شماره نخست نشریه مطالعات تفسیری آلاء الرحمن منتشر شد

1آلاءالرحمن

گروه علمی تفسیر و علوم قرآن جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها فصلنامه تخصصی «آلاء الرحمن» را منتشر کرد.

 

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، شماره نخست فصلنامه تخصصی مطالعات تفسیری «آلاء الرحمن» با شش مقاله تخصصی منتشر شد.

آیین انتقاد و نقدپذیری در قرآن به قلم فاطمه طائبی و علیرضا نیازاده اولین مقاله این نشریه است که در آن به این مساله اشاره شده که انتقاد دارای دوسویه است: منتقِد و منتقَد و هر کدام از این دو باید دارای ویژگی‌هایی باشند که اصل انتقاد و نقدپذیری در جامعه به شکل صحیح، موثر و سازنده برقرار باشد. این نوشتار کوشیده است بر اساس آیات قرآن، ویژگی‌های انتقاد شونده و نبایسته‌های نقد را استخراج کند.

بررسی تطبیقی حقوق مشترک زوجین در قرآن از منظر مفسران معاصر عنوان اثر دیگری است که از سوی سیده‌رقیه علوی و سیدحسین شفیعی دارابی نگاشته شده است. این نوشتار ضمن بیان اهمیت جایگاه خانواده در قرآن به قوانین و وظایف متقابل زوجین اشاره می‌کند که در راستای تحکیم بنیان خانواده است. سپس با برشماری حق تکریم و حسن معاشرت، حق مالکیت و استقلال مالی و حق ارث می‌کوشد دیدگاه مفسرین معاصر شیعه و سنی یعنی محمدعبده، ابن عاشور، علامه طباطبایی و علامه فضل الله را که گرایش اجتماعی دارند در تفسیر آیات مربوط به این حقوق با مقایسه تطبیقی واکاوی کند.

کارکردهای عاطفه در خانواده و راه‌های تقویت آن از منظر قرآن و روایات به همت معصومه معتضدیان و سیدمحمدحسین میری مقاله دیگر این نشریه است، نویسنده در این پژوهش ضمن بیان اینکه خانواده مهمترین و بنیادی‌ترین نقش را در شکل‌گیری نگرش‌ها، رفتار، شخصیت و نحوه زندگی هر فرد دارد کوشیده است با برشماری اثر عاطفه با عنوان معجزه عاطفه و نقش آن در یادگیری، رفع احساس تنهایی، همکاری در خانواده و پیشگیری از انحراف فرزندان، کارکردهای عاطفه را بیان کند.

محبوبه ارومیان و مسعود تلخ‌آبادی در مقاله اثرگذاری متقابل حسنات و سیئات از دیدگاه قرآن با تکیه بر دیدگاه علامه طباطبایی ضمن بیان اعتقاد یک مسلمان به وجود نظام محاسباتی معقول و مقتضای عدل خداوند و توضیح مفاهیم حسنه سیئه و تاثیر، گونه‌های مختلف تاثیر متقابل اعمال در قرآن را شناسانده و مواردی چون حبط اعمال، نقل و الحاق اعمال، تکفیر و عوامل آن، تبدیل اعمال و شرایط آن و تضاعف در دو قلمرو ثواب و عقاب را بررسی کرده‌اند.

ویژگی‌های امام در نهج‌البلاغه با مستندات قرآنی به قلم زهرا تیموری و حسن صادقی پژوهشی است که در آن شرایط امامت و سه ویژگی اختصاصی آن یعنی علم، عصمت و انتصاب امام از دیدگاه نهج‌البلاغه و با استناد به آیات قرآن مطرح و بررسی شده است.

بررسی عوامل اضطراب و نقش آن در آسیب‌های تربیتی با تاکید بر منابع اسلامی آخرین مقاله این نشریه و نوشته خدیجه رجبی و حسین مهدی‌زاده است. نویسنده در این تحقیق کوشیده است تا ضمن شناساندن عارضه اضطراب مزمن به عنوان اختلال ذهنی افراد، عوامل بروز آن را معرفی کند تا با شناخت آن عوامل، بتوان از وقوع اضطراب پیشگیری کرد.

در ابتدای این فصلنامه نیز امیررضا اشرفی در نوشتاری با عنوان نگاهی به آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن و نویسنده آن به بررسی زندگی علمی علامه محمد جواد بلاغی نجفی پرداخته و ویژگی‌های کتاب آلاء الرحمن را بیان کرده است.

فصلنامه مطالعات تفسیری آلاء الرحمن به همت گروه علمی تفسیر و علوم قرآنی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با مدیر مسئولی سیدحسین شفیعی دارابی و سردبیری محمدتقی سازندگی منتشر می‌شود.

آلاءالرحمن

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱