق بر آن است که با اعتبارسنجی گزاره صلح امام علیه‌السلام  در یکی ازمنابع کهن تاریخی، یعنی الامامه و السیاسه، صحت و سقم آن را بررسی کند.

ابن‌قتیبه دینوری در این کتاب آورده است که صلح پس از نامه امام حسن علیه‌السلام  به معاویه و خلوت امام با او، صورت پذیرفته است. در این مقاله پس از مطالعه و مقایسه این مطلب در کتب نگارش‌یافته قبل و بعد از این کتاب، مشخص شده است که موضوع خلوت معاویه با امام علیه‌السلام  و انعقاد طرفینیِ صلح‌نامه بین امام علیه‌السلام  و معاویه در منابع قبل و بعد از آن دیده نمی‌شود؛ هرچند در خصوص مورد پیشنهاددهنده صلح، اخبار موافق و مخالف بسیاری وجود دارد».

این مقاله به مناسبت میلاد باسعادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام در اختیار عموم مخاطبان قرار می‌گیرد.

دانلود مقاله «بررسی و نقد گزارش صلح امام حسن علیه‌السلام بر اساس کتاب الامامه و السیاسه»

دریافت تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱