مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن تصریح کرد:

حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) همواره مدافع مکتب اسلام بودند

شهادت حضرت حمزه 1

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی با بیان اینکه حضرت حمزه و حضرت عبد العظیم حسنی علیهماالسلام، محبوب و مقرب درگاه الهی هستند، گفت: حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(علیهماالسلام) همواره مدافع مکتب اسلام و معارف نبوی و علوی بودند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، مراسم سوگواری به مناسبت سالگرد شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام، رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام و سالروز شهادت شهدای هفتم تیر روز پنجشنبه با حضور کارمندان و طلاب جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

 حضرت حمزه(ع) شفیع در روز قیامت است

در این مراسم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌ سلام‌الله‌علیها به زندگی‌نامه و ویژگی‌های شخصیتی حضرت حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام و حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام اشاره کرد و اظهار داشت: شهادت حضرت حمزه علیه‌السلام بنا بر نقل تعدادی از مورخان مانند طبری در 15 شوار سال سوم هجری در جنگ احد بوده است.

وی درباره جایگاه و منزلت حضرت حمزه علیه‌السلام، گفت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «اما انّ حمزه عمّی یُنَحّی جهنّم مِن مُحِبِّیه؛ همانا در قیامت عمویم حمزه جهنم را از دوستدارانش دور خواهد کرد»؛ همچنین آن حضرت فرمودند: «امیر مؤمنان علی علیه‌السلام بهترین برادر من و حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام بهترین عموی من است.

حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام دارای شأن و منزلت بسیار بالایی هستند

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام نیز سال 252 هجری قمری در حالی که 79 سال از عمر شریف ایشان می‌گذشت، در شهر ری دار فانی را وداع گفتند.

وی با اشاره به آیه 23 سوره احزاب، «مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضي‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلاً؛ در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده اند بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند) و بعضی دیگر در انتظارند و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند»، گفت: این آیه اشاره به ایمان انسان‌ها دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی ادامه داد: عهد و پیمان انسان‌های مؤمن به خداوند دو نوع است، افرادی که وفای به عهد دارند و در راه ایمان به خداوند به شهادت می‌رسند و کسانی که منتظر شهادت هستند.

وی تصریح کرد: امام هادی علیه‌السلام به یکی از شیعیان فرمودند: «یا أبا حمّاد إذا أشکل علیک شی‏ء من أمر دینک بناحیتک فسل عنه عبد العظیم بن عبد اللّه الحسنی، و اقرأه منّی السّلام؛ ای ابو حماد! هنگامی‌که چیزی از امور دینی در منطقه‌ات برای تو مشکل شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی بپرس و سلام مرا به او برسان» این مسئله نشان می‌دهد که حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام در فقه و مسائل علمی مورد اعتماد اهل بیت علیهم‌السلام بودند.

 مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن یادآور شد: حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام با سه یا 4 واسطه به امام حسن مجتبی علیه‌السلام می‌رسند، اما دارای شأن و منزلت بسیار بالایی هستند.

وی با اشاره به اینکه زیارت امام حسین علیه‌السلام در زمان امامت امام هادی علیه‌السلام که همزمان با خلافت متوکل عباسی است بسیار مشکل بود، عنوان کرد: محمدبن یحیی قمی به کربلا مشرف می‌شوند و از آنجا به محضر امام هادی علیه‌السلام می‌رسد، آن حضرت می‌فرمایند: «چرا قبر عبدالعظیم حسنی را که در شهر شما واقع شده زیارت نکردی؟ تو اگر به زیارت آن قبر بروی مانند آن کسی است که حسین بن علی علیهماالسّلام را زیارت کرده باشی».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی تأکید کرد: زیارت حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام بسیار ارزشمند است، اما امام هادی علیه‌السلام با بیان این حدیث گویا باطن مسائل را خواندند و عظمت مقام و شرافت و بزرگواری و موقعیت آن حضرت را به مردم نشان می‌دهند تا مردم، ارزش کارشناسان دینی و مقربان الهی را بدانند.

حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) محضر چهار امام معصوم(ع ) را درک کردند

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌ سلام‌الله‌علیها در ادامه تصریح کرد: مسئله باورها و اعتقادات دینی در زندگی حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(علیهماالسلام) به لحاظ عملی، رفتاری، کرداری و هم به لحاظ معرفتی و شناختی می‌درخشد.

وی تصریح کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام، محضر چهار امام معصوم علیهم‌السلام را درک کردند، ایشان معارف دین از جمله توحید، معاد، نبوت و معاد و آیات الاحکام را به امام هادی علیه‌السلام عرضه می‌کنند تا آن حضرت، ایمان و باور ایشان را بسنجند؛ ما این قضیه را در زندگانی حضرت حمزه سید الشهدا علیه‌السلام هم مشاهده می‌کنیم.

حضرت حمزه علیه‌السلام جزو اولین مؤمنان به دین اسلام است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی یادآور شد: زمانی که دعوت به دین اسلام از سوی پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله علنی شد، حضرت حمزه علیه‌السلام جزو اولین مؤمنانی است که به اسلام ایمان آوردند.

وی با بیان اینکه فرهنگ تثبیت باور و ایمان را از حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی علیهماالسلام فرا بگیریم، تصریح کرد: ما در مجموعه‌ای حضور داریم که باورهای دیگران را تصحیح و تثبیت می‌کنیم، بنابراین ابتدا باید باورها و اعتقادات خود را تثبیت کنیم.

 حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) همواره مدافع مکتب اسلام و معارف نبوی و علوی بودند

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن با بیان اینکه حضرت حمزه و حضرت عبد العظیم حسنی علیهماالسلام، محبوب و مقرب درگاه الهی هستند، گفت: حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی علیهماالسلام همواره مدافع مکتب اسلام و معارف نبوی و علوی بودند.

وی با بیان اینکه شهدای احد در تاریخ اسلام می‌درخشند، عنوان کرد: زمانی که جنگ احد رخ داد، پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله شهدای احد را در منطقه احد به خاک سپردند و راهی مدینه شدند، در آن هنگام زنان انصار در سوگ شهداي خويش مي‌گريستند، پيامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله در حالی که اشک از دیدگانشان جاری بود، فرمودند: «و لكن حمزة لا بواكي له؛ اما عمويم حمزه گريه‌كننده‌اي ندارد»؛ در این حال سعدبن معاذ و اُسیدبن حضیر به زنان انصار گفتند که به خانه حضرت حمزه علیه‌السلام بروند و برای ایشان گریه کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی همچنین به سالروز شهادت شهید آیت الله بهشتی(ره) و 72 نفر از یاران انقلاب در روز هفتم تیرماه سال 1360 اشاره کرد و یاد و خاطره شهدای انقلاب را گرامی داشت.

در پایان مراسم، مداح اهل بیت علیهم‌السلام به مدیحه‌سرایی و ذکر مصیبت پرداختند و شرکت کنندگان در مراسم، مهمان سفره کریمانه اهل بیت علیهم‌السلام شدند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱