جلسه هم‌اندیشی اساتید تفسیر و علوم قرآن با مدیر جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد

343A7659

جلسه هم‌اندیشی اساتید گروه علمی تفسیر و علوم قرآن با حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، جلسه هم‌اندیشی اساتید تفسیر و علوم قرآن با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر شهیدی معاون آموزشی تربیتی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی مدیر گروه آموزشی تفسیر و علوم قرآن و جمعی از اساتید گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

قرآن کریم، ظرفیت بی‌بدیل برای ما است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی در ابتدای این جلسه، با اشاره به عظمت قرآن کریم، تصریح کرد: در دنیای پرآشوب فعلی، یکی از محورهایی که می تواند بیش از یک میلیارد مسلمان را گرد خود جمع کند، قرآن کریم است.

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه قرآن کریم، یک ظرفیت بی‌بدیل است، گفت: اهل بیت علیهم‌السلام روح قرآن هستند و در آن تردیدی نیست، اما تمام امت اسلامی را حول محور اهل بیت نمی توان جمع کرد و قرآن کریم از این جهت ظرفیت بزرگی است.

سخنان خود را در پرتو قرآن کریم به دیگران منتقل کنیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تأکید کرد: اگر ما با سلاح قرآن وارد شویم، می‌توانیم همه سخنان خود را در پرتو قرآن کریم به دیگران منتقل کنیم.

وی بیان داشت: اساتید، شاگردان و دانش پژوهان تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها باید در این افق بیندیشند که در تمام تریبون های بین‌الملل اسلامی که محور آن، قرآن کریم است، حضور پیدا کنند و همه رویدادهای قرآنی توسط گروه علمی تفسیر رصد و اطلاع‌رسانی شود.

انتشار نخستین شماره مجله قرآنی «آلاءالرحمن»

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه به انتشار اولین شماره مجله داخلی «آلاءالرحمن» اشاره کرد و یادآور شد: این مجله از کارهای ارزشمندی است که به همت گروه علمی تفسیر و علوم قرآن منتشر شده که می‌تواند تریبون اطلاع‌رسانی در حوزه قرآن کریم باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با بیان اینکه مستوای کار را در سطح شایسته قرآن کریم ببینیم، اظهار امیدواری کرد که به زودی مجله «آلاءالرحمن» به مجله علمی تخصصی و پژوهشی تبدیل شود و برای مجامع قرآنی سراسر کشور تأثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: ما آماده‌ایم برای تحول، تغییر و پیشرفت در محضر اساتید باشیم و همکاری و همفکری کنیم و گره ها را از پیش پا برداریم و به قله های پیشرفت دست پیدا کنیم.

دیدگاه‌ها، نظرات، پیشنهادات و انتقادات اساتید گروه تفسیر و علوم قرآن

در ادامه این نشست، اساتید گروه علمی تفسیر و علوم قرآن به بیان دیدگاه ها، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.

اساتید گروه تفسیر و علوم قرآن بر ضرورت ادامه این جلسات به صورت مستمر تأکید کردند.

یکی از اساتید گروه با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیاری به واسطه بین‌المللی بودن این مؤسسه وجود دارد، تصریح کرد: ما باید برای استفاده از ظرفیت بخش بین‌الملل، برنامه ریزی و راهبردهایی برای این بخش داشته باشیم.

همچنین در این جلسه، به آموزش پژوهش‌محور و راه‌اندازی مجله گروه تفسیر و علوم قرآن اشاره شد و پیشنهاد یکی از اساتید این بود که برای اینکه دانش پژوهان را به سمت پژوهش محور شدن هدایت کنیم، نیاز به برنامه‌ریزی است و دروسی باید ارائه شود که دانش‌پژوهان را به تهیه و ارائه مقاله ملزم کند و این مقالات در مجلات داخلی به چاپ برسد.

اساتید گروه بر لزوم توجه به طلاب بین‌الملل تأکید کردند، زیرا طلاب بخش بین‌الملل در کشورهای خود با افراد با گرایش های دینی و تفکرات مختلف مواجه هستند، بنابراین باید متناسب با نیاز کشورهای خود آموزش ببینند، بر مباحث قرآنی مسلط شوند و آیات کلیدی و پرکاربرد برای آنان تبیین شود.

تغییر در نحوه ارزیابی اساتید، توزیع مناسب تدریس تفسیر بین اساتید، لزوم پشتوانه اجرایی برای نوشتن مقالات علمی پژوهشی برای اساتید، ایجاد مجله علمی پژوهشی با مجوز مرکز مدیریت و یا وزارت علوم، ارتقای اساتید از طریق آموزش رسانه و استفاده از اساتید جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در هیئت تحریریه مجلات داخلی از جمله مسائلی بود که اساتید گروه تفسیر و علوم قرآن بر آن‌ها تأکید داشتند.

لزوم توجه به پیشینه جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در اجرای طرح ها و برنامه های آموزشی و پژوهشی مختلف، لزوم توجه به درسنامه ها و موضوع تحقیقات کلاسی از دیگر مباحثی بود که اساتید گروه تفسیر و علوم قرآن به آن ها اشاره کردند.

اساتید این گروه همچنین بر لزوم توجه به علم قرائات و صحیح خوانی قرآن کریم، لزوم توجه و پرداختن به مباحث مطالعات تطبیقی، لزوم تعیین محتوای محوری تدوین یافته برای ارائه دروس، لزوم ایجاد کارگروه هایی برای تدوین کتب درسی، برگزاری کرسی های آزاداندیشی در کلاس های درسی تأکید کردند.

یکی از اساتید به برنامه های قرآنی این مؤسسه و تاریخچه تأسیس دارالقرآن در جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و لزوم استفاده از کارشناسان آموزش قرآنی در برنامه های علمی و مهارتی قرآن کریم را خواستار شد.

کاربردی کردن دروس قرآنی، پژوهشی کردن دروس، لزوم توجه به حجم دروس ارائه شده در ترم کلاسی از دیگر مواردی بود که به آنها اشاره شد.

طرح تربیت مترجم در جامعه‌الزهرا(س) کلید خورد

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در پاسخ به سؤالات و پیشنهادات اساتید به موضوع استفاده از ظرفیت بین المللی این مجموعه اشاره و تصریح کرد: ما برای بهره‌مندی از ظرفیت بین‌المللی این مؤسسه علمی حوزوی، طرح تربیت مترجم را کلید زدیم که در این طرح، 40 نفر پذیرش می‌شوند و شرکت‌کنندگان، ظرافت های فن ترجمه را در دو بخش ترجمه انگلیسی و عربی می‌آموزند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با اشاره به آموزش پژوهش محور، یادآور شد: فعالیت های سنگین و مفصلی در این جهت انجام شده است و زمینه های آن در تابستان آماده شده و از ابتدای سال تحصیلی دوره تربیت مدرس آغاز می شود.

وی تأکید کرد: امسال بیش از 120 نفر به صورت گروه های پنج تا هفت نفره همراه با استاد محقق در بخش تربیت پژوهشگر مشغول فعالیت هستند که در پایان دوره، سه مقاله پژوهشی و یک کتاب تحویل می دهند.

مدیر جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها همچنین بیان داشت: ما از مسئولان درخواست کردیم که تمام سوابق پژوهشی قبلی گردآوری شوند تا طرح های نیمه تمام را تکمیل کنیم.

طرح آموزش پژوهش‌محور از ابتدای سال تحصیلی اجرا می شود

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی به اجرای طرح آموزش پژوهش‌محور در معاونت آموزش اشاره کرد و گفت: از سال گذشته، طرح تربیت پژوهشگر مطرح شد و توسط اداره برنامه ریزی آموزشی معاونت آموزش مورد تصویب قرار گرفت.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: اکنون در جریان عملیات راه‌اندازی طرح تربیت پژوهشگر هستیم و ابتدای سال تحصیلی، این طرح در دوره آموزشی اجرایی می شود.

حجت‌الاسلا‌م‌والمسلمین شهیدی بیان داشت: این طرح الزامات خاص خود را دارد، سبک تدریس در این طرح متفاوت خواهد بود و اساتید برای تدریس، متناسب با این طرح برنامه ریزی می کنند.

تدوین 10 درسنامه توسط اساتید تفسیر و علوم قرآن

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی در پایان برنامه به برخی سؤالات اساتید پاسخ داد و با اشاره به گروه های علمی اساتید این گروه، گفت: با وجود اینکه گروه های علمی در چارت آموزش دیده نشده، ما از گروه های علمی با حضور اساتید استقبال می کنیم، اما اقتضائاتی وجود دارد که باید به آنها توجه شود.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌ سلام‌الله‌علیها به اجرای طرح آموزش پژوهش محور در معاونت آموزش اشاره کرد و افزود: طرح آموزش پژوهش محور در چند حوزه فعالیت دارد که یکی از فعالیت ها، راه‌اندازی مجله توسط هر گروه علمی است که با تلاش اساتید و مسئولان این گروه، اولین شماره مجله داخلی تفسیر و علوم قرآن با عنوان «آلاءالرحمن» منتشر شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی در ادامه با بیان اینکه درس‌های پژوهش‌محور در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: در رابطه با متون درسی، سال گذشته 10 درسنامه به اساتید خانم واگذار شد که تدوین شدند، بقیه متون هم برای تدوین به اساتید ارائه می شود.

وی اضافه کرد: برای تدوین درسنامه ها باید کارگرهی ایجاد شود و درسنامه ها در این کارگروه تدوین و تهیه شود.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌ سلام‌الله‌علیها در ادامه به بیان انتظارات گروه از اساتید تفسیر و علوم قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: ما با دو بال حرکت می کنیم گروه های علمی را تقویت می کنیم و مواردی را هم بر اساس تشخیص علمی و دینی برای تدریس انتخاب می کنیم.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱