مدیر جامعه الزهرا در نشست صمیمی با کارکنان:

لزوم تزریق نشاط و امید در فضای کاری / فعالیت‌های جامعه الزهرا(س) تشریح شد

مدنی

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه فضای کاری را سرشار و مملو از امید کنیم، به تشریح فعالیت‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام در طول سال‌های اخیر پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی در نشست صمیمی مدیر با کارکنان جامعه الزهرا علیهاالسلام که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، در ابتدای سخنان خود به موضوع اخلاقی اشاره کرد و اظهار داشت: ما در زندگی بدن و جسم ما نیازهای مختلفی دارد نیاز به سرپناه و مسکنی داریم که در آن آرامش داشته باشیم، نیاز به غذا، آب، لباس و غیره داریم که نیازهای مختلف جسمانی است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام به قانون سه گانه اشاره کرد و افزود: معمولا این قانون سه گانه بر انسان حاکم است، انسان می‌تواند سه هفته می‌تواند بدون غذا، سه روز بدون آب و سه دقیقه بدون هوا زنده باشد؛ این قانون شاید استثنا هم داشته باشد، اما تاب مقاومت معمولی انسان به این صورت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی ادامه داد: وضعیت روانی ما هم این چنین است، ما نیازهای روانی مختلف داریم، عزت، آزادی، محبت و غیره از جمله نیازهای روحی انسان هستند، انسان بدون این نیازها احساس نومیدی و افسردگی می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که بسیار مهم است، همانطور که جسم ما نیاز به هوا و اکسیژن دارد، روح ما هم به تنفس معنوی نیاز دارد و در یک فضایی شناور است که اگر آن فضا مسموم باشد، روح و روان انسان دچار از هم گسیختگی و پریشانی می‌شود.

لزوم تزریق نشاط و امید در فضای کاری

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران تأکید کرد: همانطور که جسم ما در مقابل بی‌غذایی نسبت به بی‌هوایی مقاوم‌تر است روح ما هم همین گونه است؛ رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در مناسبت‌های مختلف سفارش کردند که نشاط و امید را بر فضای‌ عمومی‌ کشور حاکم‌ سازید، چون یک کشور بدون فضای محبت، امید و رجا نمی تواند به مسیر خود ادامه دهد، خانه و یک مجموعه اداری هم همین طور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی افزود: اگر ما در خانه مشاجره ساده داشته باشیم، اولین ضربه را به روح فرزندان وارد می‌کنیم، شاید اظهار نکنند اما روح فرزند به خاطر این مسئله آسیب می‌بیند و به مرور آسیب شدیدتر می‌شود.

وی همچنین فضای کاری جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: ما باید سعی کنیم فضای کاری را سرشار و مملو از امید کنیم و به فعالیت در این مجموعه احساس افتخار کنیم.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: گاهی نیاز داریم که در زندگی به گذشته نگاه کنیم و ببینیم چه کارهای مهمی انجام شده، همین فعالیت‌های صورت گرفته و به ثمر نشسته باعث انگیزه و امید در انسان می‌شود.

سرور و امید قابل انتقال به یکدیگر است

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه سرور و امید قابل انتقال به یکدیگر است، تصریح کرد: ما از یکدیگر تأثیر می‌پذیریم؛ چنانچه اگر همکاری نسبت به کار و فعالیت خود ناامید و بهانه گیر باشد، این ناامیدی و بی انگیزگی به ما هم منتقل می‌شود و پس از فعالیت روزانه خسته تر می‌شویم، حال آنکه اگر همکار ما با نشاط و خوش اخلاق باشد، در روحیه انسان ایجاد نشاط می‌کند.

وی تأکید کرد: قرآن کریم هم اشاره دارد که پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم هم با عمل و گفتار شما متأثر و خوشحال می‌شود، آنجا که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا؛ خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستند؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، بر او درود فرستید و سلام گویید و کاملاً تسلیم (فرمان او) باشید»؛ «صَلُّوا عَلَيْهِ» هم در دنیا و هم در آخرت تأثیر دارد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه به روایتی اشاره کرد و اظهار داشت: سدير صيرفى در حدیثی از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه حضرت فرمودند: هنگامى كه خداوند مؤمن را از قبر بر مى‌انگيزد، همراه او تمثالى كه پيشاپيش او به راه مى‌افتد از قبر خارج مى‌شود و چون آن شخص مؤمن با يكى از دشواری‌هاى ترسناك روز قيامت روبرو شود،آن تمثال به او مى‌گويد: اندوهگين و پريشان مباش! و تو را به شادى و بزرگداشت خداوندى بشارت باد؛ و پيوسته چنين باشد تا آنكه در پيشگاه خداوند بايستد،آنگاه خداوند به آسانى از او حساب مى‌كشد و فرمان مى‌دهد كه او را به سوى بهشت ببرند، در حالى كه آن تمثال در پيش روى مؤمن قرار دارد، مؤمن به او مى‌گويد: رحمت حق بر تو باد!تو چه خوب همدمى بودى كه با من از قبر (تا به اينجا)همراه شدى و همواره مرا به شادى و كرامت بشارت دادى، به آنچه كه مژده مى‌دادى، دست يافتم، اكنون (به من بگو كه) تو كيستى‌؟؛ و تمثال در جواب مؤمن مى‌گويد: من همان شادمانى و سرورى هستم كه تو(در دنيا)به برادر دينى خود ارزانى داشتى،خداوند مرا از آن شادمانى و سرور آفريد تا تو را شادمان كنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی بیان داشت: انسان‌هایی که هر وقت به آنان می‌رسیم و هر جا که می‌روند امید ساز هستند و غم‌ها را از دل دیگران خارج می‌کنند، شامل حال این روایت هستند.

برگزاری دوره‌های بلندمدت در جامعه الزهرا علیرغم تنگناهای بودجه ای

وی در ادامه به فعالیت‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از صد عنوان فعالیت در طول این سال‌ها انجام شده و اگر افتخاری هست برای همه مجموعه جامعه الزهرا علیهاالسلام از جمله معاونان، مدیران، اساتید، طلاب و همه کارکنان جامعه الزهرا علیهاالسلام است که زمینه را برای فعالیت‌های این مجموعه فراهم کردند و همه در این فعالیت‌ها سهم دارند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران یادآور شد: آن زمان که درس خواندن برای دختران و بانوان مشکل بود، افرادی مجموعه جامعه الزهرا علیهاالسلام را بنا کردند و راه را برای تحصیل بانوان هموار کردند که از یکایک آنان تشکر می‌کنیم؛ همچنین یاد همکارانی چون شهید خازنی، دکتر علی پور، حاجیه خانم بهشتی و دیگر همکارانی که در طول این سال‌ها در مجموعه فعالیت داشتند و اکنون در کنار ما نیستند، گرامی می‌داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی عنوان کرد: در طول سال‌های اخیر، تخصیص‌های کل حوزه‌های علمیه کاهش یافت و تخصیص بودجه جامعه الزهرا علیهاالسلام هم 70 درصد شد، همچنین جامعه الزهرا علیهاالسلام با مشکل دیگر هم روبرو شد و آن، بر اساس تصمیمی که صورت گرفت، چهار درصد بودجه کل که حداقل 25 درصد بودجه جامعه الزهرا علیهاالسلام می‌شد، کاهش یافت که شوک بزرگی برای مجموعه بود.

وی تصریح کرد: علیرغم کاهش بودجه و مشکلات مالی که به وجود آمد، در طول این سال‌های اخیر، به عنوان ضرورت جامعه الزهرا علیهاالسلام، دوره‌های بلندمدت تربیت مدرس، تربیت مبلغ، پاسخگوی فقهی، مبلغ دانش آموزی، تدوینگر متون درسی راه اندازی شد که این دوره‌ها حداقل در دو ترم برگزار می‌شوند.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام همچنین به راه اندازی و برگزاری دوره‌های تربیت مبلغ زباندان، تربیت مترجم عربی، انگلیسی، ترکی استانبولی، اسپانیولی و اردو اشاره کرد و افزود: دوره‌های کوتاه مدت معارف اسلامی ویژه بانوان غیرطلبه در این ایام تأسیس شد و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، خانواده‌های معظم شهدای مدافع حرم و بانوان علاقه مند به آموزش معارف اسلامی از سراسر ایران و کشورهای جهان در این دوره‌ها شرکت کردند.

اعزام بیش از دو هزار مبلغ به سراسر کشور در سال/برگزاری همایش کتاب سال بانوان

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی ادامه داد: جامعه الزهرا علیهاالسلام سالانه به طور متوسط بیش از دو هزار اعزام مبلغ داشته و 300 اعزام خارج از کشور داشته است، همچنین در طول ماه مبارک رمضان 500 جلسه مجازی برگزار شد که همه اینها از افتخارات جامعه الزهرا علیهاالسلام است.

وی همچنین به برگزاری همایش ملی کتاب سال بانوان اشاره کرد و گفت: این همایش ویژه بانوان مؤلف و پژوهگشران که در حوزه زن و خانواده تألیف دارند، در جامعه الزهرا علیهاالسلام راه اندازی شد و همانند کتاب جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران همچنین به برگزاری همایش‌های بین المللی در هند، لبنان و ایران اشاره کرد و در ادامه یادآور شد: قبلا استعدادهای برتر و نخبگان در مجموعه شناسایی نشده بودند، اما اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر جامعه الزهرا علیهاالسلام در سال 1397 راه اندازی شد و امروز آمار جامعه الزهرا علیهاالسلام از دیگران بالاتر است.

تحصیل 22 هزار طلبه ایرانی و 2 هزار طلبه غیرایرانی در جامعه الزهرا علیهاالسلام

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به تحصیل 22 هزار طلبه ایرانی و 2 هزار طلبه غیرایرانی در جامعه الزهرا علیهاالسلام، ابراز داشت: در دوران شیوع بیماری کرونا، ستاد آموزش از راه دور در جامعه الزهرا علیهاالسلام تشکیل شد و همه کلاس‌های بانوان طلبه به شیوه غیرحضوری و مجازی ارائه شد.

وی یادآور شد: هر سال علیرغم امکانات محدود و مشکلات بودجه ای، دو هزار طلبه پذیرفته می‌شوند که جای بسی شکرگزاری است.

راه اندازی 40 سامانه در جامعه الزهرا/بازنگری اساسنامه و ساختار جامعه الزهرا علیهاالسلام

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه چهل سامانه در جامعه الزهرا علیهاالسلام راه اندازی شده است، گفت: روزهای نخستین به خاطر مسائل زیرساختی با مشکلاتی روبرو بودیم، اما به مرور مشکلات رفع شد و هم اکنون سامانه آموزشی ما در ارائه دوره‌های غیرحضوری کمترین مشکل را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به اینکه خوابگاه جامعه الزهرا علیهاالسلام در طول سال فعال بود، افزود: ما به خاطر بیماری کرونا برای اولین بار خوابگاه را تعطیل کردیم، برخی طلاب غیرایرانی از زمان تحصیل در این مجموعه نتوانسته بودند به خاطر هزینه زیاد نزد خانواده بروند، در این شرایط هزینه برای آنان تأمین شد و برخی طلاب پس از چند سال به کشور و نزد خانواده خود بازگشتند.

وی همچنین به دیگر فعالیت‌های مجموعه اشاره کرد و گفت: ما امسال اساسنامه را بازنگری کردیم، تشکیلات و ساختار را مشخص کردیم و امید است تا پایان سال ساختار و شرح وظایف یکایک واحد‌ها و همچنین ابلاغ‌ها انجام شود.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: در مجموعه، ادارات جدیدی چون اداره نظارت و بازرسی تأسیس شد، چنانچه هر مشکل و شکایتی باشد، هیئت رسیدگی به تخلفات اداری به آن موضوع رسیدگی می‌کنند.

هزینه ساخت بنای جدید جامعه الزهرا از اوراق خزانه تأمین می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی همچنین به رفع مشکل بازنشستگان و پرداخت سنوات آنان اشاره کرد و افزود: در دوران کرونا، وام قرض الحسنه به اساتید، طلاب و کارکنانی که درخواست کرده بودند، پرداخت شد.

وی به پرداخت به موقع حقوق کارکنان اشاره کرد و گفت:  با وجود همه مشکلات، حقوق‌ها به موقع پرداخت شد، درصد افزایش سالانه را هر سال اعمال کردیم، تعدیل نیرو را با اینکه خیلی گفته شد، اما زیر بار نرفتیم و کارکنان قراردادی را تعدیل نکردیم.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران به تکمیل ساخت بنای جدید جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: تکمیل ساختمان جدید را با همه عظمت ادامه دادیم، بودجه این ساختمان از اوراق خزانه است و به صورت مستقیم به پیمانکار می‌رسد و به حقوق و بودجه جامعه الزهرا علیهاالسلام ربطی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی همچنین به خدماتی که به اساتید مجموعه ارائه می‌شود، اشاره کرد و اظهار داشت: نظام حق الزحمه‌های اساتید تدوین شد، هر سال تجلیل از اساتید ممتاز در دستور کار قرار گرفته است و شهریه دفتر مقام معظم رهبری برای اساتید واریز می‌شود.

وی در پایان به پاداش سال کارکنان اشاره کرد و گفت: سال گذشته، بودجه پاداش سال کارکنان را به ما ندادند و پاداش سال به کارکنان اعطا نشد، امسال با دریافت وام، بنا داریم پاداش سال را زودتر از موعد به کارکنان اعطا کنیم و در صورتی که شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران، بودجه ای برای پاداش در نظر گرفت، آن هم به کارکنان اعطا می‌شود.

 مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در پایان با بیان اینکه لطف خداوند متعال و عنایت حضرت زهرا علیهاالسلام شامل حال این مجموعه است، یادآور شد: ما ملاقات‌هایی را در طول هفته داریم، اما روزهای چهارشنبه به عنوان ملاقات عمومی در نظر گرفته شده است و ما پذیرای مراجعه کنندگان در این روز هستیم.

تجلیل از کارکنان فعال جامعه الزهرا علیهاالسلام در ایام کرونا

در ادامه این نشست، پرسش‌هایی از سوی کارکنان جامعه الزهرا علیهاالسلام مطرح شد که حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی به این سؤال‌ها پاسخ گفتند.

در پایان نشست، جمعی از مدیران و کارشناسان جامعه الزهرا علیهاالسلام که در دوران کرونا فعالیت چشمگیری در مجموعه داشتند، تجلیل شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا خوشخو، مدیر کل روابط عمومی و بین الملل جامعه الزهرا علیهاالسلام در این مراسم، اظهار داشت: حدود یک سال است که کشور ما درگیر شیوع ویروس منحوس کرونا است.

مدیر کل روابط عمومی و بین الملل جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: در روزهای اول شیوع بیماری کرونا در ماه‌های اسفند و فروردین که بسیاری از واحدها نیمه تعطیل و غیرفعال بودند، مسئولانی به صورت فعال و نیمه فعال در مجموعه حضور داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خوشخو بیان داشت: در طول این ایام 165 نفر به عنوان فعال و 127 نفر به عنوان نیمه فعال در مجموعه فعالیت کردند که مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

تصویر خبر از عکس های آرشیو

تصویر خبر از عکس های آرشیو

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱