عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تبیین کرد:

زمینه‌های فرهنگ سازی پوشش اسلامی در جامعه/مسئله حجاب، ناشی از حوزه تعلیم و تربیت است

اختتامیه رویداد ملی حجاب از نگاه علم (17)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور گفت: مسئله حجاب، ناشی از حوزه تعلیم و تربیت است که باید هوشمندانه شکل بگیرد، برنامه ریزی شود و مورد عمل قرار گیرد تا هزینه‌های پیگیری این واجب الهی در جامعه تقلیل پیدا کند.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور در اختتامیه رویداد «ملی حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای به مساله حجاب» که با حضور اساتید، طلاب، دانشجویان و علاقه مندان در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، به تبیین «زمینه‌های فرهنگ سازی پوشش اسلامی» پرداخت و اظهار داشت: بین عفاف و حجاب تفاوت وجود دارد و شاید یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در فضای عمومی تبلیغات اسلامی انجام می‌شود، بیان کردن این دو واژه با هم است، هرچند هر دوی اینها از ضرورت‌های اجتماعی است که باید به هر دو توجه کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: آنچه به نظر می‌رسد در قرآن کریم دو جریان داریم که یک جریان به جریان سازی پاکدامنی در جامعه و یک جریان به جریان سازی پوشش اسلامی اختصاص دارد.

نویسنده کتاب «سیر فرهنگ سازی پوشش اسلامی با رویکرد تفسیر تنزیلی»، عنوان کرد: آیات زیادی درباره عفاف و پاکدامنی در قرآن کریم وجود دارد و آیات اندکی درباره مسئله پوشش اسلامی هست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور یادآور شد: پس از دوران هجرت، مسئله پوشش در آیات قرآن کریم آمده و مسئله عفاف از آیات ابتدایی قرآن مجید است.

وی بیان داشت: در مسئله پوشش به نظر می‌رسد که تمرکز در معرفی زنان وابسته به جامعه اسلامی است که برای حفظ از آسیب‌های اجتماعی بیان شده است.  برای اینکه مشخص شود که این زن از جامعه اسلامی است، مسئله پوشش اسلامی مطرح شد و یکی از شاخص‌های بانوی جامعه اسلامی این است که پاکدامن است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از کلیدی ترین و اصلی ترین آیه ای که درباره پوشش مطرح است، آیه 59 سوره احزاب است که به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله دستور می‌دهد که زنان جامعه اسلامی جلباب و یا پوشش داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور عنوان کرد: ما برای فرهنگسازی حجاب در جامعه بر اساس قرآن کریم باید مسیری را طی کنیم که قرآن کریم در یک نقطه آغاز، مطرح کرده و در یک نقطه به نتیجه رسانده است.

وی در ادامه یادآور شد: هر مفسری در هر سبکی مناسب است که به قرائن توجه کند و قرائن را به حداکثر برساند. تفسیر قرآن کریم بر اساس احصای بیشترین قرائن مفهوم به کلام است و هنگامی که نازل می‌شد، قرائن فراوانی در کلام به کار می‌رفت که این قرائن ما را به سمت معرفت حقیقت خداوند متعال نزدیک می‌کرد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: آیه 59 سوره مبارکه احزاب پنج سال بعد از حضور پیامبر در مدینه نازل شده و نودمین سوره ای است که بر پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله نازل شده است. سوال این است که رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم تا 90 سوره نسبت به دستوری که باید درباره پوشش اسلامی بدهد، سکوت معناداری دارد و اگر آیه حجاب سوره نور را حساب کنیم، سوره نور، صدو سومین سوره نازل شده بر حضرت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور اظهار داشت: خداوند متعال از یک زمانی دستور به پوشش اسلامی می‌دهد که زمینه‌های این پوشش فراهم شده است. یعنی ما هم باید زمینه‌های حجاب را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم تا پوشش یک امر مستمر شود و در جامعه پایدار باشد.

وی عنوان کرد: ما در دستیابی به عناصر معرف و مؤلفه‌های شخصیت جامعه اسلامی که زمینه را برای پوشش اسلامی فراهم می‌کنند باید یک برگشت به گذشته داشته باشیم. یعنی به این مسئله توجه کنیم که جامعه مؤمنان با چه ویژگی‌هایی معرفی شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: ما برای اینکه ویژگی‌های جامعه مؤمن را شناسایی کنیم، باید مجموعه واژه‌هایی که در قرآن کریم، مؤمن را شکل و رشد می‌دهد تا جامعه مؤمن ایجاد شود، در نظر بگیریم؛ در قرآن کریم، جامعه ایمانی با ویژگی‌هایی شناخته می‌شود، زن مسلمان زن محجبه است، یعنی ارزش‌ها در او نهادینه شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور ادامه داد: وقتی ارزش‌هایی در جامعه نهادینه شده و تبدیل به صفت نسبتا راسخ شده باشد، فضا برای ماندگاری پوشش اسلامی فراهم می‌شود. خداوند متعال در آیه 35 سوره احزاب، 10 ویژگی برای جامعه مؤمنان بیان کرده است که این ویژگی ها، زمینه را برای پوشش اسلامی در جامعه مهیا می‌کند.

وی تصریح کرد: ما در نظام تعلیم و تربیت باید تلاش کنیم که ابتدا مردم تسلیم امر خداوند متعال شوند و راهکارهایی برای اینکه انسان به تسلیم در برابر خداوند رحمن برسد، در سوره‌های اول قرآن کریم مطرح شده است؛ اگر به این سمت برویم می‌توانیم گام اول را به درستی برداریم، بنابراین باید تلاش شود که مسئله تسلیم بودگی در برابر خدا به نتیجه برسد و به امر پایدار منتج شود.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: راه رسیدن به فرهنگ پوشش اسلامی، مسیری است که ابتدا باید زمینه‌ها را به نحو شایسته ای فراهم کنیم و این 10 ارزش باید در برنامه ریزی حساب شده و دقیق پیگیری شود و به اندازه کافی در جامعه، درونی شود؛ آنگاه حجاب و پوشش اسلامی تسهیل و پذیرفتنی می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهجت پور با بیان اینکه حجاب نمایاننده و معرف زن مسلمان است، گفت: اگر جامعه دینی با این ارزش‌ها تعریف نشده باشد، جایی برای حجاب باقی نمی ماند، بنابراین مراکز ترتبیی باید بر این زمینه‌ها به نحو شایسته ای سرمایه گذاری کنند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر مسئله حجاب حل نشود، ناشی از حوزه تعلیم و تربیت است که باید هوشمندانه شکل بگیرد، برنامه ریزی شود و مورد عمل قرار بگیرد تا هزینه‌های پیگیری این واجب در جامعه تقلیل پیدا کند.

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱