درسنامه خانواده در اسلام

درسنامه خانواده در اسلام

کتاب درسنامه خانواده در اسلام به قلم جمعی از نویسندگان در دوازده درس به مسائل مهم مربوط به خانواده از منظر دین می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، خانواده، نخستین و کوچکترین نهاد اجتماعی است که سابقه ای به قدمت بشریت دارد. از آغاز خلقت تاکنون این گروه اجتماعی با کارکردهای متعدد، به شکوفایی جامعه کمک شایانی کرده است و نه تنها زن و مرد در کانون صمیمی و گرم خانواده به رشد و سعادت می رسند، بلکه همین نهاد کوچک از تاثیرگذارترین عوامل رشد و توسعه بشر به شمار می‌رود . نسبت به سایر نهادهای اجتماعی از ارزش و اهمیت بیشتری برخوردار است.

درباره خانواده رهنمودهای فراوانی در متون دینی ما آمده است. قرآن کریم، ازدواج و تشکیل خانواده را آیه‌ای از آیات خدا و مایه آرامش روحی انسان برشمرده و زن و شوهر را لباس و پوششی برای هم می‌داند که یکدیگر را از آلودگی و فجور محافظت می‌نمایند و مایه زینت و زیبایی یکدیگرند.

با وجود اهتمام ادیان آسمانی به ویژه دین اسلام به نظام خانواده، متاسفانه امروزه این نهاد مقدس به شدت آسیب پذیر و در موارد بسیاری دچار تزلزل و بحران شده است.

درسنامه خانواده در اسلام تلاشی است که در دوازده درس با عناوین «نهاد خانواده» «کارکردهای خانواده» «آداب و رسوم ازدواج» «حقوق و وظایف متقابل همسران» «آسیب‌شناسی خانواده» «عوامل تحکیم و ثبات خانواده» «اقتصاد و معیشت خانواده» «بهداشت خانواده» «حقوق متقابل والدین و فرزندان» «روابط خویشاوندی در خانواده» و «طلاق و آثار مخرب آن» مهمترین مسائل مربوط به خانواده را به صورت کاربردی و با ارائه دیدگاه دین نسبت به آن مورد بررسی قرار داده است.

در بخشی از این کتاب با عنوان «اسلام و اشتغال زنان» آمده است: «قاعده و قانون دینی اقتضا می‌کند که زنان در امرار معاش، احساس وظیفه نکنند. بلکه صرفا میهمان و مصرف کننده‌ای آسوده خاطر باشند. طرح نظام مالی دین برای زنان، ثروت‌های بدون دردسری را رقم می‌زند؛ مثل نفقه، مهریه و ارث. از این رو اسلام نه تنها اصل مالکیت را برای زنان نیز درنظر گرفته بلکه آنان را از دغدغه اقتصاد خانواده رها ساخته است.»

کتاب درسنامه خانواده در اسلام به قلم محمدرضا ضمیری، اعظم نوری، محبوبه جوکار و طاهره جوانمرد با همت معاونت پژوهشی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تهیه و از سوی انتشارات این موسسه علمی در 367 صفحه به زیور طبع آراسته شده است.

علاقه مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب با تخفیف ویژه به فروشگاه الکترونیکی کتاب جامعه مراجعه کنند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱