مدیر جامعه الزهرا:

اشک بر امام حسین مقدمه خودسازی افراد و اصلاح جامعه است

مدنی

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام گفت: این که امام معصوم کشته شود آن هم با آن وضعیت مصیبت بار برای اینکه احساسات مردم جریحه دار شود، دلها بشکند و اشک ها جاری گردد برای یک هدف بالاتر و آن اصلاح فرد و جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی در جلسه شورای اداری جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به روایتی از حضرت اباعبدالله الحسین علیهاالسلام با این مضمون که «أنَا قَتيلُ العَبَرَةِ لايَذكُرُني مُؤمِنٌ إلاّ استَعبَرَ، من کشته اشکم هر مومنی مرا یاد می کند حالت گریه برای او پیش می‌آید.» گفت: اینکه من کشته اشکم به چه معناست؟ جمله پرمعنا و با ایهامی است. شاید یکی از معانی آن را بتوان اینگونه توضیح داد که وقتی می‌گوییم من کشته فلان چیز هستم یعنی هدف کشته شدنم آن چیز است مثلا شهدای ما کشته راه خدایند یعنی خدا هدف این شهدا بوده است یا قتیل المال یعنی هدفش مال دنیا بوده است. من کشته اشکم یعنی من کشته شدم برای اشک.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: چه دلیلی دارد که امام معصوم کشته شود تا اشک‌ها جاری شود؟ به نظر می‌رسد این یک هدف میانی برای یک هدف بزرگ‌تر است. این که امام معصوم کشته شود آن هم با آن وضعیت مصیبت بار برای اینکه احساسات مردم جریحه دار شود، دلها بشکند و اشک ها جاری گردد برای یک هدف بالاتر و آن اصلاح فرد و جامعه است.

وی بیان داشت: ما واقعا به عینه تجربه کردیم که این اشک ها چقدر در اصلاح افراد موثر است. اینکه حضرت امام(ره) فرمودند این گریه ها و همین محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است بر اساس همین نگاه متعالی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: ما از نظر روحی به این اشک‌ها نیازمندیم چرا که همین اشک‌ها مقدمه اشک‌های نیمه شب و توبه به درگاه الهی و زمینه‌ساز مسیر اصلاح و خودسازی است. برای همین باید برای امام حسین علیه‌السلام اشک بریزیم تا بتوانیم برای خودمان، ضعف‌ها، قصورها، تقصیرها، گناهان، عاقبت نامعلوم و خانه تنگ و تنهایی خودمان هم اشک بریزیم.

وی در ادامه با اشاره به افزایش شیوع بیماری کرونا و اعلام وضعیت قرمز در برخی استان‌ها گفت: با توجه به شرایط بهداشتی، ترم اول سال تحصیلی جدید به صورت غیرحضوری و مجازی خواهد بود و برای ترم دوم بر اساس شرایط همان زمان تصمیم‌گیری می‌کنیم.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱