کاشت 300 اصله نهال توسط بانوان طلبه جامعه‌الزهرا(س) در آغاز هفته منابع طبیعی

مراسم روز درختکاری (21)

جمعی از بانوان طلبه جامعه‌الزهرا(س) طی مراسمی به کاشت 300 اصله نهال در آغاز هفته منابع طبیعی و روز ملی درختکاری پرداختند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، مراسم روز ملی درختکاری روز چهارشنبه با حضور جمعی از بانوان طلبه، شخصیت‌های حوزوی و مسئولان استانی در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

درختکاری یک معروف و وظیفه دینی است

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه‌الزهرا علیها السلام در این مراسم، تصریح کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله‌العالی هر سال در این روز به کاشت نهال می‌پردازند نشان از اهمیت موضوع درختکاری است.

وی با بیان اینکه درختکاری یک معروف و وظیفه دینی است، اضافه کرد: حوزه علمیه به ویژه جامعه‌الزهرا(س) در این زمینه پیش‌قدم شده است و برای ترویج فرهنگ درختکاری در سطح ملی مشارکت لازم را خواهد داشت چراکه اکنون در برخی از نقاط کشور از جمله قم شرایط مطلوبی نداریم.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از تخریب محیط زیست و تغییر اکوسیستم طبیعت به‌عنوان مهم‌ترین مشکلات بشریت نام برد و گفت: جوامع مختلف اسلامی و غیر اسلامی باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا بتوانند با این چالش روبرو شوند اما در این میان جامعه اسلامی ایران با تکیه بر آیات و روایات قوی که دارد باید بتواند پیشگام و پرچم‌دار باشد.

وی با اشاره به اینکه طلاب خواهر باید به صورت فردی هم در حوزه ترویج فرهنگ درختکاری مشارکت لازم را داشته باشند، تصریح کرد: امیدوارم 18 هزار طلبه جامعه‌الزهرا(س) هر کدام با غرس یک نهال، یک جنگل با 18 هزار درخت را از خود به یادگار گذارند.

استفاده از ظرفیت طلاب خواهر در طرح ملی سفیران انفال

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی احمدی مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز در این مراسم به ایراد سخن پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های مختلف ترویجی در هفته منابع طبیعی به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: استفاده از ظرفیت خواهران مبلغ در طرح ملی سفیران انفال با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم و جامعه‌الزهرا(س) دنبال می‌شود.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت  در طرح ملی سفیران انفال یاد کرد و گفت: در این دوره‌ها آموزه‌های مورد نیاز به طلاب ارائه می‌شود تا این افراد بتوانند آموزه‌های مورد نظر در حوزه منابع طبیعی را در روستاها و مناطق مختلف استان دنبال کنند.

وی با تاکید بر اینکه اقشار مختلف مردم نسبت به روحانیون و طلاب نگاهی متفاوت دارند، مطرح کرد: استفاده از قشر طلاب و روحانیون در اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم به صورت ویژه دنبال می‌شود.

طلاب و روحانیون می‌توانند در ترویج فرهنگ درختکاری مشارکت مطلوبی داشته باشند

در این مراسم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه امروز 15 اسفندماه و روز ملی درختکاری، نخستین روز هفته منابع طبیعی است، اظهار کرد: مجموعه‌های مختلف در این روز و هفته به دنبال کاشت نهال و ترویج فرهنگ درختکاری هستند.

سیدمحمدتقی سجادی با اشاره به اینکه استان قم در حوزه ایران مرکزی و کنار بیابان‌های مختلف شرایط خاصی را دارد، تصریح کرد: 970 هزار هکتار از مساحت استان قم به اراضی مرتعی و جنگلی اختصاص دارد که منابع طبیعی رسالت تثبیت، حفظ، احیا و بهره‌برداری درست از این عرصه‌ها را دنبال می‌کند.

وی از تبدیل 105 هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی قم به کانون‌های تولید ریزگرد یاد کرد و افزود: 400  هزار هکتار از عزصه‌های منابع طبیعی قم به سمت بیابانی شدن حرکت می‌کند به همین علت پوشش گیاهی مراتع و حفظ خاک باید به صورت ویژه مورد توجه دستگاه‌ها و مردم قم قرار گیرد.

سجادی با تاکید بر اینکه مراقبت از منابع طبیعی بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست، مطرح کرد: طلاب و روحانیون با توجه به اعتباری که در میان اقشار مختلف مردم دارند می‌توانند در ترویج فرهنگ درختکاری مشارکت مطلوبی داشته باشند.

خاطرنشان می‌شود، کاشت300 اصله نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی امروز توسط طلاب خواهر در جامعه‌الزهرا(س) انجام شد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱