عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد:

امروز به رویکرد امام موسی کاظم(ع) در جامعه نیازمندیم

حسینی خراسانی

آیت الله حسینی خراسانی با بیان اینکه امروز در جامعه به فرهنگ امام موسی بن جعفر(علیه‌السلام) نیاز داریم، تصریح کرد: ما امروز در جامعه به پروراندن، تقویت کردن و فراگیرساختن این رویه و رویکرد کظم غیظ و پذیرفتن عذرخواهی افراد احتیاج داریم.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، آیت الله «سیداحمد حسینی خراسانی» نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان روز پنجشنبه در جلسه درس اخلاق کارمندان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام موسی کاظم(علیه‌السلام)، عنوان کرد: یاد و خاطره سه شهید گمنام جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که این مجموعه مبارک به نور تابناک آنان منور شده و امروز سالگرد آرمیدن آنان در این مجموعه است گرامی می‌داریم.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان همچنین با اشاره به مراسم تشییع پیکر مطهر شهید «محمدمهدی لطفی نیاسر» از شهدای مدافع حرم در قم، ضمن عرض تسلیت و تبریک به خانواده این شهید والامقام، افزود: ما به ارواح طیبه همه شهیدان به ویژه شهیدان مدافع حرمت و حریم و حرم اهل بیت(علیهم السام) که امروز قم شاهد تشییع پیکر پاک یکی از شهدای مدافع حرم است ادای احترام می‌کنیم.

 

توجه به دستورالعمل امام موسی کاظم(ع) در روایتی زیبا

آیت الله حسینی خراسانی در ادامه به حدیثی از امام موسی کاظم(علیه‌السلام) اشاره کرد و افزود: آن حضرت خطاب به خانواده و فرزندان خویش فرمودند: من شما را به وصیتی سفارش می‌کنم که هر کس آن را حفظ کند و به کار ببندد و مورد توجه و عمل قرار دهد، هیچگاه ضرر نخواهد کرد و پشیمان نمی‌شود؛ چنانچه اگر مردی تو را از سَمت راست دشنام داد و به سَمت چپِ تو رفت و عذر خواست، عذرش را بپذیر».

وی ادامه داد: انسان از نظر روحی در شرایط مختلف زندگی دارای نوسان است و روحیات، عواطف، احساسات و روان انسان تحت تأثیر شرایط محیط زندگی حالت شناوری دارد؛ به طوریکه شاید لحظه ای بر اثر مسائل زندگی برآشفته و پس از مدتی از رفتار و گفتار خود پشیمان شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: گاهی انسان پس از رفتار ناشایست خود، متوجه اشتباه خود می‌شود و عذرخواهی می‌کند که بنا به توصیه امام موسی کاظم(علیه‌السلام) باید عذر فرد را پذیرفت.

آیت الله حسینی خراسانی بیان داشت: پذیرش عذرخواهی دیگران در کلام امام موسی کاظم(علیه‌السلام)، دستورالعمل اخلاقی است که اگر همه ما این دستور العمل اخلاقی را در زندگی به کار ببندیم، هیچگاه پشیمان نمی شویم و همیشه پیروز خواهیم بود.

وی یادآور شد: این دستورالعمل اخلاقی را ابتدا در زندگی خانوادگی و سپس در رابطه با دیگران و در محیط کاری به کار بگیرید.

 

امام موسی کاظم(علیه‌السلام) کاظم خاندان رسالت هستند

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: همه اهل بیت(علیهم‌السلام) دارای صفات و ویژگی‌های اخلاقی بودند، اما هر یک از امامان معصوم(علیهم‌السلام) بسته به شرایط موجود یک صفت برجسته داشتند و امام موسی کاظم(علیه‌السلام) کاظم خاندان رسالت هستند.

آیت الله حسینی خراسانی با اشاره به وجه ملقب شدن امام موسی کاظم(علیه‌السلام) به لقب تربیتی انسانی اخلاقی «کاظم»، گفت: إبن طلحه، عالم بزرگ اهل سنت در وصف امام موسی کاظم(علیه‌السلام) می‌گوید: «و لفرط حلمه وتجاوزه عن المعتدين عليه دعى كاظما، كان يجازى المسئ بإحسانه إليه ويقابل الجاني بعفوه عنه؛ (آن حضرت) به خاطر شدت حلم و گذشتي كه نسبت به جسارت كنندگان به خود داشت، كاظم خوانده مي شد، كسي را كه به او بدي مي كرد با نيكي و احسان پاداش مي داد، با جنايت كننده نسبت به خويش، با عفو وبخشش مقابله مي كرد».

وی تصریح کرد: امام موسی کاظم(علیه‌السلام)، رفتار ناپسند دیگران را با اخلاق پسندیده خویش پاسخ می‌داد و اگر کسی به حضرت جسارت می‌کرد، آن حضرت عکس العمل نشان نمی داد و با خوشرویی با آن فرد برخورد می‌کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اهل بیت(علیهم‌السلام) در مقابل پرخاشگری مردم، خشم خود را فرو برده اند و کاظم شده اند، یادآور شد: در نوع مواردی که ابتدا به ساکن، انسان خشنی گریبان پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و یا اهل بیت(علیهم‌السلام) را گرفته و پرخاشگری می‌کردند؛ آن فرد دارای مشکلات زندگی بوده و عناد و خباثت ذاتی نداشته است.

آیت الله حسینی خراسانی ادامه داد: این افراد، امام را پناهگاه خود می‌دیدند، اما به خاطر مسائل اقتصادی و فشار زندگی با پرخاشگری با ائمه اطهار(علیهم‌السلام) سخن می‌گفتند و زمانی که مشکلات آنان رفع می‌شد، در صف مقدم ارادتمندان حضرت قرار می‌گرفتند.

 

امروز به رویه و رویکرد امام موسی کاظم(ع) در جامعه نیازمندیم

وی با بیان اینکه امروز در جامعه به فرهنگ امام موسی بن جعفر(علیه‌السلام) نیاز داریم، تصریح کرد: ما امروز در جامعه به پروراندن، تقویت کردن و فراگیرساختن این رویه و رویکرد کظم غیظ و پذیرفتن عذرخواهی افراد احتیاج داریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اگر در قامت و لباس یک مسئول در این جامعه زندگی می‌کنیم و یا در جایگاه یک چهره موجه مورد عنایت مردم هستیم، این روحیه را باید در خود تقویت و به دیگران سفارش کنیم؛ همچنین آن را در جامعه فرهنگسازی و نهادینه کنیم که اگر این اتفاق رخ دهد، بنا به فرموده این امام همام، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

 

امام موسی کاظم(علیه‌السلام) در مواجهه با عناصر عفریت‌گونه، سختی‌های زیادی تحمل کردند

آیت الله حسینی خراسانی بیان کرد: همه افراد تصور می‌کنند که روحیه انتقادپذیری بالایی دارند، اما تحمل برخی نقدهای مؤدبانه را هم ندارند؛ در حالیکه باب انتقاد باید باز شود و ما باید از انتقاد استقبال کنیم.

وی گفت: وجود مقدس امام موسی کاظم(علیه‌السلام) برای اینکه اسلام، قرآن کریم، اخلاق و ادب بماند و ارزش‌های انسانی حفظ شود، در مواجهه با عناصر عفریت گونه ای همچون خلفای پلید و منافق و مردم فریب عباسی رنج‌ها و سختی‌های زیادی تحمل کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اسناد و شواهد تاریخی، رذالت خلفای عباسی را نشان می‌دهد؛ اینان جزو هاشمیان بودند و وقتی سخن از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به میان می‌آوردند خود را از وابستگان آن حضرت محسوب می‌کردند و مردم برای آنان که به این عنوان شناخته می‌شدند اعتبار و ارزش ویژه ای قائل بودند.

آیت الله حسینی خراسانی اظهار کرد: رابطه فامیلی با پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای تغییر افکار عمومی و مقابله با جریان حق برای خلفای عباسی یک فرصت و ظرفیت بود؛ در حالیکه امام سجاد(علیه‌السلام) فرمودند: «مردم به دلیل انتساب ما به رسول خدا به ما احترام می‌گذارند اما سعی من بر این بوده که به اعتبار انتساب به پیامبر از این اعتبار استفاده نکنم».

وی اضافه کرد: امروز شرایط و وضعیت موجود در کشور، حاصل رنج‌ها، زندان‌ها، شکنجه‌ها، خون‌ها، جان‌ها و مجاهدت‌ها و فداکاری‌های شهدا و رزمندگان اسلام است؛ اما عده ای با استفاده از عناوین و اعتباراتی که دارند، به مقابله با نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی برخاسته اند و ما باید از این قطعه‌های عبرت آمیز تاریخ درس بگیریم.

 

شهیدان گمنام برای ما گمنام، اما در نزد خداوند آشنا هستند/آرزوی مردان بزرگ این است که به دست شقی ترین خلق خدا به شهادت برسند

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شهیدان گمنام برای ما گمنام، اما در نزد خداوند آشنا هستند، افزود: شهادت یک بحث است و اینکه چگونه، کجا و به دست چه کسی به شهادت برسد، بحث دیگری است.

آیت الله حسینی خراسانی ادامه داد: یکی از آرزوهای مردان بزرگ این بوده که دعا می‌کردند به دست شقی‌ترین خلق خدا به شهادت برسند و شهید محمدمهدی لطفی نیاسری از جمله شهدایی بود که به دست صهیونیست‌ها که از جمله پلیدترین دشمنان خداوند هستند، شهید می‌شود.

وی تصریح کرد: ما باید با تمام توان بکوشیم و از خداوند بخواهیم انقلاب اسلامی، ملت ایران و رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) را که موهبت الهی برای جامعه ما است، از شر موجودات پلید حفظ کند.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان در سخنان پایانی با اشاره به اینکه امام موسی کاظم(علیه‌السلام) سالیان متمادی در زندان‌ها به سر بردند و رنج‌های بسیاری متحمل شدند، به فرازهایی از صلوات بر امام موسی کاظم(علیه‌السلام) اشاره کرد که آمده است: «الَّذِي كَانَ يُحْيِي اللَّيْلَ بِالسَّهَرِ إِلَى السَّحَرِ بِمُوَاصَلَةِ الاسْتِغْفَارِ حَلِيفِ السَّجْدَةِ الطَّوِيلَةِ وَ الدُّمُوعِ الْغَزِيرَةِ وَ الْمُنَاجَاةِ الْكَثِيرَةِ وَ الضَّرَاعَاتِ الْمُتَّصِلَةِ وَ مَقَرِّ النُّهَى وَ الْعَدْلِ وَ الْخَيْرِ وَ الْفَضْلِ وَ النَّدَى وَ الْبَذْلِ وَ مَأْلَفِ الْبَلْوَى وَ الصَّبْرِ وَ الْمُضْطَهَدِ بِالظُّلْمِ وَ الْمَقْبُورِ بِالْجَوْرِ وَ الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِيرِ ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ وَ الْجَنَازَةِ الْمُنَادَى عَلَيْهَا بِذُلِّ الاسْتِخْفَافِ وَ الْوَارِدِ عَلَى جَدِّهِ الْمُصْطَفَى وَ أَبِيهِ الْمُرْتَضَى وَ أُمِّهِ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ؛ آن كه همواره شب را با بيداری تا سحر، با به هم پيوستن استغفار زنده میداشت، هم پيمان سجده‌هاى طولانى، و اشك‌هاى سرشار و رازونياز بسيار و ناله هاى به هم پيوسته و قرارگاه خرد و عدالت و خوبى و كرم و بذل، و خوگرفته به بلا و صبر، پايمال شده به ستم، و دفن شده به بی‌عدالتى و معذّب در عمق زندان‌ها و تاريكي‌هاى زيرزمين‌ها، با ساق كوبيده، به حلقه هاى زنجيرها، و جنازه‌ای كه با خوارى و سبك انگاشتن بر آن جار زده شده، وارد شونده بر جدّش مصطفى و پدرش مرتضى و مادرش سرور بانوان».

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱