استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا(س) مطرح کرد:

ویژگی‌های دختر نمونه با الگوگیری از حضرت معصومه(س)/طلاب مرزداران فرهنگی اسلام هستند

طیبی

طیبی با بیان اینکه طلاب به عنوان مرزداران فرهنگی اسلام مطرح هستند، گفت: طلاب به ویژه بانوان طلبه باید همواره یک قدم جلوتر باشند، دشمن و منافقان را به درستی بشناسند و بدانند چگونه با دشمن مقابله کنند.

 

به گزارش روابط عمومی، خانم ناهید طیبی در جلسه درس اخلاق عمومی طلاب جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، به زندگی و ویژگی‌های حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها با رویکرد تاریخی تربیتی تمدنی اشاره کرد و گفت: در رویکرد تاریخی، روزهای ولادت و وفات حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و نقش‌هایی که در مدت حیات شان ایفا کردند، مورد بحث است.

حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها الگوی فراتر از اعتقاد و زمان است

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: به لحاظ رویکرد تربیتی، یک انسان تاریخ‌ساز می‌تواند اسوه، الگو و مدل برای جامعه باشد و از هر انسان تاثیر گذار در تاریخ می‌توان یک الگو و مدل استخراج کرد.

طیبی تصریح کرد: حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها یک الگوی فراتر از اعتقاد و زمان است، زیرا سخنان و رفتار حضرت درباره عدالت، امنیت، آزادگی و غیره برای نوع بشر و انسانیت تاثیرگذار است.

وی با اشاره به رویکرد تمدنی حضرت، گفت: وقتی زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را در مکان خاص و با مناسک خاص می‌خوانیم، یک فرد غیرمسلمان که ببیند در درون خود احساس می‌کند که این مناسک چگونه ایجاد تمدن‌سازی می‌کند.

علم آموزی، صبر و بصیرت حضرت معصومه(س)

استاد و پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و تاریخ اسلام، تصریح کرد: رویکرد تاریخی یک واحد تاریخی و از جهت کشف حقیقت زیباست، ولی مهم چگونه زندگی کردن است.

طیبی اضافه کرد: زمانی که با شخصیت یک فرد آشنا می‌شویم، او را در زمان خودشان بررسی می‌کنیم، یعنی ۱۹۰ سال از عصر جاهلیت گذشته است و زمان زیادی برای تغییر نگرش به زنان نیست. همچنین بعد از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله، جایگاه زن به زمان جاهلیت برگشته و سیره نبوی در رفتار با بانوان که رفتاری کرامت‌آمیز بود، کمرنگ شده و بعد از سقیفه، رسوبات جاهلی روی کار می‌آید. بنابراین باید دید زنان هم عصر ایشان چه کردند و چه جایگاهی داشتند؟.

وی خاطرنشان کرد: حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در آن زمان مدارها مدار بی‌تفاوتی نسبت به مسائل سیاسی و بصیرت نداشتن را شکست؛ این بانوی باکرامت، امام زمان خود را شناختند و جامعه را در مسیر درست راهنمایی کردند.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان رویکرد تربیتی و ویژگی‌های شخصیتی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، گفت: حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها در زمان خویش یک بانوی بابصیرت است، علم آموزی ایشان که از شاخصه‌های تمدنی است، صبر ایشان در شرایطی مثل زندانی پدر، سختی سفر، شهادت برادر و زمان دوری از امام رضا علیه‌السلام و بصیرت این بانو قابل توجه است.

طلاب به عنوان مرزداران فرهنگی اسلام مطرح هستند

طیبی تصریح کرد: ما باید بصیرت داشته باشیم و به توصیه‌های ولیّ امر مسلمین عمل کنیم، توجه عمیق به پیرامون داشته باشیم، دو لحظه ما نباید همانند هم باشد و در فهم عصر خود نباید عقب بمانیم.

وی با بیان اینکه طلاب به عنوان مرزداران فرهنگی اسلام مطرح هستند، تأکید کرد: طلاب به ویژه بانوان طلبه باید همواره یک قدم جلوتر باشند، دشمن و منافقان را به درستی بشناسند و بدانند چگونه با دشمن مقابله کنند.

ع/۱۰۱

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱