گردهمایی امین‌های خانواده طلاب غیرایرانی برگزار شد

گردهمایی امین های طلاب غیرایرانی

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه امین‌های خانواده‌های طلاب غیرایرانی، بازوهای مطمئن و معتمد جامعه الزهرا علیهاالسلام هستند، بر لزوم رعایت اعتماد و صداقت متقابل بین جامعه الزهرا علیهاالسلام و امین‌های خانواده‌های طلاب بین الملل تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، گردهمایی امین‌های خانواده‌های طلاب غیرایرانی جامعه الزهرا علیهاالسلام روز پنجشنبه از سوی اداره کل هماهنگی امور طلاب غیرایرانی و اداره امور خوابگاه‌های این مؤسسه علمی حوزوی در سالن جلسات آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد.

امین‌های خانواده‌های طلاب غیرایرانی، بازوهای مطمئن و معتمد جامعه الزهرا علیهاالسلام هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی با عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام، تصریح کرد: حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام، مادر مهربان امت و مادر مهربان پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم بودند، تعبیری که منحصر به حضرت زهرا علیهاالسلام است و رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله درباره ایشان واژه «ام أبیها» را به کار بردند.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان این مراسم که امین‌های خانواده‌های طلاب غیرایرانی بودند، عنوان کرد: ما شما را به عنوان بازوهای مطمئن و معتمد جامعه الزهرا علیهاالسلام می‌دانیم و در ارتباط متقابل با این بازوهای معتمد و تکیه‌گاه‌های مطمئن یاریگر طلاب بین الملل باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی با اشاره به اهمیت امانت داری در اسلام، افزود: امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌فرمایند: «طوبى لِلْمُصْلِحينَ بَيْنَ النّاسِ، اُولئِكَ هُمُ الْمُقَرَّبونَ يَوْمَ الْقيامَةِ؛ خوشا به حال اصلاح‌كنندگان بين مردم، كه آنان همان مقرّبان روز قيامت‌اند».

وی همچنین به اهمیت خیرخواهی و کمک به دیگران در روز قیامت اشاره و تأکید کرد: امام علی علیه‌السلام فرمودند: «مِن واجِبِ حُقُوقِ اللّهِ عَلَى العِبادِ النَّصيحَةُ بِمَبلَغِ جُهدِهِم وَ التَّعاوُنُ عَلى إقامَةِ الحَقِّ بَينَهُم؛ از حقوق واجب خدا بر بندگان، خيرخواهى به اندازه توان و يارى كردن يكديگر براى برپايى حق در ميان خود است».

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: این پشتوانه شما مصداق خیرخواهی برای بندگان خدا، اصلاح بین الناس و تعاون بین المؤمنین است، امین خانواده این جایگاه را دارد و مصداق این روایات است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی یادآور شد: دختران طلبه بین الملل از آغوش گرم خانواده جدا شدند و برای تحصیل علوم دینی به اینجا آمدند و هم اکنون ما به جای خانواده و همه اقوام در کنار آنان حضور داریم؛ بنابراین در حد توان خود به آنان کمک و جای خالی خانواده را برای آنان پر کنیم و برای این امر نیاز به تعاون و همکاری دوطرفه است.

وی در ادامه توصیه‌هایی به امین‌های خانواده طلاب غیرایرانی داشت و عنوان کرد: در مواردی که به عنوان قرار بین ما هست، به صورت متقابل و با نهایت دقت به وظایف خود عمل کنیم، به عنوان مثال اگر امین خانواده می‌خواهد به مسافرت طولانی برود، حتما اطلاع دهد و روش دسترسی را به ما بگوید تا در مواقع لازم با آنان ارتباط داشته باشیم.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به لزوم رعایت اعتماد و صداقت متقابل بین جامعه الزهرا علیهاالسلام و امین‌های خانواده‌های طلاب بین الملل، گفت: دختران بین الملل به دلیل دوری از خانواده و یا فشار تحصیلی و غیره ممکن است با مشکلات روحی مواجه شوند، ما آنچه را که نسبت به فرزندان خود رعایت می‌کنیم، باید نسبت به دختران بین‌الملل هم همین حساسیت را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی تصریح کرد: هم مسئولان خوابگاه باید این دقت را نسبت به حالات روحی طلاب داشته باشند و هم امین‌های خانواده‌ها باید به این مسئله توجه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی 220

اهمیت امانت داری در آیات و روایات اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر اخوی، مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام از دیگر سخنرانان این مراسم بود که به مباحث پیرامون خانواده و مشاوره خانواده پرداخت و اظهار داشت: طرح امین یکی از مباحث مهم است که در بخش خواهران وجود دارد و در المصطفی بحث وکیل داریم.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: بحث امین و امانت داری و مسئولیت پذیرفتن جزو نکاتی است که در آیات و روایات وجود دارد و آیات فراوانی به معنای امانت داری آمده است، از جمله خداوند در آیه 26 سوره قصص می‌فرماید: «إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ؛ کسی را که می‌توانی استخدام کنی آن کسی است که قویّ و امین باشد».

وی همچنین به آیه 58 سوره مبارکه نساء اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا؛ خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید» و در آیه 8 سوره مؤمنون آمده است: «وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ؛ و آنها که امانت‌ها و عهد خود را رعایت می‌کنند».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اخوی تصریح کرد: همه این آیات به این نکته توجه می‌دهند که امانت‌هایی که در اختیار شما وجود دارد، به درستی و سلامتی به اهلشان واگذار کنید.

وی در ادامه به روایاتی درباره امانت و امانت داری اشاره کرد و گفت: روایات متعددی درباره امانت داری و مسئولیت پذیری وجود دارد، امام علی علیه‌السلام فرمودند امانت داری و صداقت دو شاخص بزرگ در دین هستند که جزو سجیه و فضائل اخلاقی محسوب می‌شوند؛ همچنین آن حضرت فرمودند: «الأَمانَةُ وَ الوَفاءُ، صِدقُ الأفعالِ؛ امانت‌داری و وفای به عهد، نشانة صداقت و درستی اعمال انسان است».

 مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: تقوای الهی را پیشه کنید و امانت‌هایی که به دست شما سپرده شده، ادا کنید؛ پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌فرمایند: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ؛ هر کدام از شما مسئول هستید و درباره افرادی که به سخن شما گوش می‌دهند بازخواست خواهید شد»؛ همچنین آن حضرت فرمودند به رکوع و سجود افراد توجه نکنید، بلکه به صدق و ادای امانت آنان توجه کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوی با اشاره به سخن حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند معلم امانت داری است که انسان امانت او است، یادآور شد: امانات اقسام متعددی ارد، از جمله مال و اموال است که به دست فردی به امانت گذاشته می‌شود و به حق الناس هم تعبیر می‌شود، گاهی بیت المال است و یا مسئولیت کاری را داریم که باید امانت داری شود و گاهی هم انسان امانت است.

وی افزود: امانت آبرو و ناموس دیگران نیز از دیگر اقسام امانت است که در جامعه وجود دارد؛ همچنین اعضای بدن بر اساس روایات، امانتی در اختیار انسان است. تکالیف بندگی و انجام واجبات هم امانات الهی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. همچنین اهل بیت علیهم‌السلام، اسلام و قرآن کریم از دیگر امانات الهی محسوب می‌شوند.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: رازداری نیز از دیگر قسم‌های امانت است که باید محفوظ نگه داشته شود و مطالب، سخنان، مشکلات و آسیب‌های دیگران را باید حفظ کرد؛ گاهی انسان از اسراری اطلاع دارد که باید محفوظ نگه دارد و حتی به نزدیکان خود انتقال ندهد.

آثار و برکات امانت داری بر فرد و جامعه اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوی با اشاره به اینکه امانت‌داری باعث خشنودی خداوند، رضایت اهل بیت علیهم‌السلام، جلب اعتماد، جذب وسعت و روزی و غیره می‌شود، گفت: امانت داری آثار فراوانی دارد که مهم‌ترین اثر آن، جلب اعتماد مردم و دیگران است؛ حال آنکه عهدشکنی و پیمان شکنی فقر را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: انسان اگر امین مردم باشد، می‌تواند مورد اعتماد مردم قرار گیرد، حضرت خدیجه علیهاالسلام در زمانی که نمی‌شد به کسی اعتماد کرد، به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله اعتماد کردند و همه دارایی خویش را در اختیار آن حضرت قرار دادند.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه امانت داری مهم و در عین حال سخت است، اظهار داشت: خیانت در امانت و خلف وعده از جمله نشانه‌های منافق است، حال آنکه یکی از نشانه‌های مؤمن امانت داری است و شما به عنوان افراد امین معرفی شدید.

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوی افزود: کسانی که به عنوان امین خانواده معرفی شدند، باید با مواردی از جمله قوانین و مقررات جامعه الزهرا علیهاالسلام آشنا شوند، امین‌ها بدانند که وظیفه سنگینی در قبال این مسئولیت به عهده دارند، زیرا خانواده‌ها با نگاه خاصی به شما توجه دارند.

بانوان طلبه بین الملل، سفیران اسلام و انقلاب اسلامی به سراسر دنیا هستند

وی یادآور شد: امانت داری علاوه بر آثار و برکاتی که بر خود فرد دارد، بر جامعه اسلامی و آینده اسلام نیز اثراتی دارد؛ دختران ما به عنوان سفیران اسلام و انقلاب اسلامی هستند که تفکر شیعی را در سراسر عالم منتشر خواهند کرد و بر آینده اسلام تأثیرگذار خواهند بود.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: با توجه به هجمه‌های زیادی که از سوی دشمن علیه دین اسلام و مسلمانان صورت می‌گیرد، فعالیت طلاب بین الملل در سراسر دنیا، تأثیر بسیاری بر جهانی شدن اسلام دارد و آینده درخشان و بزرگی در انتظار آنان است.

حجت الاسلام اخوی

لزوم حمایت جامعه الزهرا و امین‌های خانواده‌ها از طلاب غیرایرانی

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوی در ادامه به امین‌های خانواده‌های طلاب غیرایرانی توصیه‌هایی کرد و با بیان اینکه امین بودن دختران طلبه بین الملل نیاز به صبر، تحمل، مقاومت و پایداری دارد، اظهار داشت: امانت داری نیاز به سعه صدر دارد و اگر انسان مورد امانت باشد، سعه صدر بیشتری می‌خواهد.

وی عنوان کرد: ما همانطورکه فرزندان خود را پرورش می‌دهیم و به همه ابعاد زندگی آنان توجه می‌کنیم، باید به طلاب این مجموعه هم توجه داشته باشیم، ما باید به همه ابعاد شخصیتی، تربیتی، اخلاقی، معنویتی، روحی و روانی طلاب توجه کنیم، ما تنها سرپرست نیستیم، بلکه مربی هم هستیم و باید برای رفع مشکلات آنان اقدام کنیم.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام به لزوم حمایت از دختران طلبه بین اللمل اشاره کرد و گفت: برخی از طلاب بین الملل به دور از خانواده‌های خود هستند و در غربت به سر می‌برند؛ خانواده‌ها نیز به اعتبار جامعه الزهرا علیهاالسلام که خانه حضرت زهرا علیهاالسلام و یک مکان معنوی است، فرزندان خود را به ایران و این مؤسسه علمی حووزوی روانه کردند، بنابراین باید از نظر عاطفی مورد توجه قرار گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوی همچنین به حمایت‌های مادی، معنوی و اداری و آموزشی طلاب بین الملل نیز اشاره کرد و در جهت ایجاد آرامش روحی و روانی افراد به امین‌های خانواده‌های طلاب غیرایرانی توصیه‌های مشاوره‌ای ارائه داد.

وی در پایان به موضوع ازدواج طلاب نیز اشاره کرد و گفت: ازدواج باعث سکونت و آرامش جوانان می‌شود؛ اگر شرایط مناسبی برای ازدواج دختران فراهم است، زمینه ازدواج آنان را فراهم کنید که اداره خانواده جامعه الزهرا علیهاالسلام می‌تواند در این زمینه به طلاب کمک کند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱