مدیر مرکز مشاوره در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد(ع) تصریح کرد:

رساله حقوق امام سجاد(ع)، رساله حقوق بین‌الملل است

اخوی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی گفت: امام سجاد علیه‌السلام مباحث خود را در قالب‌های مختلف بیان می‌کردند که یکی از مباحث، رساله حقوقی آن حضرت است که در حقیقت، رساله حقوق بین‌الملل است و باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر اخوی روز شنبه در مراسم عزاداری شهادت امام سجاد علیه‌السلام که با حضور اساتید و کارمندان جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: در این ایام، هر فردی سعی می‌کند که با هر اقدامی، ارادت و محبت خود را به اهل بیت علیهم‌السلام نشان دهد و نام خود را در لیست محبان امام حسین علیه‌السلام قرار دهد تا در قیامت از نعمت همراهی اهل بیت علیهم‌السلام بهره‌مند شود.

آنچه محبت به اهل بیت علیهم‌السلام را پایدار می‌کند عمل به دستورات و توصیه‌های ایشان است

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: ما در ایام عزاداری سالار شهیدان سعی می‌کنیم که یاد امام حسین علیه‌السلام و یاران آن حضرت را زنده نگه داریم و باید خوشحال باشیم که خداوند این نعمت و فرصت را به ما داده تا بتوانیم محبت و ارادت خود را نشان دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: «مَن أحَبَّنا بِقَلبِهِ وأعانَنا بِيَدِهِ ولِسانِهِ كُنتُ أنَا وهُوَ في عِلِّيّينَ؛ هركس ما را در دل دوست بدارد و با دست و زبانش ياريمان رساند، من و او در عليّين خواهيم بود»؛ همچنین بنا بر روایات، کسانی که قلبا اهل‌بیت علیهم‌السلام را دوست داشته باشند و به دستورات ایشان عمل کنند، در بهشت کنار آنان خواهند بود.

وی با بیان اینکه محبان اهل بیت علیهم‌السلام درجات مختلفی دارند،تصریح کرد: عرض ارادت و محبت به اهل بیت علیهم‌السلام بسیار ارزشمند است اما آنچه محبت را پایدار می‌کند عمل به دستورات و توصیه‌های اهل بیت علیهم‌السلام است.

تقسیم بندی گروه‌های مرددمی در قیام عاشورا/ هنوز «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین علیه‌السلام به گوش می‌رسد

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه به مردم دوران امامت امام حسین علیه‌السلام و واقعه کربلا اشاره کرد و گفت: در بحث قیام امام حسین علیه‌السلام، چهار گروه حضور داشتند، گروهی که واقعا عاشق امام حسین علیه‌السلام بودند و در کنار آن حضرت جنگیدند که به فرموده حضرت، بهترین و برترین یاران در طول تاریخ جهان هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی تصریح کرد: حتی جریان نفوذ نتوانست حضرت عباس علیه‌السلام را از امام زمان خویش جدا کند؛ در طول تاریخ اسلام هم افرادی بوده و هستند که در هیچ زمانی و با هیچ شرایطی محبت اهل بیت علیهم‌السلام را با هیچ چیز معاوضه نمی کنند.

وی یادآور شد: در زمان وقوع عاشورای حسینی، افرادی بودند که نماز می‌خواندند، روزه می‌گرفتند، عمل صالح انجام می‌دادند، حافظ قرآن بودند، اما حضرت را یاری نکردند؛ گرچه بعد پشیمان شدند و جزو توابین شدند.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: در آن زمان، برخی دشمن امام حسین علیه‌السلام بودند و صف آنان مشخص بود و تمام همّ و غمّ آنان این بود که حضرت را به شهادت برسانند، آنان تصور می‌کردند که برای خدا قیام کردند، همانند داعش و گروه‌های تکفیری که امروز هر کاری را به نام خدا و برای خدا انجام می‌دهند و مرتکب اعمال فجیعی علیه مسلمانان و غیرمسلمانان می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی اضافه کرد: در آن زمان، تعدادی هم بودند که در این میان نتوانستند فرصت را غنیمت بشمرند و برخی نسبت به این جنگ شک داشتند، در طول دوران هشت سال دفاع مقدس نیز برخی افراد به جنگ تحمیلی شک داشتند و حاضر به نبرد با جبهه باطل نبودند؛ امروز هم برخی در ارتباط با آمریکا شک می‌کنند و به شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل شک دارند.

وی بیان داشت: هنوز «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین علیه‌السلام به گوش می‌رسد و امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف منتظر پاسخ مردم هستند.

 محبّ اهل بیت علیهم‌السلام، هر لحظه به یاد حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام است

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه عنوان کرد: از جمله درس‌هایی که قیام امام حسین علیه‌السلام به ما داد، این است که این ادعای محبت ما به اهل بیت علیهم‌السلام تا چه حد است و ما در کدام سو قرار گرفته ایم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی اظهار داشت: ما گاهی پول و جاه و مقام را به دین ترجیح می‌دهیم، در حالیکه محبّ اهل بیت علیهم‌السلام کسی است که در همه حال حتی اگر به ضررش باشد، به مسائل دینی پایبند باشد؛ اگر بیت المال رعایت شود و موضوعات خانوادگی حل شود و جامعه ما رو به صلاح باشد، محبت اهل بیت علیهم‌السلام در آن جامعه نمایان می‌شود.

وی یادآور شد: گاهی ما سوار قطار محرم می‌شویم و سر ایستگاه دهم پیاده می‌شویم، حال آنکه عاشق اهل بیت علیهم‌السلام، هر لحظه به یاد حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام است، کسی محبّ امام حسین علیه‌السلام است که وقتی نام آن حضرت یاد شود، یک لحظه آرام نگیرد که مدافعان حرم و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس اینگونه بودند.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به آیه 30 سوره فصلت، «إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ؛ به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است»، گفت: این افراد کسانی هستند که نگران مشکلات اقتصادی و حمله نظامی دشمنان اسلام نیستند.

فرزندان ما باید معرفت حسینی داشته باشند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی افزود: نشانه دیگر محبّ اهل بیت علیهم‌السلام این است که از معشوق خود تعریف می‌کند، اگر ما عاشق اهل بیت علیهم‌السلام هستیم، باید شخصیت و ویژگی‌های اهل بیت علیهم‌السلام را برای فرزندان خود تبیین کنیم.

وی با تصریح بر اینکه فرزندان ما باید معرفت حسینی داشته باشند، گفت: برخی کودکان با کامپیوتر، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و غیره آشنا هستند، اما درباره امامان معصوم علیهم‌السلام اطلاعات کافی ندارند.

امام سجاد علیه‌السلام، مکتب اسلام را احیا کردند

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به شخصیت و ویژگی‌های امام سجاد علیه‌السلام، بیان داشت: امام سجاد علیه‌السلام در طول امامت خویش، لحظه ای از یاد پدر و شهدای کربلا غافل نبودند و در همه حال، به یاد سالار شهیدان و شهدای قیام عاشورا بودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی افزود: امام سجاد علیه‌السلام در سال 38 قمری متولد شدند و در واقعه عاشورا بنا به قولی 23 یا 24 سال داشتند، امام سجاد علیه‌السلام در واقعه عاشورا بیمار بودند و برخی تصور می‌کنند که آن حضرت همواره بیمار بودند، در حالیکه بیماری ایشان در آن زمان، حکمت الهی بود تا بقیه الله زمان حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه نسل امامان از امام سجاد علیه‌السلام است، یادآور شد: خداوند متعال امام سجاد علیه‌السلام را حفظ کرد تا آن حضرت با شیوه‌های خویش توانستند مکتب اسلام را احیا کنند.

یکی از روش‌های امام سجاد علیه‌السلام در احیای مکتب اسلام و اهل بیت، استفاده از دعا بود

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: امام زین العابدین علیه‌السلام، توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی دارند و اگر ما می‌خواهیم مطمئن شویم که در خط اهل بیت علیهم‌السلام هستیم، باید به این دستورالعمل‌ها عمل کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی افزود: یکی از مهم‌ترین روش‌های امام سجاد علیه‌السلام، استفاده از دعا بود و صحیفه سجادیه که دارای القاب «اخت القرآن»، «زبور آل محمد» و «انجیل اهل بیت علیهم‌السلام» است، از جمله آثار ارزشمندی است که از آن حضرت برای ما به یادگار مانده و بیشترین معارف اهل بیت علیهم‌السلام را در خود جای داده است.

رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام، در حقیقت، رساله حقوق بین‌الملل است/لزوم توجه به رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام

وی ادامه داد: امام سجاد علیه‌السلام مباحث خود را در قالب‌های مختلف بیان می‌کردند که یکی از مباحث، رساله حقوقی آن حضرت است که باید مورد توجه قرار گیرد و می‌توان در جلسات اخلاق کارمندی به آن پرداخته شود.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: در این رساله، حق پدر، مادر، فرزند، استاد، شاگرد، اعضا و جوارح انسان و حتی حق و حقوق حیوانات بیان شده است و در حقیقت، رساله حقوق بین‌الملل است که همه مسائل حقوقی در آن مطرح شده است.

حقوق پدر و مادر بر فرزند در رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی به حقوق پدر و مادر بر فرزندان در رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام اشاره کرد و گفت: در این رساله آمده: «و اما حق ابیک فتعلم انه اصلک و انک فرعه و انک لولاه لم تکن فمهما رایت فی نفسک مما یعجبک فاعلم ان اباک اصل النعمه علیک فیه فاحمد الله و اشکره علی قدر ذلک و لا قوه الا بالله؛ حق پدر تو این است که بدانی او اصل تو و تو فرع او و شاخهای از درخت او هستی. آری اگر نبود تو هرگز نبودی. پس هرگاه در خودت چیزی را مشاهده کردی از هر کمال و نعمتی که تو را به تعجب در آورد و از آن خشنود گشتی، پس بدان که پدر تو در آن زمینه اصل نعمت برای توست؛ پس خدای را حمد و سپاس بگذار و به اندازه این نعمت، شکر بجای آور».

وی همچنین به حق و حقوق مادر در رساله امام سجاد علیه‌السلام اشاره کرد که آن حضرت می‌فرمایند: «حق مادرت این است: بدانی او به گونه‌ای تو را حمل کرده که هیچ کس، دیگری را به آن گونه حمل نمی‌کند و از میوه و ثمره قلب خود تو را بدان صورت غذا داده و اطعام کرده که هیچ کس بدین صورت به دیگری اطعام نمی‌کند. آری مادر تو را با چشم و گوش و دست و پای خود و موی و پوست خود و با همه جوارح و وجود خود حمایت و مراقبت کرده و این همه را با خوشحالی و سرور انجام داده است.او تمام سختی‌های دوران بارداری را به صورت پیوسته و همیشگی به جان خرید و مکروهات آن و درد و سنگینی و غم آن را تحمل کرد تا اینکه دست قدرت تو را از او جدا ساخته و او تو را به روی زمین نهاد. و این مادر توست که راضی بود تا تو سیر باشی ولی خود گرسنه بماند و تو را پوشانیده و خود برهنه باشد و به تو آب بیاشاماند در حالی که خود تشنه است، تو را زیر سایه‌بان برده ولی خود در آفتاب بماند و همه رنج‌ها و ناراحتی‌ها را به جان بخرد، تا تو در راحتی باشی، و بیدار خوابی را بر خود تحمیل نماید تا راحت بخوابی؛ ... مادر با سینه‌ای گشاده، سرد و گرم دنیا را استقبال نمود تا تو از آنها محفوظ بمانی. حال در مقابل این همه بزرگواری و نعمت که از جانب مادر به تو رسیده باید به اندازه آن، او را سپاس بگزاری و جز به عون الهی و توفیق او هرگز بر این مهم قادر نخواهی بود».

متأسفانه امروز روابط صمیمانه بین والدین و فرزندان کمرنگ شده

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه ما حق پدر و مادر ررا نمی توانیم به درستی ادا کنیم، تصریح کرد: متأسفانه امروز روابط مناسب و صمیمانه بین والدین و فرزندان کمرنگ شده و همانند گذشته نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی تأکید کرد: امروز به دلیل فضاهای مجازی، شرایط و دورانی که وجود دارد، فرزندان احترام والدین خود را نگه نمی دارند، حال آنکه در احادیث آمده: «من لم یودبه الابوان یودبه الزمان؛ آنکس که تربیت پدر و مادر را نپذیرد به ناچار روزگار او را تربیت می‌کند».

وی عنوان کرد: امام سجاد علیه‌السلام درباره حقوق همه اعضا و جوارح انسان، سخنانی فرموند که باید به آنها توجه شود و در زندگی خود بکار بگیریم.

مدیر مرکز مشاوره جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در پایان اظهار داشت: ما هر سال در مصیبت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام عزاداری می‌کنیم و اشک می‌ریزیم که بسیار ارزشمند است، اما کافی نیست؛ آنچه مهم است، عمل به دستورات اهل بیت علیهم‌السلام است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱