از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛

کتاب «خاورشناسان و حدیث شیعه» منتشر شد

کتاب خاورشناسان و حدیث شیعه

کتاب «خاورشناسان و حدیث شیعه» از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، کتاب «خاورشناسان و حدیث شیعه» عنوان اثری است که به ‌تازگی توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر و حائز رتبه برتر کتاب سال دانشجویی در سال 1394 شده است.

کتاب «خاورشناسان و حدیث شیعه» به قلم آقای علی حسن‌نیا نگاشته شده است و در شمارگان 200 نسخه و قطع وزیری به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی قرار گرفته است.

این اثر در 5 فصل تهیه و تدوین شده است؛ در فصل نخست مفاهیم پژوهش به همراه مروری کوتاه بر پیشینه مطالعات خاورشناسان در حدیث شیعه تعریف شده است. در فصل دوم این اثر تلاش شده است تا با شمارش دقیق و کامل مجموعه اقدامات پژوهشی خاورشناسان در حدیث شیعه تحلیل درست و منطقی از برآورد آثار آنان صورت گیرد.

فصل سوم به موضوع بازشناسی و تحلیل عرصه‌ها و مساله‌های خاورشناسان در حدیث شیعه اختصاص دارد و در فصل چهارم نیز با توجه به شاخص‌ترین آثار و اندیشه‌های خاورشناسی در حوزه حدیث شیعه و نیز در نظر گرفتن تطور رویکردی و تاریخی و روش های پژوهشی آنان، مهم‌ترین و برجسته‌ترین عرصه‌ها و مسائل فکری مطالعاتی خاورشناسان شناسایی شده است.

بررسی و تحلیل آسیب‌ها و امتیازهای فعالیت های علمی خاورشناسان در حدیث شیعه در فصل پنجم بیان شده است؛ این فصل به دو بخش «آسیب‌ها در مطالعات خاورشناسان در حدیث شیعه» و «نقاط قوت و مزایای خاورشناسان در حدیث شیعه» می‌پردازد.

تعریف مفاهیمی همچون حدیث شیعه، خاورشناس، روش شناس و تحلیلی انتقادی، الگوهای طبقه‌بندی پژوهش‌های حدیثی خاورشناسان، ادوار تاریخی پژوهش‌های خاورشناسان در حدیث شیعه از پدیداری تا کنون، روش‌های پژوهشی خاورشناسان در حدیث شیعه، محوریت بخشی به امام در حدیث شیعه، تدوین حدیث در دوره متقدم شیعه و... برخی از موضوعاتی است که در این اثر به آن اشاره شده است.

این کتاب در نشست علمی با محوریت «نقد و رونمایی کتاب خاورشناسان و حدیث شیعه» و با حضور جمعی از مسئولان مراکز و نهادهای علمی قم از جمله جامعه الزهرا علیهاالسلام، جامعه‌المصطفی العالمیه، دانشگاه قرآن و حدیث و غیره در سالن نشست شیخ طوسی(ره) دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم رونمایی شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱