حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرسپاه تصریح کرد:

معرفت نفس ملازم معرفت حق است

میرسپاه همایش روز معلم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرسپاه با تجلیل از مقام استادی آیت‌الله مصباح یزدی گفت: استاد مصباح یزدی شجره طیبه ای را در وجود ما شاگردان کاشتند که آن شجره طیبه، برخورد بنیادی با مسائل بود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد میرسپاه روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت روز  معلم و تقدیر از اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: استاد مصباح یزدی شجره طیبه ای را در وجود ما شاگردان کاشتند که  آن شجره طیبه، برخورد بنیادی با مسائل بود.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود:  آیت‌الله مصباح یزدی به ما آموختند که اگر در حوزه اخلاق معلمی هم بنیادی برخورد کنیم برکات زیادی نصیب ما می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرسپاه با اشاره به خاطره ای از دوران تحصیل خود در مدرسه علمیه حقانی، گفت: آن زمان که جزو گروه ارشد مدرسه علمیه حقانی حساب می‌شدیم، از ما خواستند در درس استاد شرکت کنیم، اما نام درس را به ما نگفتند.

وی افزود: ما در درس شرکت کردیم و از استاد نام درس را پرسیدیم، ایشان فرمودند که صبر کنید که نامی برای آن انتخاب کنیم و پس از برگزاری چند جلسه از این درس، نام «خودشناسی» را برای آن برگزیدند.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: ما در این کلاس، مطالب جذابی فرا می‌گرفتیم که با حسرت تمام شد، نام درس بعد‌ها به نام «خودشناسی برای خودسازی» ارائه می‌شد، اما محدودیت‌های برنامه ریزی باعث شد که این درس را حذف کنند، اما جای افسوس است که این درس حذف شده، زیرا این درس به فلسفه طلبه شدن،  طلبه بودن و اینکه چرا باید به تبلیغ دین بپردازیم، اشاره می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرسپاه تصریح کرد: من بلافاصله بعد از کلاس، این درس را به صورت خلاصه برای چند نفر از بستگان برگزار کردم که بازخورد آن را دیدم.

وی در ادامه به دعای «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ ...» اشاره کرد و گفت: این دعا در زمان غیبت و امتحان شیعه از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که بعد از نماز عصر جمعه هم وارد است.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: با توجه به این دعا، معرفت رسول وابسته به معرفت خداوند است، شناخت حجت خدا هم به شناخت رسول وابسته است، همچنین امام علی علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند: مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه، کسی که خود را بشناسد، تحقیقاً پروردگارش را می‌شناسد»، بنابراین اگر خدا را نشناسیم، رسول را نمی‌شناسم، اگر رسول را نشناسم حجت را نمی شناسم و در این صورت گمراه شدیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرسپاه با بیان اینکه ما خداوند را با خودشناسی می‌توانیم بشناسیم، تصریح کرد: این امر نیز به صورت بنیادی محقق خواهد شد، خودشناسی باعث می‌شود حقیقتی در درون انسان شکل بگیرد که مخاطبان را به سوی خود جذب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شناخت خود ملازم شناخت رب است، گفت: امام علی علیه‌السلام که امیر بیان و حکما هستند، می‌فرماید: عَجِبْتُ لِمَنْ یَنْشِدُ ضالَّتَهُ وَ قَدْ أضَلَّ نَفْسَهُ فَلا یَطْلُبُها؛ من تعجب می‌کنم از مردمی که وقتی چیزی را گم می‌کنند دستپاچه دنبال گم شده شان هستند چطور اینها خودشان را گم کرده اند ولی دنبال این نیستند که خودشان را پیدا کنند».

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: ما باید قدردان اساتید خود باشیم و این جلسه بهانه ای است تا از اساتید خود به ویژه استاد مصباح یزدی تشکر و قدردانی کنیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱