معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح کرد:

تبلیغ باید به لسان قوم باشد/مبلغان باید در متن جامعه حضور داشته باشند

همایش مبلغان بین الملل2

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بابیان اینکه مبلغان باید در متن جامعه حضور داشته باشند گفت: شما مبلغان باید از نزدیک با دردها و مشکلات روحی و معنوی مردم جامعه آشنا شوید و برای هر فردی نسخه ای جداگانه بپیچید.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا ایمانی مقدم در همایش مبلغان غیرایرانی که روز چهارشنبه با حضور طلاب بین الملل جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: ما برای ورود به ماه مبارک رمضان، دو ماه رجب و شعبان را تمرین می‌کنیم تا آمادگی و لیاقت ورود به ماه مبارک رمضان را پیدا کنیم.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(علیهم‌السلام) اظهار داشت: ما در دعای شب اول ماه رجب می‌خوانیم: «اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّيَامِ وَ الْقِيَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ؛ خدايا براى ما در ماه رجب و شعبان بركت قرار ده، و ما را به ماه رمضان برسان، و بر روزه رمضان و بيدارى شب و نگهدارى زبان و فروبستن چشم كمك فرما، و بهره ما را از ماه رمضان، گرسنگى و تشنگى قرار مده».

روایاتی درباره مبلغان دین

حجت الاسلام و المسلمین ایمانی مقدم افزود: ابتدای روایت ماه رجب و شعبان آمده و بقیه روایت مربوط به ماه مبارک رمضان است؛یعنی این دو ماه مقدمه است برای ورود به ماه مبارک رمضان و ماه مبارک رمضان مقدمه‌ای برای ورود به شب قدر است.

وی به روایتی از امام رضا(علیه‌السلام) اشاره کرد که فرمودند: فاِنّ الناس لو عَلِموا محاسن کلامِنا لاِتِّبَعنا» و در ادامه اظهار داشت: این روایت در عین حال که بشارت است، اما برای مبلغان تحدید هم هست و اگر در میان شما مبلغان حتی یک نفر همانند شهیده بنت الهدی صدر بتواند تأثیرگذار باشد، مصداق این روایت خواهد بود.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به خدماتی که شیخ زکزاکی در راه خدمت به اسلام در کشور نیجریه داشتند و حداقل پانزده میلیون را شیعه و هدایت کردند، تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) زمانی که امام علی(علیه‌السلام) را به عنوان مبلغ به کشور یمن در جنوب شبه جزیره عربستان اعزام کردند، فرمودند: «علی لان یَهدیَ الله بِکَ رجلاً خیرُُلکَ مِمّا طَلَعَت علیهِ الشَمس؛ اگر یک نفر به دست تو هدایت شود، از آنچه خورشید به آن بتابد برای تو بهتر است».

حجت الاسلام و المسلمین ایمانی مقدم همچنین به روایت «مَن اَحیاها فَکَاَنّما اَحیا النّاس جمیعا؛ اگر یک نفر را احیا کنی همانند اینست که کل بشریت را احیا کرده ای» اشاره و تأکید کرد: شما مبلغان بین الملل در چنین مسیری قرار گرفته اید و مورد عنایت ویژه امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) هستید.

تبلیغ باید به لسان قوم باشد/ مبلغ باید زمان شناس باشد

وی در ادامه با اشاره به روایت « وَ ما اَرسَلنا مِن رسولِِ اِلّا بِلِسانِ قومِِ» و بیان اینکه تبلیغ باید به لسان قوم باشد، عنوان کرد: منظور از لسان قوم زبان‌های عربی، ترکی، انگلیسی و غیره نیست؛ بلکه منظور عادات فرهنگ و رسوم هر قوم است؛ لسان قوم اعم از فضا و جوی است که یک قوم یا جامعه در آن به سر می‌برد.

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(علیهم‌السلام) افزود: شما مبلغان آنچه را که در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) فراگرفتید، متناسب نوع مخاطبان و شیوه و سبکی که دارید، ارائه دهید.

حجت الاسلام و المسلمین ایمانی مقدم تصریح کرد: اینکه مطالب خود را با چه شیوه و سبکی ارائه می‌کنید، هنر شما مبلغان است؛ گاهی اثر یک ضرب المثل که برخاسته از فرهنگ مردم آن منطقه است، ممکن است بیشر از خواندن آیات و روایات باشد.

وی با بیان اینکه معارف ناب اسلام را در قالب‌ها و شیوه‌های خاص خود ارائه دهید، گفت: مبلغ باید زمان شناس باشد اینکه کجا انذار و چه زمانی تبشیر کند.

مبلغان باید در متن جامعه حضور داشته باشند

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه عنوان کرد: امروز زمان آن نیست که مبلغان ما در حجره طلبگی بنشینند، شما مبلغان باید در متن جامعه حضور داشته باشید و از نزدیک با دردها و مشکلات روحی و معنوی مردم جامعه آشنا شوید و برای هر فردی نسخه ای جداگانه بپیچید.

حجت الاسلام و المسلمین ایمانی مقدم اضافه کرد: لسان قوم به معنای آشنایی با نیازمندی افراد و برای هرکس مطابق درک و فهم سخن گفتن است.

وی به نمونه ای از مصادیق سخن گفتن به لسان قوم اشاره کرد و افزود: مردی بر امام صادق(علیه‌السلام) وارد شد و گفت: «یابن رسول الله سؤالی دارم و درخواست جواب از شما دارم.آیا ممکن است تمام جهان در تخم مرغ جا بگیرد بدون اینکه تخم مرغ بزرگ و یا جهان کوجک شود؟»؛ حضرت فرمودند جمع نقیضین ممکن نیست بزرگ و کوچکی با هم جمع نمی‌شوند و با استدلات عقلی فرد را متقاعد کردند. مرد گفت: «الله اعلمُ حیث ُیجعلُ رسالته».

سپس مرد دیگری وارد شد بدون اینکه از سؤال فرد قبلی مطلع باشد همان سوال را تکرار کرد؛ حضرت فرمودند: «ان الله علی کل شی قدیر؛ بله خداوند جهان را در کوچکتر از تخم مرغ به اندازه بادام قرار دهد. چشمان تو کوچکتر از تخم مرغند و جهان را می‌بینند»؛ مرد قانع شد و گفت: «الله اعلم حیث یجعل رسالته» و رفت.

اصحاب به حضرت از دوگانگی جواب اعتراض کردند؛ حضرت فرمودند: «فرد اول به علوم عقلانی آشنایی داشت مطابق با نگرشش جواب دریافت کرد و دومی باید جواب خطابی دریافت می‌کرد»؛ همین مصداق لسان قوم است «انّا معاشر الانبیا اُمِرنا اَن نُکلّمَ الناس علی قدر عقولهم».

هر یک از شما مبلغان باید نور چشم امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) باشید

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: هر یک از شما مبلغان باید نور چشم امام صادق(علیه‌السلام) و در عصر حاضر، نور چشم امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) باشید و عنایت حضرت ولیّ عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) قطعا شامل حال شما خواهد بود و اگر با آن حضرت معامله کنید، شما را هم از لحاظ فیزیکی و هم برکتی که به واسطه تبلغ شامل حال شما می‌شود، یاری خواهد کرد.

نگاه امام صادق(علیه‌السلام) به مبلغ دینی

حجت الاسلام و المسلمین ایمانی مقدم یادآور شد: امام صادق(علیه‌السلام) بر عملکرد شاگردانشان در مناظرات و گفتگوها نظر داشتند، گفتگوها و مباحثه‌ها را اشکال‌گیری و ضعف‌ها را اصلاح می‌کردند تا افراد بدانند چگونه با مخاطب باید سخن بگویند.

وی در پایان تصریح کرد: امام صادق(علیه‌السلام) به هشام می‌فرمودند که خداوند امثال تو را در میان اصحاب من زیاد کند تو مواظب باش لغزش نداشته باشی، بقیه را بگذار به عهده ما، خودمان دست تو را در قیامت خواهیم گرفت؛ و این نگاه امام صادق(علیه‌السلام) به یک مبلغ دینی است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱