امام هادی(ع)، احیاگر فرهنگ غدیر در جامعه

IMG09465088

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فوادیان با بیان اینکه امام هادی(ع) کارهای زیربنایی زیادی برای جهان اسلام انجام دادند، گفت: غدیر، فرهنگ جامع برای هدایت تشیع است و امام هادی(ع) یک بار دیگر فرهنگ غدیر را در زمان خود احیا کردند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، امام علی النقی علیه‌السلام مشهور به امام هادی علیه‌السلام در 15 ذی‌الحجه سال 212 هجری قمری در مدینه متولد شدند؛ آن حضرت از جمله امامان معصوم علیهم‌السلام است که دوران امامت ایشان به لحاظ زمانی بیشتر از دیگر معصومین علیهم‌السلام است.

امام هادی علیه‌السلام در سن 8 سالگی به امامت رسیدند؛ دوران امامت آن حضرت بیش از 30 سال بوده است؛ امام هادی علیه‌السلام، 42 سال عمر کردند که 20 سال آن را در تبعید و در سامرا بودند.

امام هادی(ع)، احیاگر فرهنگ غدیر در عصر خویش/زیارت غدیریه؛ یادگار امام هادی(ع)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا فوادیان، استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام هادی علیه‌السلام کارهای زیربنایی زیادی برای جهان اسلام انجام دادند، اظهار داشت: در سالروز شهادت امام هادی علیه‌السلام مناسب است که نگاهی به آثار آن حضرت داشته باشیم که یکی از آثار، زیارت غدیریه است که فضایل تاریخی و قرآنی حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام در آن منعکس شده است.

وی با اشاره به اینکه زیارت غدیریه یکی از یادگاری‌های امام هادی علیه‌السلام در فرهنگ دعا و زیارت است، عنوان کرد: زمانی که امام علی النقی علیه‌السلام به سامرا تبعید شدند، در روز غدیر به نجف اشرف رسیدند و زیارت غدیریه را در آنجا بیان فرمودند.

نویسنده کتاب «از حسین تا مهدی (عج)» با بیان اینکه غدیر یک فرهنگ جامع برای هدایت تشیع است، تصریح کرد: ما هیچ زیارتی را به بلندای زیارت غدیریه برای امام علی علیه‌السلام نداریم؛ دور شدن از غدیر باعث انحطاط جامعه اسلامی شد و امام هادی علیه‌السلام یک بار دیگر فرهنگ غدیر را در زمان خود احیا کردند.

زیارت جامعه کبیره؛ یادگار امام هادی(ع)/بیش از 400 ویژگی امام در زیارت جامعه کبیره

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فوادیان در ادامه به زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و گفت: ما هیچ زیارتی به بلندای زیارت جامعه کبیره برای اهل بیت علیهم‌السلام نداریم که امام هادی علیه‌السلام منشأ صدور این زیارتنامه هستند.

وی افزود: بیش از 400 ویژگی امام معصوم علیه‌السلام در زیارت جامعه کبیره آمده است و امام هادی علیه‌السلام حقیقت و جایگاه امام در هستی را در این زیارت مشخص کردند.

کارشناس مباحث مهدویت اضافه کرد: زیارت جامعه کبیره یکی از بهترین راه‌های امام‌شناسی است که با توجه به این متن می‌توان به ویژگی ها، خصوصیات و امتیازات امامان معصوم علیهم السلام پی برد.

امام هادی(ع) فعالیت‌های گسترده‌ای برای احیای اسلام داشتند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فوادیان به تبعید امام هادی علیه‌السلام در دوران امامت آن حضرت اشاره کرد و اظهار داشت: سامرا در دوران امامت امام هادی علیه‌السلام پادگان نظامی بود و آن حضرت به این پادگان تبعید شدند؛ معتصم عباسی افرادی را در آن پادگان گماشته بود که حظ و بهره کمی از اسلام داشتند و از تشیع و معارف شیعه اطلاعی نداشتند، امام هادی علیه‌السلام در میان چنین مخاطبانی حقیقت اسلام را بیان فرمودند و نقش تأثیرگذاری بر آنها داشتند.

وی یادآور شد: کتاب «انسان 250 ساله»، بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی درباره زندگی سیاسی مبارزاتی ائمه معصومین علیهم السلام است که نشان می‌دهد امام هادی علیه‌السلام مبارزات سخت و فعالیت‌های گسترده ای برای احیای اسلام داشتند.

فعالیت‌های امام هادی(ع) برای آماده‌سازی مردم در عصر غیبت/فعالیت سازمان وکالت در زمان امام هادی(ع) به اوج خود رسید

نویسنده کتاب «تلاشگر پنهان» بیان داشت: از آنجا که دوران امامت امام هادی علیه‌السلام در آستانه ورود شیعه به عصر غیبت است و آن حضرت می‌دانند که به زودی جهان تشیع وارد عصر غیبت می‌شود، فعالیت‌هایی که امام هادی علیه‌السلام برای ورود شیعه به عصر غیبت و معرفی امام مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف انجام دادند، بسیار حائز اهمیت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فوادیان با اشاره به احادیث و فعالیت‌های امام هادی علیه‌السلام، عنوان کرد: سازمان وکالت که در زمان امام صادق علیه‌السلام شکل گرفته بود، در زمان امامت امام هادی علیه‌السلام به اوج خود رسید و آن حضرت، مردم را به فقها ارجاع می‌دادند.

وی تصریح کرد: در آن دوران، دسترسی مردم به امام محدود شده بود و امام هادی علیه‌السلام نحوه مدیریت صحیح جامعه را به جهان تشیع آموزش می‌دادند که اگر روزی مردم به امام معصوم علیه‌السلام دسترسی نداشتند، چگونه بتوانند از معارف اسلام و اهل بیت علیهم السلام بهره مند شوند و این مسائل سبب می‌شود که ما حیات و دوره امام هادی علیه‌السلام را برای فرهنگ شیعه مهم بدانیم.

منبع: خبرگزاری شبستان

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱