معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سومین روز مراسم ویژه ماه مبارک رمضان:

فرهنگ قرآنی در خانواده‌ها نهادینه شود/ مؤمن به واسطه قرآن کریم اوج می‌گیرد

ایمانی مقدم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با بیان اینکه خانواده‌های ما باید قرآنی باشند، گفت: تشویق‌های ما باید بر مبنای قرآن مجید باشد و فرهنگ قرآنی در خانواده‌ها نهادینه شود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا ایمانی مقدم معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) روز دوشنبه در سومین مراسم ویژه ماه مبارک رمضان که با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، در ادامه شرح حدیث امام حسین (علیه‌السلام) که فرمودند: «کتاب خدا بر چهار چیز استوار است: عبارات، رمزها (اشاره‌ها)، لطایف و حقایق؛ عبارات قرآن برای توده مردم و اشاره و رموزات، از آنِ خواص و بندگانِ ویژه است، لطایف آن برای اولیا و حقایق آن برای پیامبران و انبیا است»، عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) دو میراث گرانبها یعنی کتاب خدا و عترت را نزد ما قرار دادند که از آنها به «ثقل اکبر» و «ثقل اصغر» یاد می‌شود زیرا حضرت فرمودند: « أَحَدُهُمَا أَکْبَرُ مِنَ الْآخَرِ؛ یکى از آن دو بزرگ تر از دیگرى است».

قرآن کریم، ثقل اکبر و اهل بیت (علیهم‌السلام)، ثقل کبیر هستند

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) اظهار داشت: قرآن کریم، ثقل اکبر و اهل بیت (علیهم‌السلام)، ثقل کبیر هستند و امام خمینی (ره) نیز در وصیت‌نامه سیاسی الهی خویش می‌فرمایند: «مقام والاى ثقل اكبر و ثقل كبير كه از هر چيز اكبر است جز ثقل اكبر كه اكبر مطلق است...» و اهل بیت (علیهم‌السلام) را ثقل کبیر و قرآن کریم را «ثقل اکبر» و «اکبر مطلق» معرفی می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با بیان اینکه حقیقت قرآن کریم قابل تنزل نیست، تصریح کرد: قرآن کریم ریسمانی است که از سوی آسمان به روی زمین کشیده شده و خداوند سبحان، آیات قرآن را تنزل داده تا قابل فهم و درک بشری شود.

وی افزود: خداوند متعال، زبان قرآن کریم را عربی قرار داد، زیرا فهم و درک بیشتری در این زبان نسبت به زبان‌های دیگر است تا همه انسان‌ها در آیات آن اندیشه کنند.

اعتبار احادیث و روایات ائمه معصومین (علیهم‌السلام) به مطابقت با آیات قرآن کریم است

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه اعتبار ثقل کبیر به ثقل اکبر است، گفت: اعتبار احادیث و روایات ائمه معصومین (علیهم‌السلام) به مطابقت با آیات قرآن کریم است، همانطور که امام معصوم (علیه‌السلام) فرمودند که ما خلاف آیات قرآن کریم سخن نمی گوییم و اگر خلاف قرآن باشد، اعتبار آن ساقط است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم تأکید کرد: ائمه هدی (علیهم‌السلام)، مفسران قرآن کریم و زیر سایه این کتاب آسمانی هستند و شب‌های قدر، قرآن بر سر می‌گذاشتند، همچنین حضرت أباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) شهید شدند تا قرآن کریم باقی بماند.

وی با بیان اینکه حقیقت و کنه قرآن کریم یا همان تأویل آیات نزد ائمه معصومین (علیهم‌السلام) است، به عقاید برخی اخباریون اشاره کرد که به تفسیر قرآن کریم انتقاد دارند و معتقدند که قرآن کریم تنها باید همراه و همنشین انسان باشد، حال آنکه ما نسبت به تفسیر قرآن مجید نهی نداریم.

مؤمن به واسطه قرآن کریم اوج می‌گیرد/ قرآن کریم سفره گسترده الهی بر روی زمین است

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) ادامه داد: در روایات آمده مؤمن کسی است که وقتی آیات قرآن را تلاوت می‌کند، می‌فهمد و بر ایمان او افزوده می‌شود و به واسطه قرآن کریم، اوج می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با بیان اینکه قرآن کریم سفره گسترده الهی بر روی زمین است، عنوان کرد: پيامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «اذا الْتَبَسَتْ عَلَيْكُمْ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْكُمْ بِالقُرآنِ؛ هر گاه فتنه‌ها همانند پاره هاى شب بر جامعه شما سايه افكند و در حلّ مشكلات راه به جايى نبرديد، بر شمابادكه به قرآن رجوع كنيد».

وی گفت: روز قیامت، قرآن کریم به عنوان زیباترین مخلوق مجسم می‌شود و عده را شفاعت می‌کند و از عده ای شکایت می‌کند که شفاعت قرآن کاملا مورد قبول و شکایت قرآن کریم تصدیق شده است.

منافقان، اندیشه‌ها و افکار خود را بر قرآن کریم تحمیل می‌کردند

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اضافه کرد: همچنین در روایات آمده زمانی که قرآن کریم را جلوتر از خود قرار دهید، شما را به بهشت رهنمون می‌کند و از پشت سر خود قرار دهید، به جهنم هدایت می‌شوید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با بیان اینکه منافقان، اندیشه‌ها و افکار خود را بر قرآن کریم تحمیل می‌کردند، اظهار داشت: جماعت فرقان، قرآن کریم را پشت سر می‌گذاشتند و با اندیشه‌های خود، قرآن کریم را تحریف می‌کردند که در آن زمان، شهید مطهری (ره) یک تنه در برابر آنان ایستادند.

فضای خانواده باید قرآنی شود/تشویق‌های ما باید بر اساس آشنایی با قرآن مجید باشد/فرهنگ قرآنی در خانواده‌ها نهادینه شود

وی در ادامه با طرح این سؤال که چه کنیم تا قرآن کریم را به زندگی خود بیاوریم، تصریح کرد: فضای خانه باید قرآنی شود و مبنای تشویق والدین باید بر اساس قرآن کریم باشد.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام) با بیان اینکه خانواده‌های ما باید قرآنی باشند، گفت: هر گاه آیاتی بر پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نازل می‌شد، امام علی (علیه‌السلام) به خانه می‌آمدند و آیات را بر حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) قرائت می‌کردند، چندی بعد، امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) زودتر از آن حضرت از مسجد می‌آمدند و آیات نازل شده را برای مادر تلاوت می‌کردند؛ یعنی فضای خانه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) و زندگی عادی آن حضرت بر مبنای قرآن کریم بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی مقدم با تأکید بر اینکه فضای خانواده باید قرآنی شود، اظهار کرد: تشویق‌های ما باید بر اساس آشنایی با قرآن مجید باشد و فرهنگ قرآنی باید در خانواده‌ها نهادینه شود.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱