استاد اخلاق حوزه در درس اخلاق جامعه‌الزهرا(س):

راه‌های عاقبت بخیری بر اساس آیات و روایات /دینداری در زمان غیبت مانند خرط القتاد است

حجت الاسلام توکل

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل با بیان اینکه دینداری در زمان غیبت مانند خرط القتاد است، به راه‌های عاقبت بخیری بر اساس آیات و روایات اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرحیم توکل روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به مباحث جلسه گذشته درباره عاقبت بخیری، عنوان کرد: خداوند به کسی وعده نداد آنچه به تو دادم پس نمی‌گیرم؛ خدا به کسی وعده امان نداد که تو در امانی تا هر کار انجام دهید، خدا به ملاک، عطا می‌کند و به ملاک هم می‌گیرد.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به آیه 11 سوره رعد، که خداوند می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ ؛ خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند»، گفت: خداوند تصریح می‌کند که ما سرنوشت کسی را تغییر نمی‌دهیم مگر این که انسان خود باعث تغییر آن شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل با اشاره به اینکه برای عاقبت بخیری، چند گزینه و راهکار وجود دارد، یادآور شد: ما با تأمل بر این گزینه‌ها و راهکارها می‌توانیم عاقبت بخیر شویم که نکته اول این است که گناه آسان به دست می‌آید و لذت گناه هم دست به نقد است و وقتی انسان به سمت گناه می‌رود، انسان به خاطر لذت از گناه از مسیر هدایت خارج می‌شود.

وی تصریح کرد: افرادی که بتوانند در غیبت امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف محکم بایستند، ثواب‌های زیادی برای آنان بیان شده است، چنانچه روایت امده اگر انسان در زمان غیبت محکم بایستد، خداوند ثواب هزار شهید از شهدای بدر و احد را به او عنایت می‌کند؛ این روایت نشان می‌دهد که کاری که از ما خواستند، کار ساده ای نیست.

سه فعالیت دشمن برای مقابله با اسلام و انقلاب اسلامی

استاد اخلاق حوزه تأکید کرد: دشمن سه برنامه را برای مقابله با اسلام و انقلاب اسلامی در رأس کار خود داده که ما در ایران این سه برنامه را مشاهده کردیم، ابتدا حمله نظامی بود که هشت سال این کار انجام گرفت و دشمن به اهداف خود نرسید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل افزود: برنامه دوم، برنامه تحریمی است که هنوز ادامه دارد اما دشمن در این برنامه نیز هنوز به اهداف خود نرسیده است، برنامه سوم، برنامه فرهنگی است تا ما را از اهداف خود جدا کنند، خواستند امام حسین علیه‌السلام را از ما بگیرند، اما نتوانستند، امروز در صدد هستند که اهداف امام حسین علیه‌السلام را از ما بگیرند.

وی بیان داشت: امروز، شهوت جنسی از جمله اهداف مهم دشمن است و محور اکثر فعالیت‌های دشمن و دست نشانده‌های آن در فضای مجازی بر شهوات جنسی متمرکز شده است.

دینداری در زمان غیبت مانند خرط القتاد است

استاد اخلاق حوزه یادآور شد: در روایات، تعابیر سنگین آوردند که دینداری در زمان غیبت مانند گرفتن گوی آتش در کف دست است، یا در روایتی دیگر دینداری در زمان غیبت مانند خرط القتاد است، «قتاد» درختی سخت با خارهای سوزنی است و «خرط» به معنای کندن برگ از شاخه درخت با کف دست است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل تصریح کرد: اگر انسان در این شرایط بخواهد دینش محفوظ بماند و نگاه، زبان و حرکاتش کنترل شود کار سختی است به همین خاطر ثواب هزار شهید از شهدای بدر و احد برای او در نظر گرفته شده است.

وی گفت: به تمام حالات این دنیا، مارک فنا آمده است، یعنی گناه و شهوت، آزادی بی قید و بند لذت دارند اما با مارک فنا هستند؛ اما در روایت داریم خوشا به حال کسی که شهوت نقدی را رها می‌کند، به شهوت گذرای ظاهری خود را اسیر نکرده و برای وعده‌گاهی که خداوند متعال به آن وعده داده، توجه می‌کند.

امتحان سنت الهی و شامل حال همه افراد است

استاد اخلاق حوزه در ادامه عنوان کرد: امتحان سنت الهی است و هر امری که سنت شد، هرگز برای سنّت الهی تغییر و تبدیلی نخواهی یافت و استثنا ندارد؛ چنانچه خداوند در آیه 43 سوره فاطر می‌فرماید: «فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا؛ هرگز برای سنّت خدا تبدیل نخواهی یافت، و هرگز برای سنّت الهی تغییری نمی‌یابی!».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل بیان داشت: سنت الهی برای تمام مکلفین خواهد آمد، همه افراد باید وارد امتحان الهی شوند، با امتحان، آنچه در درون دل ما است نشان داده می‌شود؛ چنانچه امام علی علیه‌السلام در نهج البلاغه می‌فرمایند: «في تَقَلُّبِ الْأحوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجالِ؛ آگاهى بر گوهر آدم‌ها، در دگرگونى شرايط، حاصل مى شود».

وی یادآور شد: در جزر و مدّ امتحان، باطن‌ها مشخص می‌شود و به ملاک ظهور باطن مقام می‌دهند و یا از مقام میندازند و مشخص می‌شود که با خدا هستیم یا با غیر خدا؛ امتحانات از ما گرفته می‌شود تا درون و باطن ما ظاهر شود.

استاد اخلاق حوزه گفت: در زمان غیبت ما را غربال می‌کنند، غربال کردنی و امتحان می‌کنند، امتحان کردنی؛ انسان‌ها در بوته امتحان قرار می‌گیرند، این دنیای گذرا تمام می‌شود و آنچه در درون است ظاهر می‌شود؛ اگر غربال شویم و از امتحان سربلند بیرون بیاییم مورد کرامت بی نهایت خداوند قرار می‌گیریم.  

سلمان فارسی اعجوبه دهر بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل در ادامه یادآور شد: خداوند به شعار ما اعتنا ندارد؛ شعار بسیار آسان است اینکه برخی می‌گویند «یا علی جانم فدات»، «یا حسین جانم فدات» و غیره شعار است و به آنها اعتنایی نیست.

وی تصریح کرد: خداوند در آیه دوم سوره عنکبوت می‌فرماید: «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَکُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ؛ آیا مردم پنداشته اند به صِرف این که گفتند: ایمان آوردیم; به حال خود رها مى شوند و با سختى هایى که درستى و نادرستى ایمانشان با آنها آشکار مى شود آزموده نمى‌شوند ؟»، همچنین در آیه سوم می‌فرماید: وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْکاذِبينَ؛ به یقین ما تمام کسانى را که پیش از اینان بودند و ادعاى ایمان مى کردند با مشکلات آزمودیم. قطعاً خدا کسانى را که راست گفته‌اند و نیز مدعیان دروغگو را با آشکار شدن آثار صدق و کذبشان معلوم و مشخص خواهد ساخت».

استاد اخلاق حوزه به نکته پنجم اشاره کرد و با اشاره به فرموده پیامبرگرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم درباره سلمان فارسی که «سلمان منّا اهل بیت علیهم‌السلام»، عنوان کرد: این تعبیر درباره سلمان فارسی، تعبیر بسیار بلندی است؛ سلمان فارسی اعجوبه دهر بود، ایمان 10 درجه دارد که سلمان فارسی به 10 درجه دست یافته بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل به آیه 11 سوره تغابن اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ مِنْ أَزْواجِکُمْ وَ أَوْلادِکُمْ عَدُوًّا لَکُمْ فَاحْذَرُوهُمْ وَ إِنْ تَعْفُوا وَ تَصْفَحُوا وَ تَغْفِرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! بعضی از همسران و فرزندانتان دشمنان شما هستند، از آنها بر حذر باشید و اگر عفو کنید و چشم بپوشید و ببخشید، (خدا شما را می‌بخشد) چرا که خداوند بخشنده و مهربان است!».

وی تصریح کرد: امروز با وجود فضای مجازی و تلفن‌های هوشمند، فرزندان ما در معرض خطر هستند و ایمان آنها تهدید می‌شود، بنابراین در تربیت فرزندان خود بسیار مراقب باشید و آنان را کنترل کنید.

به دنبال تقوا و اهل بیت علیهم‌السلام باشید

استاد اخلاق حوزه در ادامه با اشاره به نکته ششم در عاقبت بخیری گفت: خداوند متعال وقتی نعمتی به انسان عنایت می‌کند، نمی‌گیرد مگر انسان به واسطه گناهی که انجام می‌دهد، آن عنایت را از دست می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل افزود: امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: «إنَّ اللَّهَ قَضَی قَضاءً حَتْماً أَلّا ینْعِمَ عَلَی الْعَبْدِ بِنِعْمَةٍ فَیسْلُبُها إیاهُ حَتّی یحْدِثَ الْعَبْدُ ذَنْباً یسْتحِقُّ بِذلِک النَّقِمَةِ؛ خداوند یک حکم قطعی کرده است که نعمت‌هایی را که به مردم داده از آنها نگیرد مگر این که گناهی مرتکب شوند که موجب سلب آن نعمت گردد».

وی تصریح کرد:            خوارج نماز شب می‌خواندند، اما امام زمان خود را به شهادت رساندند؛ یک راه بیشتر نیست و آن اینکه به دنبال تقوا و اهل بیت علیهم‌السلام باشید.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به نکته هفتم برای عاقبت بخیری، گفت: خداوند در سوره بلد می‌فرماید: «فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ11وَ ما أَدْراکَ مَا الْعَقَبَةُ12فَکُّ رَقَبَةٍ؛ او با این انفاق هاى ناچیز هرگز به مقام خجستگان نخواهد رسید، چرا که هنوز بر آن گردنه صعب العبور گام ننهاده است؛ و چه چیز تو را آگاه کرده است که آن گردنه صعب العبور چیست ؟؛ آن گردنه، آزاد کردن بنده اى است».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل افزود: سقوط از پرتگاه سنگین است، اما باید از آن عبور کرد، بنابراین از رقیت و بندگی هوای نفس باید فرار کنید و از اسارت در بیایید؛ هوای نفس باید کنترل شود، در غیراین صورت انسان عاقبت بخیر نمی‌شود.

وی تأکید کرد: لاقیدی و بی بندو باری نفس، انسان را بدبخت می‌کند، بنابراین از بندگی نفس باید خارج شویم؛ تا وقتی بنده نفس هستیم با خدا نخواهیم بود، اگر می‌خواهیم با خدا باشیم باید بنده خدا باشیم نه بنده نفس.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به اینکه اهل تقوا، اولیاءالله هستند، عنوان کرد: خداوند کمک می‌کند و الهامات و القائات الهی به کمک اولیاءالله می‌آید، اگر ما بنده خوبی باشیم، کرامت خداوند متعال نصیب ما می‌شود، همانطور که خداوند حق تعالی می‌فرماید: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل اظهار داشت: در روایت آمده که در زمانی که مشکل ندارید و اوضاع مناسب است با خدا باشید تا در مشکلات، خداوند شما را رها نکند.

ارتباطات ما با افراد باید کنترل شده باشد

وی در ادامه به هشتمین نکته در عاقبت بخیری اشاره کرد و گفت: با هر فردی رفیق و دمخور نشوید، مؤمن با کسی قهر نمی‌کند و با روی باز با همه رفتار می‌کند، اما با هر فردی رفیق نمی‌شود، زیرا معاشرت، کنترل و ملاک دارد که باید به ملاک‌ها توجه شود.

استاد اخلاق حوزه اضافه کرد: با همه با احترام برخورد کنیم اما ارتباطات ما با افراد باید کنترل شده باشد که در این باره می‌توان به آیات 27، 28 و 29 سوره فرقان اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلي‏ يَدَيْهِ يَقُولُ يا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبيلاً؛ و (به خاطر آور) روزی را که ستمکار دست خود را (از شدّت حسرت) به دندان می‌گزد و می‌گوید: «ای کاش با رسول (خدا) راهی برگزیده بودم»، همچنین در آیه 28 و 29 می‌خوانیم: «يا وَيْلَتي‏ لَيْتَني‏ لَمْ أَتَّخِذْ فُلاناً خَليلاً؛ لَقَدْ أَضَلَّني‏ عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جاءَني‏ وَ کانَ الشَّيْطانُ لِلْإِنْسانِ خَذُولاً؛ ای وای بر من، کاش فلان (شخص گمراه) را دوست خود انتخاب نکرده بودم! او مرا از یادآوری (حق) گمراه ساخت بعد از آنکه (یاد حق) به سراغ من آمده بود! و شیطان همیشه خوارکننده انسان بوده است!».

هنگام تحویل سال نماز حضرت زهرا علیهاالسلام را فراموش نکنید

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل در پایان به طلاب توصیه کرد که در هنگام تحویل سال، نماز حضرت زهرا علیهاالسلام را بخوانند که در رکعت اول یک بار سوره حمد و صد بار سوره قدر خوانده می‌شود و در رکعت دوم یک بار سوره حمد و صد بار سوره توحید را قرائت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: زمان سال تحویل، نماز حضرت زهرا علیهاالسلام را فراموش نکنید که اکسیر عجیبی است، پایان سال جاری و ابتدای سال آینده را در حال خواندن نماز حضرت زهرا علیهاالسلام باشید تا خیر و برکت در سال آینده نصیب شما بشود و زیر سایه و توجه آن حضرت سال خود را آغاز کنید.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱