در کارگاه تفکر انتقادی مطرح شد:

پرسشگری، قلب تفکر انتقادی است

پورنمازیان

پورنمازیان با بیان اینکه زنده ماندن در عصر اطلاعات بدون تفکر انتقادی امکان پذیر نیست، گفت: نگرش افراد نسبت به یک موضوع بسیار متفاوت است و پرسشگری، قلب تفکر انتقادی است.

به گزارش روابط عمومی، کارگاه تفکر انتقادی در نخستین روز رویداد طنین اولین رویداد جوانان و پیشرفت از سلسله رویدادهای جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با حضور 30 طلبه بین الملل در سالن جلسات آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد.

در این کارگاه، سرکار خانم فاطمه پورنمازیان به تبیین و تعریف تفکر انتقادی پرداخت و اظهار داشت: تفکر انتقادی یعنی تصمیم گیری معقولانه برای اینکه بدانیم چه چیزی را باور کنیم و یا انجام دهیم، از معیارهایی برای قضاوت استفاده کنیم و شیوه ای منظم از تفکر برای ارزیابی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه زنده ماندن در عصر اطلاعات بدون تفکر انتقادی امکان پذیر نیست، تصریح کرد: ما برای زنده ماندن در دنیای جدید به تفکر انتقادی نیاز داریم. ما برای درستی مطالب در رسانه‌ها به مسائلی بیش از تفکر انتقادی احتیاج داریم.

وی بیان داشت: نگرش افراد نسبت به یک موضوع بسیار متفاوت است و پرسشگری، قلب تفکر انتقادی است.  

وی در ادامه عنوان کرد: تفکر انتقادی چهار فرمان دارد، اول اینکه بی تفاوت نباشیم، بپرسیم، منبع بخواهیم و نظر دیگران را هم بشنویم.

وی به گام‌های تفکر انتقادی در تصمیم گیری اشاره کرد و اظهار داشت: اولین گام در تفکر انتقادی، پرسیدن سؤال شفاف است، جمع آوری اطلاعات، بررسی نظرات دیگران، بکارگیری اطلاعات و بررسی پیامدها از دیگر مراحل تفکر انتقادی در تصمیم گیری است. تا زمانی که به جواب مشخص برسیم این چرخه را ادامه می‌دهیم.

وی در ادامه به چگونگی پرورش تفکر انتقادی اشاره کرد و افزود: سؤال‌های اساسی بپرسید، فرضیه‌های اصلی را زیر سؤال ببرید، غرض و تعصب را کنار بگذارید، گاهی جای علت و معلول‌ها را عوض کنید، گرایش خودتان را مشخص کنید، کتاب‌های ارزشمند بخوانید، خودتان را جای دیگران قرار دهید، با آدم‌های باهوش‌تر از خودتان معاشرت کنید و در نهایت این امکان وجود ندارد که همیشه بتوانید با تفکر انتقادی به مسائل نگاه کنید.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱