مدیر مرکز تخصصی فلسفه و کلام جامعه الزهرا(س) تصریح کرد:

نگاه جامع به شخصیت حضرت زهرا (س) داشته باشیم

حضرت زهرا

استاد فیضی با اشاره به ابعاد شخصیتی زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام، گفت: آن حضرت با تعلیم قرآن و معارف دین به زنان تلاش می‌کنند با آگاهی دادن به بانوان و رشد دادن آنها به ارتقای سطح فرهنگی جامعه کمک کنند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، خانم فهیمه فیضی ضمن تبریک ولادت باسعادت حضرت زهرا علیهاالسلام، اظهار داشت: حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام الگوی مناسبی برای زنان و مردان جامعه هستند چنانکه از امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف این سخن را داریم که فرمودند: «فاطمه زهرا(س) دختر رسول خدا برای من اسوه حسنه هستند» و این بدان معناست که کمالات انسانی و هویت واقعی انسان جنسیت‌بردار نیست.

مدیر مرکز تخصصی فلسفه و کلام با اشاره به بعد فردی زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام، بیان داشت: نظم، تعادل و توجه به نیازهای فردی سه مؤلفه اصلی در زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام هستند، بدان معنا که آن حضرت بین امور دینی و امور دنیایی نوعی تعادل ایجاد می‌کنند؛ بخشی را به عبادت و بخشی را به انجام وظایف خود در قبال خانواده اختصاص می‌دهند.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام، مهرورزی و مشارکت را از مولفه‌های خانوادگی حضرت زهرا علیهاالسلام ذکر کرد و گفت: سلوک این بانوی والامقام نسبت به همسر و مهرورزی نسبت به پدر، درس بزرگی برای بانوان امروز است، توجه به این نکته که حضرت زهرا علیهاالسلام در برخورد با همسر همواره با احترام و مهربانانه رفتار می‌کردند و در هیچ جایی در تاریخ نداریم که زرق و برق دنیایی را از ایشان طلب کرده باشند که خروجی این رفتار و شیوه زندگی، تربیت رهبران بزرگی چون امام حسنین علیهماالسلام و حضرت زینب علیهاالسلام می‌شود.

وی به ابعاد سیاسی و اجتماعی زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام اشاره کرد و عنوان داشت: آن حضرت با تعلیم قرآن و معارف دین به زنان تلاش می‌کنند با آگاهی دادن به بانوان و رشد دادن آنها به ارتقای سطح فرهنگی جامعه کمک کنند.

فیضی، حقیقت‌طلبی را از دیگر ویژگی‌های حضرت زهرا علیهاالسلام برشمرد و گفت: آن حضرت وقتی با غصب خلافت و غصب فدک مواجه می‌شوند، سکوت نمی‌کنند و به نقد جریان سیاسی و اجتماعی جامعه خود می‌پردازند و حتی در جریان فدک نزد خلیفه وقت می‌روند و حق خود را بر فدک یادآور می‌شوند، همچنین با خطبه آتشین که در مسجد می‌خوانند، افکار عمومی را متوجه واقعیت‌ها و مخاطرات جامعه اسلامی کرده و جریان اجتماعی ایجاد می‌کنند.

وی، حضور اجتماعی حضرت زهرا علیهاالسلام را با رعایت عفاف و پاکدامنی توأم دانست و بیان داشت: این حضور همراه با پاکدامنی و حفظ حجاب تضمین کننده امنیت ارتباطات اجتماعی و سلامت جامعه اسلامی است.

مدیر مرکز تخصصی فلسفه و کلام جامعه الزهرا علیهاالسلام، عدم نگاه جامع به شخصیت حضرت زهرا علیهاالسلام را مشکل جامعه امروز دانست و گفت: برخی به ابعاد فردی، برخی به ابعاد سیاسی و اجتماعی و برخی صرفا به ابعاد خانوادگی حضرت زهرا علیهاالسلام توجه می‌کنند که نگاه به هرکدام از این رویکردها به تنهایی آسیب‌زا است و لازم است نگاه جامعی به شخصیت فاطمه زهرا علیهاالسلام داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب شاهد تحول مثبتی در حضور اجتماعی و فرهنگی بانوان هستیم، گفت: با وجود تحولات مثبت تا جایگاه مطلوب فاصله داریم و به نظر می‌رسد راهکار آن، آگاه کردن بانوان نسبت به حقوق و مسئولیت‌های آنها است.

فیضی عنوان کرد: ما نیاز به تحول در آموزش خانواده داریم به این معنا که بانوان ما باید اولا به جایگاه رفیع خود از منظر اسلام آگاه شوند و توجه داشته باشند که میزان تأثیرگذاری آنها بر جریانات فرهنگی و اجتماعی از طریق خانواده بسیار قابل توجه است، شاید اگر این اتفاق بیفتد به این نگاه جامع نگر نزدیک شویم.

وی تأکید کرد: ما نباید آنقدر به سمت حضور فیزیکی در جامعه حرکت کنیم که از نقش خانوادگی باز بمانیم و در مقابل آنقدر خود را محدود به نقش خانوادگی نکنیم که حضور ما در اجتماع کمرنگ شود.

مدیر مرکز تخصصی فلسفه و کلام جامعه الزهرا علیهاالسلام، اظهار کرد: حضرت زهرا علیهاالسلام حتی وصیت‌نامه خود را هم ابزاری برای نقد وضعیت سیاسی و اجتماعی جامعه قرار دادند و این می‌رساند که نسبت به وقایع جامعه منفعل نبوده و رویکرد فعالانه ای داشتند.

فیضی در پایان با اشاره به برنامه تقسیم کار منزل حضرت زهرا علیهاالسلام با خدمتکار خانه گفت: از این ماجرا علاوه بر آنچه گفته شد، درس‌های زیادی از جمله توجه به طبقه به ظاهر فرودست اجتماعی می‌توان گرفت.

منبع: خبرگزاری شفقنا

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱