رئیس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد:

انقلاب اسلامی ایران، انقلاب معرفتی و گفتمانی بود

حجت الاسلام و المسلمین عباسی 6

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در طول انقلاب اسلامی، گفت: مراکز علمی به ویژه جامعه الزهرا علیهاالسلام و مجموعه مراکزی که در خدمت تولید علوم انسانی هستند، به عنوان زیرساخت تمدن نوین اسلامی باید برای افق آینده انقلاب اسلامی تلاش کنند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی عباسی روز چهارشنبه در نشست بصیرت افزایی «انقلاب اسلامی، راه طی شده، آفاق پیش‌رو» که با حضور اساتید و طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام در سالن بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدای انقلاب و مقاومت به ویژه شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، عنوان کرد: حادثه بزرگ و تاریخی پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نقطه عطف در تاریخ کشور ما، دنیای اسلام و حقیقتا در تاریخ بشریت بود.

لزوم بررسی و ارزیابی دستاوردها و کاستی‌های انقلاب اسلامی

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی قرار داریم، به بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی اشاره کرد و اظهار داشت: بنا به فرموده رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی، چهار دهه اول به عنوان گام نخست و از این پس، به عنوان گام دوم انقلاب مطرح است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی به لزوم بررسی و ارزیابی فعالیت ها، دستاوردها، موفقیت‌ها و همچنین کمبودها و کاستی‌ها در طول چهل سال اخیر اشاره کرد و گفت: همانطور که بنا بر روایت «حاسِبُوا اَنْفُسَکُم»، محاسبه برای انسان مؤمن توصیه شده است، برای جامعه ایمانی و مجموعه انسانی هم لازم است.

وی ادامه داد: ما باید نگاهی به گذشته خود بیندازیم و نعمت ها، موفقیت‌ها و دستاوردها را ببینیم، در عین حال نقطه ضعف ها، مشکلات و خلأها را برای آینده شناسایی کرده و با عزم و اراده قوی و عنایت و توکل بر خدا گام دوم را برداریم.

کسب نگاه معرفتی به دنیا؛ نتیجه تحصیل در حوزه های علمیه

رئیس جامعه المصطفی العالمیه در ادامه به سخنان شهید مطهری(ره) درباره مسیر طلبگی در یکی از آثار ایشان اشاره کرد و افزود: شهید مطهری(ره) در این کتاب می گوید زمانی در حجره طلبگی نشسته بودم و فکر می‌کردم مسیری را که انتخاب کردم و طلبه شدم و در این وضعیت قرار دارم، اگر مسیر دیگری را انتخاب می‌کردم، چه می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به اینکه انسان برای مسیر و آینده خود باید فکر کند، یادآور شد: شهید مطهری(ره) در سنین نوجوانی و در سخت‌ترین دوران حوزه و روحانیت که اوج محنت و مشکلات حوزه‌های علمیه بود، در مسیر طلبگی قرار گرفت.

وی عنوان کرد: وقتی رضاخان به قدرت رسید، ابتدا با تظاهر به دینداری در مجالس و دسته‌های عزاداری شرکت می‌کرد، اما پس از چند سال که در موقعیت مناسب قرار گرفت، گذشته را کنار گذاشت و با مظاهر دین مبارزه کرد، چنانچه مانع برگزاری عزاداری‌ها می‌شد و مؤمنان به صورت پنهانی مجالس عزاداری برگزار می‌کردند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: امام خمینی(ره) در برخی بیانات خویش در اوایل انقلاب می‌فرمودند شرایط به گونه‌ای بود که گاهی علما برای درس خواندن، اول صبح به سمت خاکفرج و خارج از شهر می‌رفتند و هنگام غروب برمی‌گشتند.  

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تصریح کرد: رضاخان با اجبار و با قتل و کشتار، کشف حجاب را در کشور اجرا کرد و بر اساس نقشه‌هایی که اربابان او ترسیم می‌کردند، کشور را پیش می‌برد.

وی بیان داشت: شهید مطهری(ره) می‌گوید با خود فکر کردم اگر مسیر دیگری را انتخاب کرده بودم، البته وضعیت زندگی من به لحاظ دنیایی بهتر بود، اما یقینا اگر این مسیر را نمی‌رفتم، چنین نگاه معرفتی به جهان نداشتم؛ جهان‌بیینی و نگاه معرفتی که اکنون به جهان دارم، محصول عمری است که در حوزه گذراندم و حاضر نیستم آن را با دنیا عوض کنم.

انقلاب اسلامی ایران، انقلاب معرفتی و گفتمانی بود/انقلاب اسلامی فقط به مسلمانان اختصاص ندارد

رئیس جامعه المصطفی العالمیه در ادامه اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در حقیقت انقلاب معرفتی، گفتمانی و فرهنگی بود و حامل و پرچمدار پیام و رسالتی برآمده از متن اسلام برای همه بشریت بود که فقط به مسلمانان اختصاص نداشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی اضافه کرد: حضرت امام خمینی(ره) همواره از اصطلاح مستضعفان و مستکبران عالم برای بیان این حرکت الهی و انقلاب الهی استفاده می‌کردند، زیرا انقلاب اسلامی به رساندن پیام اسلام به همه بشریت، خود را متعهد می‌داند.

رسالت امپراتوری رسانه‌ای، کنترل افکار و اذهان عمومی است

وی با بیان اینکه ما باید از این حادثه تاریخی ارزیابی داشته باشیم، گفت: امروز در دنیا یک امپراتوری رسانه ای وجود دارد که رسالت و مأموریت آن این است که افکار عمومی و اذهان انسان‌ها و احساست آنان را در کنترل خود نگه دارد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: در دوره استعماری، قدرت‌های بزرگ از طریق نظامی کشورها را تصاحب می‌کردند، اما امروز دنیای سلطه و صاحبان قدرت و ثروت بعد از تجربه‌های فراوان فهمیدند که با قدرت نظامی و ارتش نمی‌توانند دنیا را تصرف کنند.

کشورهای سلطه گر امنیت خود را به بهای ناامنی برای دیگران تعریف کردند

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی خاطرنشان کرد:  برخی تصور می‌کنند این ثروت و قدرت کشورهای استعمارگر، محصول تلاش خود آنهاست، شاید بخشی از آن محصول تلاش باشد، اما باید بدانیم که این امکاناتی که در اختیار قدرت‌ها است، منابع دنیا است که در حقیقت با زور تصرف شد و در خدمت پیشرفت جمع اندکی قرار گرفته است.

وی افزود: کشور انگلستان حدود 80 میلیون جمعیت دارد، اما روزی منطقه ای با وسعت بیش از دو میلیارد نفر، مستعمره انگلستان بود و همه ثروت، منابع و داشته‌های این انسان‌ها در خدمت آن مجموعه بود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: مستکبران رفاه و پیشرفت خود را در عقب ماندگی ملت‌ها تعریف کردند و در غارت آنان از هیچ کاری فروگذار نمی‌کنند، حتی امروز که ظاهرا استعمار کهن تمام شده، وقتی به کشورهای آفریقایی می‌رویم، امکانات و دریایی از ثروت‌ها و منابع خدادادی را مشاهده می‌کنیم که مردم آنجا هیچ نقشی در اداره آنها ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تأکید کرد: کشورهای سلطه گر امنیت خود را به بهای ناامنی برای دیگران تعریف کردند، برای آنان اهمیت ندارد که در یمن صدها هزار کودک و انسان در سختی باشند، اما مسیر تأمین انرژی و نفت آنان اهمیت دارد.

امروز کشورهای استعماری از طریق ارتش فکری بر دیگر کشورها سلطه دارند

وی عنوان کرد: امروز کشورهای سلطه گر به نحو دیگری و از طریق نیروها  و تربیت یافته‌هایی که مطابق فکر خود پرورش دادند، بر دیگر کشورها سلطه می‌کنند، در اینجا ارتش‌های کشورهای استعماری حضور ندارند، اما ارتش فکری آنان امروز وجود دارد و پیشرفت آنان بیش از اینکه محصول تلاش و همت باشد، محصول غارت و ستم آنان بر دیگر انسان‌ها است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه به کشور فرانسه اشاره کرد و گفت: فرانسه از لحاظ جمعیتی کشوری مشابه کشور ما است، اما محدوده بزرگی از عالم به عنوان مستعمرات این کشور و در خدمت مردم این کشور بوده است و وقتی برخی ملت‌ها همانند الجزایر دم از استقلال زدند، با قتل و کشتار بیرحمانه این کشور مواجه شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تصریح کرد: اینها مدعی انسانیت و حقوق بشر در دنیا و پرچمدار و مدافع حقوق بشر هستند، اما فقط خود را بشر می‌دانند و دیگران در نظر آنان، انسان‌های درجه دوم هستند و قتل و کشتار دیگر مردم برای آنان مهم نیست.

وی اظهار کرد: امروز کشورهای استعمارگر به سمت رسانه رفتند، حدود 20 تا 30 درصد شبکه‌های خبررسانی و اطلاع رسانی دنیا در اختیار رابرت مرداک یهودی است و ذهن و فکر جوانان و تحصیل کرده‌ها و توده مردم ما شب و روز تحت بمباران رسانه‌ای آنان است و این غول‌های رسانه‌ای جای ارتش‌های گذشته را گرفته‌اند.

امپراتوری رسانه ای یأس، ناامیدی و کاستی‌ها را به ملت ما القا می‌کند

رئیس جامعه المصطفی العالمیه بیان داشت: امروز نیازی نیست که کشورهای سلطه گر از طریق ارتش بر دیگر ملت‌ها حکومت کنند، بلکه با قدرت رسانه‌ای تلاش می‌کنند که افکار و اذهان انسان‌ها را در اختیار بگیرند، چنان تأثیر می‌گذارند که جامعه هدف، واقعیت‌ها را نبیند و آنچه واقعیت ندارد، واقعی جلوه دهند و بدین ترتیب دنیایی از اوهام را برای انسان‌ها درست کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی اضافه کرد: تمام تلاش آنان این است که فکر و ذهن جوانان و مردم ما بر اساس افکار آنان شکل بگیرد، ما موفقیت‌ها و توفیقات خود را نبینیم، اما در مقابل ناامیدی، یأس، کمبودها و کاستی‌ها را به ملت ما القا می‌کنند.

وی تصریح کرد: دنیای غرب که امروز خود را در رویای جوان ما به عنوان بهشت موعود معرفی می‌کند سرشار از مشکلات است، یقینا بیش از هفتاد درصد مردم این کشورها از مردمان منطقه ما و آسیای جنوب غربی زندگی دشوارتری دارند اما هیچ انعکاسی از این واقعیت‌ها در جهان مشاهده نمی‌شود، یعنی این شبکه ذهنی و رسانه‌ای چنان نشان می‌دهد که جوان تصور می‌کند که آنجا بهشت موعود است.

تاریخ عالم را می‌توان به قبل و بعد انقلاب اسلامی تقسیم کرد/ انقلاب اسلامی معادلات جهان را تغییر داد

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تأکید کرد: نعمت‌ها، الطاف خدا و دستاوردهای بزرگ که حادثه عظیم انقلاب اسلامی ایجاد کرد، چنان زیاد است که دنیا قبل و بعد از این حادثه متفاوت شده و تاریخ عالم را می‌توان به قبل و بعد انقلاب اسلامی تقسیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در چهار دهه، معادلات عالم را تغییر داد و حقیقت و باطن این واقعیت رو به روز آشکارتر می‌شود، به برخی واقعیت‌هایی که باید به آنها توجه کنیم اشاره کرد و یادآور شد: موفقیت‌هایی که انقلاب اسلامی با ایثارگری‌ها و اهدای خون پاک ترین انسان‌ها به دست آورد، در اوج سختی‌ها و تنگناها اتفاق افتاد و مسیر همواری پیش روی ما نیود، بلکه با عبور از سنگلاخ‌ها این موفقت‌ها حاصل شد.

وی ادامه داد: یک هفته از پیروزی انقلاب نگذشته بود که پادگان مهاباد توسط تجزیه‌طلبان تصرف شد، هزاران سلاح در اختیار آنان قرار گرفت، تجزیه‌طلبان به تحریک جاسوس‌خانه آمریکا اقداماتی انجام می‌دادند و جنگ‌های تجزیه طلبی در حاشیه‌های کشور رخ داد، گروهک‌ها، ترورها، هشت سال جنگ تحمیلی در مقابل یک جهان صورت گرفت، چنانچه ما در طول جنگ تحمیلی از بیش از 20 کشور اسیر داشتیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه اضافه کرد: کشورهای مختلف از جمله شوروی سابق، آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلستان و غیره، یک جنگ جهانی را علیه انقلاب اسلامی شروع کردند، اما ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) ایستادند و آیه شریفه «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است» برای ملت ما محقق شد.

امروز خاورمیانه جدید با محوریت مقاومت ایجاد شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی عنوان کرد: نصرت خدا همراه ملتی است که در راه خدا ایستادگی کنند و ثبات قدم داشته باشند، در نتیجه قدرت‌های باطنی عالم و ملائکه الله در خدمت چنین جوامع و انسان‌هایی هستند.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های ایران در کنار ایستادگی‌های مردم این مرز و بوم حاصل شد، اظهار داشت: دشمنان فتنه داعش را به راه انداختند تا خاورمیانه جدید با محوریت آمریکا و اسرائیل ایجاد شود، آنان گمان می‌کردند برای دهها سال منطقه را درگیر نظام خونین خواهند کرد، اما امروز خاورمیانه جدید با محوریت مقاومت ایجاد شده است و همه اینها نتیجه ایستادگی‌ها و استقامت در راه خدا است.

پیشرفت‌های ایران در طول انقلاب اسلامی/کسب رتبه 15 علمی در دنیا

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه پیشرفت‌های ایران در کنار سختی‌های بسیار رخ داد، گفت: ایران تا پیش از انقلاب اسلامی هیچ پیشرفتی در تولید علم نداشت، اما مراکز علم سنجی دنیا در سال 2002 اعلام کردند ایران در تولید علم رتبه 48 را دارد و در سال 2012 به رتبه شانزدهم رسید که سریع ترین نرخ رشد علمی در عالم و 11 برابر رشد متوسط علمی در جهان بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تأکید کرد: برخی می‌گویند اگر دیگران هم بودند، همین رشد علمی را داشتیم حال آنکه برخی از پیشرفت ها، پیشرفت عمومی عالم است اما برخی مربوط به ضرب دست انقلاب اسلامی و محصول ابتکار، توانایی و تلاش‌های جوانان فداکار و ایثارگر این سرزمین است که نمونه کارهای آنان را در بخش‌های مختلف می‌بینیم.

وی یادآور شد: امروز کشور ایران رتبه 15 را در تولید علم دارد و در برخی رشته‌ها هم به رتبه 4 و 5 رسیده است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه در ادامه به شاخص امید به زندگی در ایران اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی، معدل عمر مردم ایران 54 بود، اما هم اینک به 76 رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی همچنین به انشعابات گازرسانی در کشور اشاره کرد و افزود: قبل از انقلاب اسلامی 10 هزار انشعابات مسکونی داشتیم و امروز 25 میلیون انشعاب گاز در ایران وجود دارد که بیشترین توزیع گاز در جهان است.

وی اضافه کرد: قبل از انقلاب اسلامی، در روستاهای ایران 26 هزار کیلومتر جاده‌های روستایی عمدتا خاکی وجود داشت، اما با تلاش جوانان و ملت ایران بیش از 200 هزار کیلومتر جاده روستایی آسفالت شده داریم، همچنین جاده‌های شهری از 30 هزار کیلومتر به 220 هزار کیلومتر افزایش یافته است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه سوادآموزی در ایران از از 38 درصد به 96 درصد ارتقا یافته است، تصریح کرد: صدها اقلام آماری نشانه‌های موفقیت انقلاب اسلامی با همه سختی‌ها و تنگناها است اما امپراتوری رسانه ای دشمن می‌خواهد ما این موفقیت‌ها را نبیینیم و فقط بر تنور ناامیدی بدمد.

مراکز علمی برای افق آینده انقلاب اسلامی و دستیابی به تمدن نوین اسلامی تلاش کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی همچنین به استقلال ملت که برترین نعمت‌ها است، اشاره کرد و افزود: بنا به گفته فردوست دوست محمدرضا شاه، اگر کسی در ایران می‌خواست نخست وزیر، وزیر و یا حتی شود باید با اجازه سفیر آمریکا این کار صورت می‌گرفت، اما امروز معادلات منطقه ای بدون تصمیم و اراده و همراه انقلاب اسلامی رقم نمی خورد و اینها نعمت‌های الهی است که در گام اول انقلاب به دست آوردیم.

وی تأکید کرد: ما برای ادامه کار و آینده درخشان باید در همه رشته‌ها و زمینه‌ها از جمله در علم و اقتصاد قوی و قوی تر شویم، جوانان و نسل آینده ما باید با همت، اراده، عزم و ایمان راسخ و با نگاه امیدوارانه، آینده روشن را ببینند و برای ساختن آن تلاش کنند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه یادآور شد: مراکز علمی به ویژه جامعه الزهرا علیهاالسلام و مجموعه مراکزی که در خدمت تولید علوم انسانی هستند، به عنوان زیرساخت تمدن نوین اسلامی باید برای افق آینده انقلاب اسلامی تلاش کنند و اینها دور از دسترس نیست و یقینا وعده خداوند متعال محقق خواهد شد که «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ؛ بندگان شایسته‌ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد».

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱