دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد:

ماه مبارک رمضان آغاز حرکت به سوی خدایی شدن است

زینتی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی با بیان اینکه روزه آغاز ترک دنیا است، گفت: اگر خداوند ما را دعوت به روزه کرده چون روزه بهترین نعمت برای بنده جهت پرواز و تعالی است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی زینتی روز یکشنبه در هفتمین مراسم ویژه ماه مبارک رمضان که با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به آداب روزه و آنچه خداوند در ماه مبارک رمضان از ما خواسته است، عنوان کرد: ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خداوند است و ما باید بدانیم خداوند به عنوان میزبان از ما چگونه پذیرایی می‌کند و آدابی که ما به عنوان مهمان باید داشته باشیم چیست تا در طول این یک ماه از این سفره الهی برخوردار شویم.

ماه مبارک رمضان آغاز سال سلوک عرفانی است

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه ما باید با آداب مهمانی ماه مبارک رمضان آشنا شویم تا در زمره مهمانان این ماه قرار گیریم، تصریح کرد: ماه محرم در تقویم‌های قمری به عنوان آغاز سال است، اما برای اهل سلوک، ماه مبارک رمضان آغاز سال سلوک عرفانی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی یادآور شد: دعوت به این مهمانی از ماه‌های رجب و شعبان صورت گرفته که آغاز سال سلوک اخلاقی و عرفانی است و بهره برداری برای یک سال از ماه مبارک رمضان شروع می‌شود.

وی اظهار داشت: شاید این سؤال‌ها برای برخی مطرح شود که چرا خداوند در این مهمانی، روزه داری را انتخاب کرده است و چرا خداوند با گرسنگی از مهمانان خود پذیرایی می‌کند؟؛ در گرسنگی چه چیزی است که خداوند این روش رابرای مهمانداری پذیرفته است؟.

خداوند گرسنگی را به عنوان آیین اساسی مهمانی خود برگزیده است

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه خداوند گرسنگی را به عنوان آیین اساسی مهمانی برگزیده است، گفت: خداوند توصیه می‌کند که اگر مهمانی به منزل شما آمد، از او با نعمت‌های الهی پذیرایی کنید ولو آب به او بیاشامید، اما خداوند با گرسنگی از ما پذیرایی می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی تصریح کرد: به گفته علمای دین، روزه سه سطح دارد و سه سطح هم برای مهمانی خداوند قابل تصویر است، از جمله سطح عمومی که عموم مردم روزه می‌گیرند، سطح خاص آنجاست که همه دریافت‌ها از عالم دنیا محدود می‌شود و انسان علاوه بر امساک از خوردن و آشامیدن، تمام اعضا و جوارح خود را از گناه حفظ کند..

وی افزود: سومین سطح روزه، روزه اخص و یا خاص الخاص است که علاوه بر امساک و خودداری از ارتکاب گناه، حتی قلب خود را هم از افکار دنیوی و آنچه غیر حق است، پاک کند و لحظه ای غیرخدا در قلب جلوه نمی کند.

اگر وجود انسان از غیرخدا خالی باشد، خدا در او جلوه می‌کند

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تأکید کرد: هر چه روزگی ما دقیقتر باشد مهمانی خداوند خاص تر است، یعنی ما غیرخدا را به قلب خود راه ندهیم که این نوع روزگی سخت ترین روزگی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی عنوان کرد: ما باید روزه را تحلیل کنیم یعنی روزه امساک از چیست؟ امساک از خوردن و آشامیدن و امساک از جلوه‌های دنیا و یا اینکه ما در روزگی از دنیا و آنچه در دنیا هست، امساک می‌کنیم.

وی با بیان اینکه قلب انسان، کانون گرایش‌ها است، اظهار داشت: هیچ گاه ذهن ما از چیزی خالی نیست اما ما باید ذهن خود را هدایت کنیم، اگر وجود انسان از غیرخدا خالی باشد، خدا در او جلوه می‌کند.

هیچ عبادتی به اندازه روزه دارای آثار ریشه ای و عمیق نیست

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه بیان داشت: نگاه دیگر آثاری است که در روزه مترتب است شاید در میان عبادات، هیچ عبادتی به اندازه روزه دارای آثار ریشه ای و عمیق نباشد، به طوریکه بیش از 30 اثر را برای روزه بیان کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی با بیان اینکه روزگی در ماه مبارک رمضان، آغاز راه است، تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان، ما هنوز به گرسنگی عادت نکردیم و سختی گرسنگی را می‌کشیم و در تاب گرسنگی جسم هستیم، انسان در این ماه، مقاومت در برابر آشامیدن و خوردن را تمرین می‌کند و کسی که به امساک از خوردن و آشامیدن و پرهیز از گناه عادت کند، از این دنیا می‌گذرد و به راحتی با خداوند متعال ارتباط برقرار می‌کند.

وی با بیان اینکه روزه برای ترک دنیا است و تا زمانی که ما از این دنیا متارکه نکنیم نور خدا در دل ما جلوه نمی کند، گفت: دنیا برای انسان، چهار جلوه دارد و بازیچه، شهوت، پول و پست و مقام است که به ترتیب  در کودکی، نوجوانی، جوانی و پیری در انسان جلوه می‌کند.

روزه آغاز ترک دنیا است/ روزگی وسیله ای جهت نیل به حق است/ماه مبارک رمضان آغاز حرکت به سوی خدایی شدن است

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) ادامه داد: روزه آغاز ترک دنیا است که اولین آن شکم و نوشیدنی‌ها و آشامیدنی هاست و خداوند ما را در این ماه مبارک به روزگی و امساک از گناه دعوت کرده تا خدایی شویم، اگر خداوند از ما با گرسنگی در ماه مبارک رمضان پذیرایی می‌کند، زیرا هیچ نعمتی بالاتر از گرسنگی جهت نیل به حق وجود ندارد و روزگی اولین مرحله است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی با بیان اینکه یک گام برای خدایی شدن حرکت کنیم، عنوان کرد: همه اعضا و جوارح باید برای اعمال خیر عادت کند؛ کسی که تجلی دنیا در او نیست و اراده ای به غیر خدا ندارد و به خداوند عادت دارد، به مرور خدایی می‌شود و نتیجه روزه، خدایی شدن است.

وی اضافه کرد: اگر خداوند ما را دعوت به روزه کرده چون روزه بهترین نعمت برای بنده جهت پرواز و تعالی است.

انسان با روزگی از همه تعلقات دنیوی می‌گذرد

دبیر هیئت امنای جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: ما به میزان امساک به خدا می‌رسیم و به میزان به خدا رسیدن از سفره ماه مبارک رمضان بهره می‌بریم، گاهی در ماه مبارک رمضان، جز گرسنگی چیزی عاید ما نمی شود، گاهی ورود به مهمانی برای ما رخ نداده حتی عادت به نخوردن برای ما ایجاد نشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زینتی با بیان اینکه انسان با روزگی از همه تعلقات دنیوی می‌گذرد، تصریح کرد: ما باید در ماه مبارک رمضان به این نکته توجه کنیم که جزو مهمانان خاص هستیم یا مهمان عام و یا اصلا به مهمانی وارد نشده ایم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱