معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درهمایش مبلغان:

تبلیغ دین، مسئولیت آفرین است/دشمن همه توان خود را در مسائل فرهنگی قرار داده است

حجت الاسلام و المسلمین مروی

حجت الاسلام و المسلمین مروی با بیان اینکه امروز دشمن در صدد القای ناامیدی در مردم است، گفت: امروز دشمن همه توان خود را در مسائل فرهنگی قرار داده است و اگر دشمن در این قضیه موفق شود در بقیه صحنه‌ها هم موفق خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی روز دوشنبه در همایش بزرگ مبلغان در آستانه ماه مبارک رمضان که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، به اهمیت تبلیغ و شرایطی که باید مورد توجه مبلغان دین قرار گیرد، اشاره و عنوان کرد: شغل‌ها و کارها و حرفه‌های مختلفی برای افراد وجود دارد و مسئولیت‌ها و شغل‌ها متفاوت هستند

امر تبلیغ بافضیلت ترین کاری که انبیای الهی مأمور به آن بودند

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با بیان اینکه هرچه مسولیت  شغل انسان مهم تر باشد، اهمیت و تلاش برای تحقق آن بیشتر خواهد بود، تصریح کرد: ما از منظر آیات و روایات، هیچ شغلی را بالاتر از شغل هدایت نمی دانیم.

حجت الاسلام و المسلمین مروی با بیان اینکه از منظر الهی، چیزی بالاتر از هدایت نیست، یادآور شد: در سوره مبارکه حمد، تنها چیزی که خداوند امر فرمود هدایت است که می‌فرماید: «اهدنا الصراط المستقیم»؛ اگر امری بالاتر از هدایت بود، خداوند آن را به بندگان خود عنایت می‌کرد، پس هدایت را از خدا بخواهیم.

وی با اشاره به اینکه رسالت انبیای الهی، هدایت جامعه بشری بوده است، گفت: امر تبلیغ بافضیلت ترین کار و مسئولیتی است که انبیای الهی مأمور به آن بودند.

تبلیغ دین، مسئولیت آفرین است/ مبلغان نقش هدایتگری جامعه را به عهده دارند

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با تصریح بر اینکه به اهمیت کار تبلیغ معرفت داشته باشیم، تصریح کرد: تبلیغ دین کار انبیا است و مسئولیت آفرین و کاری دشوار است؛ بنابراین وقتی اهمیت کار تبلیغ را بدانیم، تحمل مشکلات و سختی‌ها برای ما آسان می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین مروی بیان داشت: اگر از مبلغان سؤال کنند که کار شما چیست، می‌توانند پاسخ دهند که کار ما کمک کردن به مردم، راهنمایی مردم به صراط مستقیم و بهشت و در حقیقت کار مبلغان دین، کار انبیا و اولیای الهی است.

وی با بیان اینکه مبلغان نقش هدایتگری جامعه را به عهده دارند، تصریح کرد: اگر مبلغان دین به اهمیت تبلیغ پی ببرد، از هیچ فرصت تبلیغی مضایقه نمی کنند.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با اشاره به اینکه اولین مبلغ، پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بودند، گفت: رسول گرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به فرموده امام علی(علیه‌السلام)، «طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ» بودند و به سراغ دردمندان می‌رفتند و به طبابت روحی مردم می‌پرداختند.

وی بیان داشت: مسئله اعزام مبلغ تاریخ دیرینه ای دارد که به زمان رسول الله(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) برمی گردد که به غیر از اینکه خودشان طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ بودند، افرادی را برای تبلیغ دین اعزام می‌کردند، به طوریکه در صدر اسلام، مبلغانی داشتیم که در دوران تبلیغی خود به شهادت رسیدند.

امروز نسل جوان از منافذ مختلف مورد هجوم تبلیغاتی قرار گرفته است

حجت الاسلام و المسلمین مروی در ادامه با بیان اینکه امروز نسل جوان از منافذ و طرق مختلف مورد هجوم تبلیغاتی قرار گرفته است، عنوان کرد: امروز مسیحیت تبشیری در ایران به شدت فعال است که مبلغان آن به صورت چهره به چهره به تبلیغ می‌پردازند و خانه به خانه و با تک تک افراد صحبت می‌کنند، ما نیز برای هدایت افراد کار می‌کنیم و به جمع کاری نداریم

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با بیان اینکه امروز تبلیغ چهره به چهره و فرد به فرد مؤثر است، افزود: بر اساس آیات و روایات، احیای یک نفر، احیای یک جامعه است، بنابراین ما باید با دست پر با مخاطبان خود مواجه شویم و آنان را جدی بگیریم و برای کار خود اهمیت قائل شویم.

اهمیت مخاطب شناسی در امر تبلیغ

حجت الاسلام و المسلمین مروی به اهمیت مخاطب شناسی در امر تبلیغ اشاره کرد و گفت: یک مبلغ باید مخاطب خود را بشناسد و بر اساس مخاطبان خود، مطالب را عرضه کند، مبلغان باید روایات مستند را با توجه به نوع و فهم مخاطبان خود به آنان عرضه کنند.

وی با اشاره به فرموده پیامبر گرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) که فرمودند: «إنَّا مَعَاشِرَ الانْبِيَآءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلَي‌ قَدْرِ عُقُولِهِمْ» و اینکه پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) براساس درک مخاطب، مطلب را بیان می‌فرمودند، تصریح کرد: امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند که: «رسول‌ خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) هيچگاه‌ با مردم‌ با كُنه‌ عقل‌ خود و با حقيقت‌ و واقعيّت‌ ادراكات‌ خود تكلّم‌ ننموده‌اند. و رسول‌ خدا صلّي‌ الله‌ عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ فرموده‌ است‌: بدرستيكه‌ ما جماعت‌ پيغمبران‌ مأموريم‌ كه‌ با مردم‌ به‌ ميزان‌ عقل‌ها و ادراكات‌ خودشان‌ سخن‌ گوئيم‌».

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با تصریح بر اینکه مبلغ دین باید مخاطب شناسی کند و بر اساس فهم مخاطبان خود روایتگری کند، تأکید کرد: ما باید قدرت فهم مخاطبان خود را بدانیم و میزان اعتقادات و عمق دینی آنان را بالا ببریم نه این که اطلاعات در اختیار مردم قرار دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین مروی با بیان اینکه هر مطلبی را نباید به نام دین تمام کرد، عنوان کرد: متأسفانه بخش از منبرها را خواب تشکیل می‌دهد و خواب جای روایت را گرفته است، در حالیکه هر خوابی را نمی توان نقل کرد، حتی برخی خواب‌ها با اصول اولیه دین مغایرت دارد.

وی تأکید کرد: ما باید ذائقه مردم را تغییر دهیم و مخاطبان خود را به گونه ای تربیت کنیم که به دنبال مطالب علمی، دقیق و درست باشند و نباید تنها احساسات مردم را اقناع کنیم.

مبلغان باید با فضای فکری پیرامون خود آشنا شوند

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در ادامه به سوء استفاده دشمنان از فضای مجازی و رسانه‌های نوین اشاره کرد و گفت: امروز سخنان و تصاویر افراد در فضای مجازی به سرعت منتشر می‌شود و عده ای به طرق مختلف، دین را ملعبه خواهش‌های عوام الناس قرار می‌دهند.

حجت الاسلام و المسلمین مروی تصریح کرد: مبلغان دین باید محیط پیرامون خود را بشناسند و به این موضوع توجه کنند که چه آسیب‌هایی متوجه آن جامعه است و چه شبهاتی امروز در جامعه ذهن مردم را خراب می‌کند، مبلغان باید به هر شهر و دانشگاه و مدرسه ای که وارد می‌شوند با فضای فکری آنجا آشنا شوند و بدانند مخاطبان در چه حد از معارف دین هستند.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) اشاره کرد که فرمودند: «اگر ندانیم که استکبار چکار می‌خواهد بکند، دشمنان ما چه کسانی هستند و از کجا نفوذ می‌کنند و اگر متوجه نباشیم که در جامعه ما چه می‌گذرد و چه مشکلاتی وجود دارد و علاجش چیست و اگر اطلاع نداشته باشیم که در جبهه بندی‌های امروز جهان چه جایگاهی داریم نمی توانیم نقش واقعی خود را ایفا کنیم».

امروز دشمن همه توان خود را در مسائل فرهنگی قرار داده است/تأکید رهبر معظم انقلاب(مدظله) بر لزوم دشمن شناسی

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تأکید کرد: هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کردند اما هیچ توفیقی کسب نکردند؛ از همان روزهای اول، تحریم‌های اقتصادی را بر ما تحمیل کردند و علی رغم همه تحریم‌ها به پیشرفت‌های بسیار شگرفی رسیدیم و دشمن هم فهمید از این طریق نمی تواند کاری کند؛ امروز دشمن همه توان خود را در مسائل فرهنگی قرار داده است و اگر دشمن در این قضیه موفق شود در بقیه صحنه‌ها هم موفق خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین مروی بیان داشت: سست کردن اعتقادات مردم، بدبین کردن مردم به دین، بی اعتنایی به مقدسات و مراسم دینی، ایجاد شبهات مختلف از جمله مسائلی است که مبلغان باید به آن بپردازند.

وی یادآور شد: امروز در شرایطی هستیم که باید هم دوستان و هم دشمنان خود را بشناسیم، در غیراین صورت، نمی توانیم خود و جامعه خود را مصونیت ببخشیم و از خطرات حفظ کنیم؛ به همین دلیل، رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بر دشمن شناسی و دشمنی آمریکا تأکید می‌کنند تا جامعه دشمنان خود را بشناسد و بداند که دشمنان از چه طریق می‌خواهند ضربه بزنند.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تصریح کرد: خداوند در آیه 6 سوره فاطر می‌فرماید: «إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا؛ شیطان دشمن شماست، پس او را دشمن بدانید»؛ خداوند می‌فرماید شما هم او را دشمن بدارید و دشمن را دوست نپندارید، اگر شیطان را دشمن نپندارید بدانید که نقطه آسیب شما همانجاست.

مبلغ دین نمی تواند نسبت به مسئله دشمن شناسی بی تفاوت باشد

حجت الاسلام و المسلمین مروی با بیان اینکه مبلغ دین نمی تواند نسبت به مسئله دشمن شناسی بی تفاوت باشد، گفت: منبرها باید از آیات، روایات و تاریخ غنی باشد اما در بزنگاه‌ها و مناسبت‌های مختلف، شرایط روز را متذکر شوید و مردم را متوجه کنید و به مردم بصیرت دهید.

وی بیان داشت: امام علی(علیه‌السلام) در فتنه جنگ صفین فرمودند: « وَ لاَ يَحْمِلُ هذَا الْعَلَمَ إِلاَّ أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ؛ این پرچم را تنها کسانی می‌توانند بر دوش بگیرند که دارای بصیرت و صبر و مقاومت باشند»، در انقلاب اسلامی ایران هم دو عنصر بصیرت، آگاهی و شناخت مردم از دشمن و دوست و مقاومت و پایداری توانست انقلاب اسلامی را سرفراز و پیروزمند نگه دارد.

امروز دشمن در صدد القای ناامیدی در مردم است

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با بیان اینکه امروز دشمن در صدد القای ناامیدی در مردم است، تصریح کرد: متأسفانه مشکلاتی وجود دارد، اما ما باید تلاش کنیم که مردم را نسبت به نظام اسلامی امیدوار کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مروی عنوان کرد: چهل سال است که دشمن هیچ لحظه ای برای از بین بردن این نظام از دست نداده، اما به حول و قوه الهی در هیچ کدام موفق نشده است.

وی یادآور شد: جریان اخوان المسلمین جریان نوپا نبود بلکه دارای سابقه هشتاد ساله بود اما وقتی به حکومت رسیدند، یک سال بیشتر دوام نیاوردند، اما ما چهل سال دوام آوردیم و بر اصول خود ایستادیم و روز به روز در عرصه‌های مختلف پیشرفت کردیم.

معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بیان داشت: مشکلات زیاد است اما موفقیت‌ها و پیشرفت‌های زیادی حاصل شده، به طوریکه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در نوروز 96 و 97  فهرست‌های بلندبالایی از پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران بیان فرمودند.

حجت الاسلام و المسلمین مروی اظهار کرد: اگر مردم احساس ناامیدی و یأس کنند دشمن موفق می‌شود، بنابراین یک مبلغ دینی نمی تواند نسبت به این مسائل بی تفاوت باشد.

وی با اشاره به حدیث «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ؛ مردم را با اعمالتان (به دین) فرا خوانید نه با زبانتان»، تصریح کرد: ما باید اول خودمان را بسازیم و به آنچه می‌گوییم خودمان عمل کنیم و آنچه برای مردم می‌گوییم اول نفس خود را خطاب قرار دهیم.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱