معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) اعلام کرد:

فراخوان نخستین همایش کتاب سال بانوان

همایش کتاب سال بانوان

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) از اعلام فراخوان نخستین همایش کتاب سال بانوان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، سرکار خانم ریحانه حقانی روز سه‌شنبه در نشست خبری که با حضور جناب آقای برهانی دبیر اجرایی نخستین همایش کتاب سال بانوان و جمعی از اصحاب رسانه استان قم برگزار شد، عنوان کرد: نخستین همایش کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در سال جاری برگزار می‌شود.

توجه به پژوهش‌های بنیادین در جامعه‌الزهرا(س)

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به فراخوان این همایش، اظهار داشت: ما در حوزه انسانی و اسلامی بانوان تحصیلکرده و بنام داریم که اسامی آنان بر تارک کتاب‌های متعدد علمی، پژوهشی، هنری ادبی سیاسی و غیره نوشته شده است.

حقانی یادآور شد: مباحث زن و خانواده دو جزء تفکیک‌ناپذیر هستند که نیاز به توجه ویژه دارد و ما باید برای بحث زن و خانواده برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله العالی و توجهی که به حوزه زن و خانواده دارند و با توجه به رسالت ما در عرصه پژوهش، اولین کار را پژوهش‌های بنیادین و تأثیرگذار قرار دادیم.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: نتیجه رسیدن به پژوهش‌های بنیادین، چند راهکار را برای ما ترسیم می‌کند؛ از جمله باید پژوهش‌های موضوعی و بینادین که در عرصه زن و خانواده است را بشناسیم و ضرورت‌ها را در نظر بگیریم تا پژوهش‌ها نسبت به ضرورت‌ها اتفاق بیفتد و در گام بعدی الگوسازی کنیم.

برخی پژوهش‌ها در عرصه زن و خانواده، برای جامعه اسلامی کاربردی نیستند

حقانی تأکید کرد: پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان یکی از ارکان حوزه علمیه خواهران باید بتواند الگوی صحیح داشته باشد، بنابراین چند هدف کلی را با توجه به عرصه‌های مختلف فکری، فرهنگی و پژوهشی مشخص کردیم که اولین هدف، شناسایی پژوهشگران و ظرفیت شناسی پتانسیل موجود است.

وی افزود: شناسایی موضوعات مورد پژوهش، آسیب‌شناسی آثار گذشته، ارتقای کمی و کیفی در عرصه تولیدات حوزه‌های علمیه و شناخت چالش‌ها از دیگر اهداف کلی این معاونت است، در گام آخر بحث الگودهی و جریان‌سازی فکری مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و مبانی دینی را پیش‌بینی کردیم.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه به ضرورت برگزاری این همایش اشاره کرد و اظهار داشت: برخی پژوهش‌ها در عرصه زن و خانواده، برای جامعه اسلامی مفید و کاربردی نیستند، بنابراین ما در این همایش به این نقطه مطلوب می‌رسیم که پژوهش‌های ما در آینده، کاربردی باشند، نوآوری داشته باشند و ناظر به حل مشکلات کشور و تقاضامحور باشند که برای محقق شدن این موضوع، باید ژرف‌یابی صورت گیرد تا به پویایی، رشد و تعالی برسیم.

پرداختن به کارهای اساسی و بنیادین پس از برگزاری همایش کتاب سال بانوان

حقانی تصریح کرد: ما در عرصه زن و خانواده، منابع مکتوب اعم از کتاب‌ها، تألیفات و رساله‌ها دکتری و سطح چهار و پژوهشگران این عرصه‌ها را شناسایی می‌کنیم، در گام بعدی چالش‌هایی که در عرصه زن و خانواده است بررسی و برای آنها برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از برگزاری همایش کتاب سال بانوان، کارهای اساسی و بنیادین در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: در فرایند این همایش، بحث حمایت از تولید علم، شناسایی و تجلیل از بانوان فرهیخته را که در حوزه زن و خانواده تألیفاتی داشتند، صورت می‌گیرد، در عین حال هدف اصلی ما کارهای بنیادین است که بعد از همایش اتفاق خواهد افتاد.

آثار مورد پذیرش در همایش کتاب سال بانوان

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه به آثار مورد پذیرش در این همایش اشاره کرد و افزود: آثاری که در همایش پذیرفته می‌شوند، در چند محور است، از جمله آثار منتشر شده بانوان اعم از تألیف، ترجمه، تصحیح در عرصه علوم انسانی اسلامی و رساله‌های سطح چهار و دکتری بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی.

حقانی همچنین به محور ویژه این همایش اشاره کرد و بیان داشت: آثار منتشر شده بانوان و آقایان با موضوع زن و خانواده به عنوان محور ویژه این همایش در نظر گرفته شده است.

وی، مهلت ارسال آثار در این همایش را تا پایان مهرماه اعلام کرد و گفت: پژوهشگران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش به نشانی www.ketabebanovan.ir مراجعه کنند و از طریق پنل شخصی، آثار خود را ارسال کنند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه ثبت نام از طریق سایت و یا مراجعه حضوری به دبیرخانه همایش واقع در جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها امکان پذیر است، تصریح کرد: آثاری در این همایش پذیرفته می‌شود که در دو سال اخیر تألیف شده است.

همایش کتاب سا ل بانوان همسو با همایش کتاب سال حوزه است، اما موازی‌کاری صورت نمی‌گیرد

حقانی با اشاره به همایش کتاب سال حوزه که برای بیستمین سال برگزار می‌شود، گفت: معاونت پژوهش با شورای همایش سال حوزه جلساتی داشته است، ما با همایش کتاب سال حوزه، همسو و هم‌جهت هستیم اما موازی‌کاری صورت نمی‌گیرد.

وی بیان داشت: ما فرصتی را در عرصه زن و خانواده ایجاد می‌کنیم که اختصاص به بانوان دارد، موضوع زن و خانواده نیز موضوع ویژه ای است که می‌طلبد در همایش مجزایی برگزار شود.

وی اضافه کرد: در این همایش، تمام تألیفات و آثاری که در عرصه زن و خانواده نوشته شده، پذیرش می‌شود، در حالیکه همایش کتاب سال حوزه تنها مختص حوزویان است.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: در تعاملی که با شورای همایش کتاب سال حوزه صورت گرفت، این بخش به ما واگذار شد.

برگزاری نخستین همایش کتاب سال بانوان همزمان با ولادت حضرت زهرا(س)

حقانی در ادامه به ساختار این همایش اشاره کرد و گفت: ترکیب همایش کتاب سال بانوان شامل شورای سیاستگذاری، کمیته عملی و کمیته اجرایی همایش است که در زیرمجموعه کمیته علمی، گروه‌های علمی شکل گرفته و کارها به سرانجام می‌رسد.

حقانی افزود: در شورای سیاستگذاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید پارسانیا به عنوان دبیر علمی همایش حضور دارد، همچنین جناب آقای هادی برهانی به عنوان دبیر اجرایی همایش فعالیت خواهد داشت.

وی در پایان یادآور شد: نخستین همایش کتاب سال بانوان، اسفندماه سال جاری، همزمان با ولادت باسعادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برگزار می‌شود.

کتاب سال بانوان

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱