درخشش مقاله مدیر پژوهشگاه مطالعات اسلامی در همایش بین‌المللی «علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح»

حجت الاسلام ابوالقاسم زاده

مقاله حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم‌زاده با عنوان «تحلیل دیدگاه علامه مصباح (ره) درباره فقدان گزاره بدیهی در اخلاق» در همایش بین‌المللی «علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی» ارائه شد و مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی، مقاله حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مجید ابوالقاسم زاده مدیر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در همایش بین‌المللی «علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی» به عنوان مقاله برگزیده ارائه شد.

در این همایش که به مدت دو روز در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، مقاله حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم زاده با عنوان «تحلیل دیدگاه علامه مصباح (ره) درباره فقدان گزاره بدیهی در اخلاق» در اولین روز همایش و در کمیسیون تخصصی اخلاق و عرفان، ارائه شد و مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

چکیده مقاله «تحلیل دیدگاه علامه مصباح (ره) درباره فقدان گزاره بدیهی در اخلاق» بدین شرح است:

«پس از آنکه بپذیریم حسن و قبح افعالْ عقلی‌ است و نه شرعی، و یقینی است و نه مشهوری و عقلایی، نوبت به این پرسش می‌‌رسد که آیا بدیهی‌ است یا نظری؟ ثمره این بحث آنجا ظاهر می‌شود که در صورت وجود گزاره بدیهی در اخلاق، علم اخلاق ـ دست‌کم ـ در اثبات برخی گزاره‌های نظری خود، از علوم دیگر بی‌نیاز است. هرچند علامه مصباح یزدی گزاره‌ای مانند «عدل حسن است» را اوّلی می‌داند، اما در نهایت، علم اخلاق را فاقد گزاره بدیهی به شمار می آورد. مقاله ارائه شده به روش توصیفی و تحلیلی به حل این تعارض ظاهری پرداخته و به این نتیجه رسیده است که از نظر علامه مصباح یزدی، قضیه مزبور یک قضیه حقیقیه است که بر وجود مصادیق در خارج، دلالت ندارد. باتوجه به انحصار قضایای حقیقتاً بدیهی در اولیات و وجدانیات، مصادیق عدل تنها زمانی بدیهی خواهند بود که افزون بر اوّلی بودن، وجدانی هم باشند، در حالی‌ که این مصادیق به صورت وجدانی و با علم حضوری قابل شناخت نیستند. به بیان دیگر، هرچند قضیه مزبور اوّلی است، اما وجدانی نیست و صرف اوّلی دانستن کافی نیست تا به وجود گزاره بدیهی در اخلاق باور داشته باشیم؛ زیرا با صرف تحلیلی و اوّلی بودن حُسن عدل، مشکل ارتباط این قضایا با خارج و صدق آنها بر واقعیت‌های عینی حل نمی‌شود و نمی‌توان این قضایا را به واقعیت‌های عینی و خارج از ذهن نسبت داد، مگر آنکه اثبات گردند. بر این‌ اساس و باتوجه به نظریه «مبناگرایی»، علم اخلاق به‌مثابه یکی از اقسام حکمت عملی، برای اثبات گزاره‌های خود به بدیهیات حکمت نظری نیازمند است».

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱