مدیر دومین رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد:

لزوم تولید آثار نقطه زن در الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان

حکمت نیا 5

حکمت نیا با بیان اینکه امروز دو تمدن غرب و تمدن نوین اسلامی در برابر هم ایستادند، گفت: در الگوسازی، تولید آثار نقطه زن بسیار مهم است، تولیدی که هنرمندانه و خلاقانه تاثیر گذار باشد.

 

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم ندا حکمت نیا در دومین روز پیش رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها که با موضوع «الگوسازی سبك زندگی بانوی مسلمان که با حضور بانوان طلبه در سالن اجتماعات آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، به ادامه موضوع «چگونگی شاخص گزینی» اشاره کرد و با اشاره به موضوع تمدن سازی نوین اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: ما برای ایجاد تمدن سازی نوین اسلامی باید شرایط روز را بشناسیم و بر اساس َآن در مسیر تمدن گام برداریم.

امروز تمدن سازی تصویری مدرن و فوق مدرن وسیله ای برای حکمرانی شده است

مدیر دومین رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: قبل از تکنولوژی‌های روز دنیا، تمدن سازی به صورت کلامی بوده است، از یک زمانی به بعد به سمت تمدن سازی غیرکلامی و یا تصویری پیش می‌رود که هنر نقش مهمی را ایفا می‌کند. امروز با گسترش فضای مجازی، هوش مصنوعی، متاورس و فن‌آوری‌های روز دنیا و رسانه‌های نوین، تمدن سازی با تصویر است.

وی با بیان اینکه امروز تمدن سازی تصویری مدرن و فوق مدرن وسیله ای برای حکمرانی شده است، گفت: فن آوری روز دنیا فقط یک ابزار معمولی نیست، بلکه ابزاری است برای حکمرانی جهانی شده است.

امروز دو تمدن غرب و تمدن نوین اسلامی در برابر هم ایستادند

حکمت نیا با تصریح بر اینکه امروز دو تمدن غرب و تمدن نوین اسلامی در برابر هم ایستادند، عنوان کرد: در تمدن غربی، تمدن سازی غیرکلامی و تصویری ارائه م شود که انسان‌ها دنیای مشترکی با هم پیدا می‌کنند. در این تمدن از ابزارهای فناوری برای حکمرانی و تمدن سازی غربی و ایجاد نظم نوین جهانی استفاده شده اند.

وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی که به دنبال زمینه سازی ظهور و تمدن نوین اسلامی است، باید از تمدن سازی تصویری استفاده کند. ما می‌خواهیم جامعه جهانی توحیدی را ایجاد کنیم که این جامعه، اول انسان‌هایی می‌خواهد که ذهن و عمل و رفتاری آنها در یک راستا و در مسیر زندگی توحیدی باشد.

لزوم تولید آثار نقطه زن در الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان

مدیر دومین رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: جهان عطش دارد تا انسان‌های توحیدی را ببیند، انسان‌هایی که توحیدشان در ذهن، قلب و عملشان نمایان است.

وی خاطرنشان کرد: خیلی‌ها سئوال می‌کنند برای حل مسائل فرهنگی و اجتماعی باید چه کرد؟ آنچه می‌توان پاسخ داد، به زحمت انداختن خود در مسیر تغییر به سمت آن وجودی است که قرآن کریم آن را با بیان «بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین» ذکر کرده است.

رئیس اداره تبلیغ نوین و فضای مجازی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: در الگوسازی، تولید آثار نقطه زن بسیار مهم است، تولیدی که هنرمندانه و خلاقانه تاثیر گذار باشد.

توجه سبک زندگی اسلامی به همه ابعاد وجودی انسان

حکمت نیا با بیان اینکه سبک زندگی انسان‌ها متفاوت است و زندگی در جهان هستی در اصل دشوارترین امتحان است، گفت: در این راستا بسیاری از مردم مردود می‌شوند، چون سعی می‌کنند از روی دست هم بنویسند، غافل از این که سوالات موجود در برگه‌ هر انسانی با دیگری فرق می‌کند.

مدیر دومین رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه یادآور شد: برای همه انبیای الهی آزمایش رخ داده است، وقتی در زندگی انبیای الهی که به عنوان الگو معرفی شدند، هر یک آزمایش مخصوص به خود را داشتند و ابتلائات هیچ پیامبری شبیه هم نبوده است.

وی افزود: همان طور که در مسیر تربیتی حضرت موسی شاهدیم که در مسیر زندگی اش باید می‌رفت سراغ فرعونی که کلی به ظاهر ذهن بشری، اذیتش کرده بود، باعث شده بود آواره شود. حضرت یوسف در مسیر تربیتیش باید می‌رفت سراغ برادرانش که او را به چاه انداخته بودند. حضرت یونس در مسیر تربیتی خویش باید سراغ همان قومی می‌رفت که باعث شده بودند به شکم ماهی رود.

حکمت نیا با بیان اینکه انسان بعد جسمی، ذهنی، روانی و روحانی دارد، گفت: سبک زندگی غربی آنچه به ما ارائه می‌دهد بر اساس شناختی است که از بعد مادی انسان دارد. انسان را حیوان وحشی می‌داند که باید تربیت کرد و اهلی کرد و متمدن کرد. چون فقط بعد مادی انسان را شناخته است.

وی افزود: سبک زندگی اسلامی به همه ابعاد انسان توجه دارد و خداوند متعال  بعد روحانی انسان را با آزمایشات و ابتلائات تربیت می‌کند. در ابتلائات و آزمایشات که انسان به چالش کشیده می‌شود، در این چالش‌های زندگی و در مسیر الگوسازی، همه ابعاد انسان درگیر می‌شود و بیشترین درگیری در روان انسان رخ می‌دهد.

بعد روحانی انسان در خانواده رشد می‌کند / خانواده محلی برای صعود انسان به سمت خداوند متعال است

مدیر دومین رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها توضیح داد: در کتب دینی به این روان، نفس گفته می‌شود، وقتی انسان دچار چالش می‌شود و چالش‌های مختلف اتفاق می‌افتد، انسان بیشترین چالش را با اطرافیان به ویژه خانواده دارد، به همین خاطر خانواده مهم می‌شود، چون بعد روحانی انسان در خانواده رشد می‌کند.

حکمت نیا بیان داشت: خانواده در اصل محلی است برای به چالش کشیدن خواهش‌های نفسانی انسان، تا انسان از آن عبور کند و خد را بشناسد و اگر انسان دقت کند، اینجاست که خانواده محلی می‌شود برای صعود به سمت خداوند متعال.

وی ادامه داد: خداوند متعال زن و مرد را در خانواده هویت بخشید تا با مواجهه‌های انسان‌ها در درون خانواده او را به سمت خداوند متعال صعود دهد. البته تسلط به این روش تربیتی الهی نیاز به تمرکز، شناخت مسیر و شناخت آیه‌ها و نشانه‌های الهی در هر لحظه دارد و این همان تغییر در خود است.

چگونگی مسیر رشد الهی انسان

مدیر دومین رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: انبیا با نزدیک ترین افراد خود در زندگی درگیر بودند. در گیری‌هایی که در زندگی پیامبران ایجاد می‌شود و بعد از اینکه رشد می‌کنند، خداوند متعال دستور می‌دهد به سمت آنها که ایشان را اذیت کردند برگردد. این برگشت باعث رشد و تعالی بعد روحانی انسان می‌شود زیرا انسان را با نفس مواجه می‌کند.

حکمت نیا اظهار کرد: اگر انسان از مواجهه با نفس خود عبور کند، انسان رشد یافته ای می‌شود که بعد روحانی او رشد کرده و ذهن، عمل و رفتار او در یک مسیر قرار می‌گیرد و انسان توحیدی می‌شود که می‌تواند زمینه ساز ظهور شود و در تمدن سازی نوین اسلامی فعالیت کند.

وی اضافه کرد: تمام این مسیر را ما در سبک زندگی انبیای الهی شاهدیم و اگر این مسیر طی نشود، مسیر رشد الهی متوقف می‌شود؛ زیرا دشمن اصلی انسان در این جهان، فقط دشمن دین الهی است و انبیاء الهی موظف بودند در برابر این دشمنان با ابتلایی که در مسیر رشد برایشان ایجاد می‌شد، بایستند.

تغییر نظم نوین جهان با ابزارهای روز دنیا

رئیس اداره تبلیغ نوین و فضای مجازی در ادامه خاطرنشان کرد: هر چند سال یک بار تعریف سواد در جهان تغییر می‌کند، در چهارمین تعریف سواد که توسط یونسکو به‌صورت رسمی اعلام در جهان اعلام شده است و ما الان در این تعریف هستیم. به‌طور خلاصه انسان باسواد کسی است که بتواند از خوانده‌ها و دانسته‌های خود تغییری در زندگی خود ایجاد کند.

حکمت نیا افزود: در جهان کنونی، نظم نوین جهانی این تغییر را با ابزار روز دنیا به منصه ظهور رسانده و انسان توحیدی اگر بخواهد این نظم را با ادبیات مهدوی به منصه ظهور برساند، با تغییر در خود با محوریت ولایت می‌تواند به جهانیان ارائه دهد.

وی یادآور شد: انسان در ادبیات غرب، حیوان وحشی است که با تربیت مادی اهلی می‌شود و در نهایت متمدن، اما در ادبیات اسلام، انسان موجودی متاله و الهی است که با طی مسیر رشد، درجه الهی شدن خود را از قوه به فعل می‌رساند.

مدیر دومین رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادمه به تبیین گام‌های الگو سازی و جدول طرح و فرم سوژه پرداخت.

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱