استاد حوزه در مراسم جشن میلاد امام رضا(ع):

علم متصل به اهل بیت(ع)، نور است / شرط محبت اهل بیت(ع)، بندگی خدا و دوری از گناه است

متقی

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین متقی اصل با بیان اینکه محبت اهل بیت علیهم‌السلام با گناه نمی‌سازد، تصریح کرد: شرط محبت اهل بیت علیهم‌السلام، بندگی خداوند و دوری از گناه است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حاتم متقی اصل روز چهارشنبه در مراسم جشن میلاد امام رضا علیه‌السلام که همزمان با سالروز ولادت باسعادت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام با حضور اساتید، طلاب و کارمندان جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کرد: ذات مقدس پروردگار سه امر می فرماید: «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذي أَنْزَلْنا وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيرٌ؛ به خدا و رسول او و نوری که نازل کرده‌ایم ایمان بیاورید و بدانید خدا به آنچه انجام می دهید آگاه است».

استاد حوزه علمیه با اشاره به واژه نور در آیات و روایات اسلامی، اظهار داشت: همه انسان ها در این عالم با واژه نور آشنا هستند، نور دو ویژگی و خاصیت دارد، اول اینکه روشن است و جلوه گری می کند، دیگر اینکه روشنگر است و دیگران از فیض وجود آن استفاده می کنند.

اولین مرتبه نور، نور خداوند است

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین متقی اصل تصریح کرد: در آیات و روایاتی که مراتب و مصادیق نور را برای ما مشخص کردند، اولین مرتبه نور، نور خداوند است که در قرآن کریم آمده: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ؛ خداوند نور آسمان‌ها و زمین است؛ مَثَل نور خداوند همانند چراغدانی است که در آن چراغی (پر فروغ) باشد»؛ این آیه بدین معنا است که خداوند متعال، خالق و به وجودآورنده نور است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از اسامی قرآن کریم، نور است، یکی دیگر از مصدایق برای نور را نور قرآن کریم عنوان کرد و افزود: نور قرآن دو ویژگی دارد، هم ظاهر است و هم مظهر، هم جلوه‌گری می کند و هم زنگ های دل را می زداید و تجلی و نور به دل انسان می دهد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: روایتی منسوب به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله وجود دارد که گاهی دل انسان بر اثر گناه مانند آهن، زنگ می زند که برای زدودن زنگ های دل، دو راه وجود دارد که یاد مرگ و تلاوت قرآن است.

علم متصل به اهل بیت علیهم‌السلام، نور است

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین متقی اصل با بیان اینکه مصداق دیگری که برای نور وجود دارد، علم است، گفت: علمی نور است که مربوط به علم پیامبر و آل پیامبر صلوات الله علیهم باشد و آن، نوری است که خداوند در دل هر که بخواهد قرار می دهد و با درس خواندن به دست نمی آید.

وی با تصریح بر اینکه علمی که متصل به اهل بیت علیهم‌السلام باشد، نور است، گفت: امام صادق علیه‌السلام می فرمایند: «لیس العلمُ بکثرةِ التعلم و التعلیم، بل هو نورٌ یَقذفه اللّه‏ فی قلب من یشاء؛ علم از طریق بسیار آموختن نیست، بلکه آن نورى است که خدا در دل هر کس که مى‏خواهد قرار مى‏دهد».

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه مصداق دیگر برای نور، نور نبوت و نور محمدی است، به روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله اشاره کرد که فرمودند: «خدا مرا از نور خالص و برگزیده خویش آفرید و پس مرا خواند و من او را اطاعت کردم و از نور من علی علیه‌السّلام را خلق کرد او را خواند پس او خداوند را فرمانبرداری نمود و از نور من و نور علی فاطمه را خلق کرد و او را خواند پس او خدای را اطاعت نمود و از نور من و علی و فاطمه، حسن و حسین را آفرید و آن دو را به خود فرا خواند پس ایشان از خدا فرمانبرداری و اطاعت نمودند. سپس از نور حسین نه امام را آفرید و آنان را فرا خواند».

وی همچنین به حدیث سلسله الذهب از امام رضا علیه‌السلام اشاره کرد که در این حدیث قدسی آمده: «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها؛ کلام «لا إلهَ إلّا اللّهُ؛ یعنی هیچ معبودی به جز الله نیست» دژ و حصار من (خدا) است پس هر کس به دژ و حصار من داخل شود از عذاب من امنیت خواهد یافت، و این شروطی دارد و من (علی‌بن‌موسی‌الرّضا) یکی از آن شرط‌ها هستم».

محبت اهل بیت علیهم‌السلام با گناه نمی‌سازد

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین متقی اصل با بیان اینکه محبت اهل بیت علیهم‌السلام با گناه نمی‌سازد، تصریح کرد: شرط محبت اهل بیت علیهم‌السلام، بندگی خداوند و ترک گناه است.

وی در پایان به نامه ای که امام رضا علیه‌السلام به حضرت عبدالعظیم حسنی نوشتند، اشاره کرد و اظهار داشت: امام رضا علیه‌السلام در این نامه امر فرمودند: «ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دل‌های خویش برای شیطان راهی نگشایند و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی‌فایده فراخوان. و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیای اوست. دوستان ما نباید فرصت‌های گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود».

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱