برنامه‌ریزی جامعه الزهرا برای غیرحضوری کردن 30 درصد آموزش های حضوری از سال آینده تحصیلی

مدنی

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به تجربه ارائه آموزش‌های از راه دور در شرایط کرونایی گفت: به مسئولان بخش‌های مختلف آموزشی اعلام شده تا برای سال آینده به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا حداقل 30 درصد برنامه‌های آموزشی به صورت غیرحضوری محقق شود تا هم از حجم واحدهای درسی حضوری کم شود و هم بانوان طلبه بتوانند بیشتر به مسائل خانه و استحکام نظام خانواده برسند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی در گفتگو با واحد خبر درباره راه‌اندازی ستاد آموزش از راه دور طلاب حضوری در شرایط کنونی کشور گفت: در همان روزهای ابتدایی اعلام شیوع بیماری کرونا، ضمن تعطیلی دروس، ستادی در جامعه الزهرا علیهاالسلام تشکیل شد و برای سه سناریو برنامه‌ریزی صورت گرفت.

برنامه ریزی برای سه سناریوی پیش رو

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: سناریوی اول، بازگشت اوضاع به حالت عادی پس از یکی دوهفته بود که احتمال ضعیفی بود. احتمال دوم تعطیلی مراکز آموزشی تا پایان تعطیلات نوروز بود که بر این اساس تصمیماتی اخذ و اقدامات عملی همان روز آغاز شد، احتمال ضعیف سوم هم ادامه مشکل تا پایان سال تحصیلی و غیرحضوری شدن ترم دوم تحصیلی 99 ـ 98 بود. با برنامه ریزی انجام شده، در ابتدای هفته دوم تعطیلات، آموزش از راه دور برای طلاب سطح یک و دو از طریق سامانه محتواهای آموزشی آغاز شد، بدین شکل طلاب با مراجعه به این سامانه و ورود به پنل شخصی خود، فایل صوتی دروسی که انتخاب واحد کرده بودند را دانلود و گوش می‌دهند.

وی ادامه داد: برای طلاب سطح سه با توجه به اینکه محتواهای آموزشی ضبط شده اندکی در اختیار بود، کار ضبط کلاس‌ها و بارگذاری آن در سامانه از همان موقع آغاز شد و تاکنون در حال انجام است.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در سطح چهار به دلیل اینکه آموزش در این مقطع پژوهش‌محور است کانال‌هایی برای هر درس در یکی از پیام رسان‌ها ایجاد شد تا اساتید بتوانند مطالب مورد نظر را در کانال بارگذاری و طلاب نیز پژوهش‌های خود را از این طریق به استاد ارائه دهند.

برگزاری دوره های مهارتی کارگاهی به صورت غیرحضوری

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های مهارتی تربیت پژوهشگر، مترجم، مبلغ، مدرس و ... که دوره‌های کاربردی است و به صورت کارگاهی در دو یا سه ترم برای فارغ‌التحصیلان سطح 3 برگزار می‌شود، بیان داشت: این دوره ها نیز با ایجاد کانال‌هایی در فضای مجازی و با همکاری و همیاری دانش‌پژوهان و اساتید نیز در حال انجام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی همچنین برگزاری دوره‌های کوتاه مدت مهارتی فرهنگی هنری شامل هنرهای تجسمی، دستی، آموزش خیاطی، چرم دوزی، آموزش‌های یارانه و نرم‌افزارهای کاربردی، مهارت‌های همسرداری و تربیت فرزند و ... در جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و گفت: ثبت‌نام و اجرای این دوره‌ها نیز به صورت مجازی برنامه‌ریزی شده و در حال اجراست.

وی اظهار داشت: مرکز بین‌المللی زبان فارسی جامعه الزهرا علیهاالسلام که دارای مجوز رسمی از وزارت علوم و هماهنگ با بنیاد بین‌المللی سعدی است از مراکز با سابقه آموزش زبان فارسی در کشور است و دانش‌پژوهان آن غیرایرانی‌های ساکن یا میهمان قم‌ هستند. برنامه‌های این مرکز هم به صورت حضوری برگزار می‌شد که در این شرایط آموزش‌ها به صورت غیرحضوری و مجازی برنامه‌ریزی شده و در حال اجراست. بخشی از این مرکز تحت عنوان مدرسه تمهیدیه، ویژه خواهرانی است که علاقه‌مند به فراگیری دروس حوزوی هستند و در کنار آموزش زبان فارسی، برخی دروس حوزوی را نیز می‌گذرانند تا برای ورود به جامعه الزهراعلیهاالسلام کسب آمادگی کنند. در این مدرسه نیز همه برنامه‌ها به صورت غیرحضوری و مجازی برنامه‌ریزی شده تا ضمن استمرار آموزش، مسائل و توصیه‌های بهداشتی نیز مراعات شده باشد.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه در پایان تاکید کرد: در همه بخش‌های جامعه الزهرا که برنامه‌های آموزشی به صورت حضوری وجود داشت اکنون به صورت آموزش از راه دور در حال اجرا و انجام است. امیدواریم این برنامه‌ریزی‌ها بتواند این تهدید به وجود آمده را تبدیل به یک فرصت کند، در همین راستا به مسئولان بخش‌های مختلف آموزشی اعلام شده تا برای سال آینده به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا حداقل 30 درصد برنامه‌های آموزشی به صورت غیرحضوری محقق شود تا هم از حجم واحدهای درسی فراوانی که از سوی شورای سیاستگذاری برای خواهران برنامه‌ریزی شده کم شود و هم بانوان طلبه بتوانند بیشتر به مسائل خانه و خانواده برسند و ضمن ایفای نقش طلبگی خود به استحکام نظام خانواده نیز کمک شود.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱