مدیر اداره امور مبلغان جامعه الزهرا (س) عنوان کرد:

حضرت معصومه(س) شافعه روز جزاست

زیارت حضرت معصومه

استاد بهرامی گفت: زیارتنامه‌ حضرت معصومه(س) نشان دهنده مقام عظیم ایشان نزد خدا یعنی حق شفاعت این بانوی مکرمه است.

به گزارش روابط عمومی، خانم معصومه بهرامی به مناسبت سالروز میلاد حضرت معصومه(س)، اظهار داشت: حضرت فاطمه معصومه (س) به این مقام رسیده است که همه بزرگان، همه علما، همه مراجع، در کنار بارگاه ملکوتی او عرض می‌کنند: «یا فاطمة إشفَعی لیّ فی الجنة» از ما شفاعت نما. از این عبارت معلوم می‌شود که وجود مبارک این کریمه از ولایت الهی برخوردار است.

وی افزود: این بانو با قرآن کریم همراه است و از قرآن جدا نمی‌شود، چنین مقامی را اگر کسی بشناسد و آن حضرت را با این معرفت زیارت کند استحقاق بهشت را خواهد داشت. به همین دلیل وجود مبارک امام رضا (ع) زیارتنامه خاصی مقرر کرده، و در آن جمله‌هایی را تعبیه کردند که نشانه مقام و منزلت والای حضرت فاطمه معصومه (س) است.

مدیر اداره امور مبلغان جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به جایگاه حرم حضرت معصومه(س) و شهر مقدس قم اظهار داشت: بر اساس روایات عده ای از مردم شهر ری خدمت امام صادق(ع) رسیدند و عرض کردند که ما اهل ری هستیم. حضرت فرمودند:« مَرْحَباً بِإِخْوَانِنَا مِنْ أَهْلِ قُمَّ» اهالی ری گفتند: ما اهل ری هستیم و حضرت دوباره جمله قبل را تکرار کردند و این کلام چند بار تکرار شد.

وی ادامه داد: همچنین امام فرمودند:« إِنَ‏ لِلَّهِ‏ حَرَماً وَ هُوَ مَکَّةُ وَ إِنَّ لِلرَّسُولِ ص حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ وَ إِنَّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع حَرَماً وَ هُوَ الْکُوفَةُ وَ إِنَّ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِی تُسَمَّی فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ» در این روایت امام معصوم بعد از معرفی حرم الهی؛ یعنی مکه، حرم پیامبر؛ یعنی مدینه و حرم امیرالمومنین؛ یعنی کوفه به حرم اهل بیت اشاره کرده و شهر قم را به عنوان حرم اهل بیت معرفی میکند.

بهرامی خاطر نشان کرد: از همین روایت میتوان به اهمیت و جایگاه شهر قم پی برد. اما نکته مهم و دقیقتر، ارتباط این جایگاه با حضرت معصومه(س) است. این کلام در حالی که هنوز امام کاظم(ع) بدنیا نیامده بودند، بیان شده و خبر غیبی و از کرامات امام معصوم است.

وی با بیان اینکه در توصیف این بانوی مکرمه به صفات زیادی مانند عصمت، ایمان، ولایت پذیری پرداخته شده است گفت: فاطمه معصومه (س) که از دودمان نبوت و ولایت است در عظمت به جایی می‌رسد که علاوه بر امام صادق(ع) امام هشتم و امام نهم( ع) نیز توصیه به زیارت ایشان کرده و اجر آن را ورود قطعی به بهشت بیان میکند.

استاد جامعه الزهرا(س) گفت: از وجود مبارک امام هشتم علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) رسیده است که، خواهر ما فاطمهٴ معصومه در قم مدفون است هر کس این بانو را زیارت کند بهشت برای او است. « من زارها فله الجنة» و از وجود مبارک امام نهم امام محمد تقی(ع) روایت شده است که عمّهٴ من فاطمهٴ معصومه(س) در قم مدفون است و هر کس آن حضرت را زیارت کند بهشت برای او است. «من زار قبر عمتی بقم فله الجنة» این دو روایت در کتاب وسائل الشیعه آمده است.

وی ابراز داشت: نکته قابل توجه این است که در برخی نقلها تعبیر« عَارِفاً بِحَقِّهَا» اضافه شده است. برای مثال در بحارالانوار این گونه روایت شده« مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ » که طبق نظر علامه جوادی آملی این حقّ از راههای متعدّد و گوناگون قابل اثبات است؛ ولی روشن‌ترین و ساده‌ترین راه همان تحلیل عمیق زیارتنامه آن حضرت است.

بهرامی ادامه داد: بنابراین زیارت آن حضرت زمانی منجر به دخول در بهشت خواهد شد که زائر، حق آن بزرگوار را شناخته و در مقام عمل به آن تاسی و آن حالت را پیدا کند.

مدیر اداره امور مبلغان جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به ثواب زیارت حرم حضرت معصومه(س) گفت: عبارت عَارِفاً بِحَقِّهَا در خصوص دو عبادت بزرگ و مهم نماز و حج وارد شده که از ارکان دین اسلام هستند. از همین نکته میتوان به جایگاه آن حضرت در نزد خداوند و اهمیت زیارتشان پی برد.

استاد جامعه الزهرا(س) خاطر نشان کرد: از بیان مولّفۀ شناخت و معرفت حقیقی نسبت به آن حضرت برای دخول به بهشت معلوم می‌شود کریمهٴ اهل‌بیت فاطمهٴ معصومه(س) حقّی دارد که بعضی از زائران به حقّش عارف هستند و برخی عارف نیستند و آن حضرت را تنها به عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام می‌شناسند و زیارت می‌کنند که اینها بخشی از فضیلت و ثواب را دریافت می دارند، اما به ثواب کامل راه نمی یابند. ثواب کامل برای کسی است که عارف به حقّ کریمه اهل‌بیت باشد و با آن حالت او را زیارت کند.

وی با تاکید بر شناخت و معرفت به حضرت معصومه(س) گفت: در روایت« مَنْ‏ شَکَ‏ فِی‏ أَرْبَعَةٍ فَقَدْ کَفَرَ بِجَمِیعِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَحَدُهَا مَعْرِفَةُ الْإِمَامِ فِی کُلِّ زَمَانٍ وَ أَوَانٍ بِشَخْصِهِ وَ نَعْتِهِ» یکی از چهار موردی که شک به آنها باعث کفر میشود، شک در معرفت امام در هر زمان است.

بهرامی اضافه کرد: راه معرفت و شناخت در این روایت مطرح شده و آن شناخت شخصی و شناخت صفات است. با توجه به این روایت وظیفه ما در شناخت در دو بخش« بِشَخْصِهِ وَ نَعْتِهِ» خواهد بود. بنابراین علاوه بر شناخت شناسنامه ای باید صفات آن حضرت را شناخته و به آنها تاسی کرد.

مدیر اداره امور مبلغان جامعه الزهرا علیهاالسلام گفت: صفاتی مانند: ایمان، ولایت مداری، معادباوری، عفاف و حجاب باید مورد بررسی عمیق قرار گیرد تا مومنین بتوانند با تاسی به آنها عارف به حق حضرت شده و بهشت برایشان واجب شود.

دریافت تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱