گزارشی از کرسی ترویجی «نقد شبهات تفسیری در حوزه زنان با محوریت آیه 5 نساء»

کرسی ترویجی 28

کرسی ترویجی «نقد شبهات تفسیری در حوزه زنان با محوریت آیه 5 نساء» با ارائه خانم سکینه آخوند برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، بیست و هشتمین کرسی ترویجی جامعه الزهرا علیهاالسلام با عنوان «نقد شبهات تفسیری در حوزه زنان  با محوریت آیه 5 نساء» به همت معاونت پژوهش و با همکاری مرکز آموزش مجازی و غیرحضوری این مؤسسه علمی حوزوی به صورت آنلاین برگزار شد.

خانم سکینه آخوند به عنوان ارائه دهنده مقاله در این کرسی ترویجی حضور داشت و خانم طاهره ماهروزاده و خانم نفیسه فقیهی مقدس به ترتیب دبیر علمی و ناقد این کرسی بودند.

در این کرسی ترویجی، دکتر طاهره ماهروزاده بعد از خیر مقدم به ارائه طرح بحث‌های مقدماتی پرداخت و در ادامه، دکتر سکینه آخوند با اشاره به مقاله خود، اظهار داشت: از جمله آیاتی که به عنوان دستاویزی برای مخالفان اسلام و مدعیان دفاع از حقوق زنان جهت شبهه‌پراکنی قرار گرفته، آیه 5 سوره نساء است که خداوند می‌فرماید: «و لا تؤتوا السّفهاء أَمْوالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً وَ ارْزُقُوهُمْ فِيها وَ اكْسُوهُمْ و قولوا لهم قولا مّعروفا؛ اموال خود را که خداوند وسیله قوام زندگی شما قرار داده به دست سفیهان نسپارید»، موضوع این آیه ندادن اموال خویش به سفیهان است.

این پژوهشگر حوزه با اشاره به اینکه درباره آیه مذکور پرسش‌هایی مطرح است، گفت: از جمله اینکه آیا سفهاء همانگونه که برخی بیان داشته اند زنان هستند یا معنی دیگری دارد؟ و ندادن اموال خویش به آنان به چه معنی است؟ و اصلا مخاطبان در آیه چه کسانی هستند؟ مورد اختلاف مفسران است.

آخوند افزود: عده ای با عنوان فمنیسم و مدافعان حقوق زنان با استناد به این آیات قرآن کریم با طرح شبهاتی، شخصیت والای زن را مخدوش جلوه می‌دهند؛ لذا ضرورت تعمق در اینگونه مسائل و ارزیابی و نقد آنها انکارناپذیر است.

وی در ادامه مطرح کرد: با نگاهی تحقیقی به آیه شریفه با واکاوی معانی واژگانی سفیه و با عنایت به کاربردهای قرآنی و روایی کلمه سفیه همچنین در نظر گرفتن سیاق آیه، مصداق سفیه مشخص می‌شود.

این پژوهشگر جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: قرآن همانگونه که مسئولیت و صلاحیت را برای مردان اثبات می‌کند، همین صلاحیت‌ها و حقوق مالی را برای زنان نیز ثابت می‌شمارد و این امر نشان می‌دهد که قرآن، زنان را همانند مردان دارای جنبه عقلانی می‌شناسد و بر اساس همین نگرش، مسئولیت‌ها و صلاحیت‌هایی را که میزان بهره‌وری از عقل در واگذاری آن مسئولیت‌ها و صلاحیت‌ها دخالت دارد، برای زنان محفوظ و مسلم می‌شمارد.

آخوند بیان داشت: بدین ترتیب ضعف دیدگاه پاره ای از مفسران در تفسیر و تعیین مصداق (سفهاء) پدیدار می‌شود که گفته‌اند مقصود از واژه سفهاء در آیه «و لاتؤتوا السفهاء اموالکم» زنان هستند و برخی از روایات را نیز شاهد مدعای خویش قرار داده اند، چه اگر سفیه و زن بودن ملازم یکدیگر باشند، نمی‌باید از نظر قرآن زنان هیچگاه صاحب حق تصرف در اموال شناخته شوند؛ با آن که برابر آیات و روایات فراوانی، زنان مالک دارایی و ثروتی هستند که از راه‌های مشروع به دست می‌آورند.

وی تأکید کرد: روشن است كه منظور از سفاهت در آيه فوق عدم رشد كافى در خصوص امور مالى است به طوریكه شخص نتواند سرپرستى اموال خود را به عهده گيرد و در مبادلات مالى منافع خود را تأمين کند و به قرینه آیات دیگر و همچنین روایات نمی‌توان زنان را مصداق سفهاء به حساب آورد.

خانم دکتر فقیهی مقدس در ادامه مباحث، نقدهایی را بر این مقاله مطرح کرد و گفت: در بررسی روایی آیات لازم است به خانواده روایی توجه شود و تمام روایات پیرامون به آیه شریفه از شیعه و اهل سنت جمع‌آوری و سپس نتایج مشخص شود.

وی افزود: شیوه جرح و تعدیل روایات نیز امر مهمی است که لازم است محقق رویکرد خودش از بررسی روایات را مشخص کند.

ناقد جلسه یادآور شد: در بیان پاسخ به شبهات لازم است مبنای شبهه‌کننده را مشخص کرد و بر همان مبنا به پاسخ پرداخته شود.

سرکار خانم آخوند نیز به نقدهای مطرح شده پاسخ دادند و در ادامه به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ داده شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱