استاد جامعه الزهرا(س):

خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) الگویی برای بصیرت افزایی در جامعه امروز است

حضرت زهرا علیهاالسلام

استاد حیدری مجد گفت: خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) با بعد دشمن شناسی و حمایت از ولایت و مقام امامت برای تغییر مبانی فکری و عقیدتی و بصیرت افزایی مورد مطالعه قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم طاهره حیدری مجد ضمن تسلیت شهادت جانسوز حضرت فاطمه الزهرا علیهاالسلام و ایام فاطمیه اظهار داشت: این حضرت برای دفاع از ولایت و امامت در اجتماع حضور پیدا کردند و مردم را به حق و حقیقت و پیروی از امامت دعوت کردند و حتی در این مسیر به همراه فرزند در رحمش به شهادت رسیدند.
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: حضرت زینب علیهاالسلام در تبعیت از مادرش حضرت زهرا علیهاالسلام، تربیت یافته این مکتب الهی برای پیام رسانی دین اسلام و ارزش های آن و ولایت مداری در صحنه کربلا حضور پیدا کردند.
این استاد حوزوی، تاکید کرد: امروز نیز باید با الگوگیری از سیره این بانو بزرگوار درس بگیریم و با بصیرت فاطمی به تبعیت از رهبری به پا خیزیم تا از این طریق دشمنان داخلی و خارجی و منافقان را ناامید کنیم.
وی با اشاره به اینکه دوران زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام به سه بخش کودکی، همسری و دوران بعد از رحلت پیامبر بازمی گردد، گفت: ایشان در زمان کودکی در مکتب وحی و خانه حضرت خدیجه علیهاالسلام و پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم تربیت یافتند و کاملترین الگو برای دختران و زنان شدند که اگر امروز در فضای مجازی از این نظام تربیتی حضرت درس گرفته شود شاهد ناهنجاری های اخلاقی و تربیتی نخواهیم بود.
حیدری مجد، اضافه کرد: بعد دیگر زندگی حضرت در ازدواج با حضرت علی علیه‌السلام و همسرداری و فرزندداری رقم می خورد که ایشان نمونه بارز همسری مهربان بودند و با حفظ  شان و جایگاه همسرشان در خانه و صدا کردن ایشان با القاب مختلف حسنه، بخشی از بعد تربیتی را در خانه رقم زدند.
وی ابراز داشت: زندگی آن حضرت در کنار علی علیه‌السلام به عنوان همسری نمونه برای امامت والگوی مناسب برای همسران وزنان جامعه و با تربیت فرزندانی هم چون حسنین و زینبین مادرمهربان والگوی کامل برای تمامی مربیان ومادران خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: بخش دیگر زندگی حضرت در دوران بعد از رحلت پدر بزرگوارشان است که ایشان خطبه جامع و کامل فدکی را شامل مباحث اخلاقی، توحیدی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بیان کردند که نشانگر علم الهی و لدنی این بانو است ایشان با حضور اجتماعی و سیاسی خود برای دفاع از حقوق مسلمان و موضوع ولایت و امامت پیش قدم می شود.
استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با اهتمام بر اینکه بخشی از علم و دانش حضرت زهرا علیهاالسلام در دست ائمه معصومان با عنوان مصحف است گفت: این کتاب نزد امامان شیعه بوده و بین آنان دست به دست می‌شده است و دیگران بدین کتاب دسترسی ندارند. این کتاب اکنون در دست امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است.
وی با بیان اینکه شخصیت ملکوتی حضرت زهرا علیهاالسلام سندی زنده و پشتوانه علمی برای مفاهیم قرآنی است گفت: ایشان مفسر آیات قرآن است و خود زندگی و شخصیتش باعث نزول آیات قرآن از جمله مباهله و تطهیر شد.
این مقام حوزوی ابراز داشت: وجود این بانو حقیقتی است که در حدیثی امام صادق علیه‌السلام در تفسیر سوره ی قدر، فاطمه زهرا علیهاالسلام را شب قدر، نامیده است از این رو معرفت این بانو همتراز با درک شب قدر است، چه کسی می تواند قدر این شب را بداند و عدم توانایی ما به خاطر نشناختن وجود این حضرت است.
وی خاطر نشان کرد: آنقدر جایگاه این بانو والامقام است که رضایت و خشم او همطراز با رضایت و خشم خداوند عنوان شده است از این رو بیان ویژگی های فردی،اجتماعی و سیاسی این حضرت از زبان انسان های معمولی مانند تفسیر نور شمع در مقابل نور خورشید است.
حیدری مجد، با تاکید بر اینکه زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام سراسر بندگی و عبودیت است گفت: عبادت آن حضرت به قدری گسترده بود که در لحظه لحظه زندگی ایشان وجود داشته است به گونه ای که در جای جای زندگی ایشان روح تعبد و بندگی جلوه می کرد.
وی بیان داشت: این بخش نشانگر زندگی خالصانه این بانوست که حتی قلب، فکر، عمل و زندگی اجتماعی ایشان در بهره برداری از وظایف دنیایی نیز در مسیر خدایی زیستن است.
استاد حوزه، با اشاره به بعد حیا و عفاف در زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام گفت: ایشان با الگوی کامل پوشش اجتماعی در عرصه های مختلف دفاع از حریم امامت و ولایت حضور پیدا می کند بدون اینکه نه مردی ونه زنی او را بتواند ببیند در حالی که امروزه در روابط خانوادگی و اداری شاهد فروریختن حیا و عفاف هستیم و این امر مغفول مانده است.
وی گفت: اصلی ترین موضوعی که باعث فروریختن بنیان های خانواده و جدایی می شود عدم رعایت حیا و عفت است که تاثیر منفی در زندگی دارد و یکی از عوامل اصلی آن عدم شناخت قوانین اسلام در یک حضور اجتماعی و سیاسی است.
حیدری مجد، قناعت را یکی دیگر از ابعاد سبک زندگی حضرت زهرا علیهاالسلام عنوان کرد و گفت: ایشان با آنکه در خانه ثروتمند حضرت خدیجه علیهاالسلام بزرگ شده بود اما روحیه به شدت قانع و قناعت کننده ای داشت.
وی افزود: عظمت روح ایشان به قدری بالا بود که در اوج ثروت به دنبال قناعت و حتی بازپس گیری فدک از دشمنان برای مسلمانان بود چرا که بسیاری از مردم در آن زمان از باغ فدک بهره می بردند همچنین یک تفسیر حیات طیبه در قرآن قناعت است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱