در شماره نخست نشریه مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده می خوانیم؛

کاهش جمعیت و تاثیر آن بر روابط انسانی در خانواده و جامعه

نشریه مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده

شماره نخست نشریه مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده از سوی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با پنج مقاله پژوهشی منتشر شد.


به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، شماره نخست نشریه انجمن علمی پژوهشی تعلیم و تربیت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با عنوان «مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده» از سوی معاونت پژوهش این موسسه علمی منتشر شد.
«بررسی نقش سبک‌های فرزندپروری و ویژگی‌های سرشتی در پیش‌بینی حوزه‌های بریدگی و محدودیت‌های مختل طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه» به قلم حسین رضائیان بیلندی نخستین مقاله نشریه است. این پژوهش با هدف بررسی نقش ویژگی‌های سرشتی و سبک‌های فرزندپروری در پیش‌بینی حوزه بریدگی و طرد و حوزه محدودیت‌های مختل طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه اجرا شد. بدین منظور 394 نفر از جامعه طلاب و دانشجویان قم به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب و پرسش نامه‌های سرشت و منش کلونینجر (TCI- SF)، سبک‌های فرزند‌پروری (YPI) و طرح واره‌های ناسازگار اولیه (YSQ-SF) یانگ را تکمیل کردند. در تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی و رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که سبک فرزندپروری بریدگی و طرد و ویژگی سرشتی آسیب‌پرهیزی مهمترین پیش‌بین‌های حوزه بریدگی و طرد طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه هستند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سبک فرزندپروری حوزه محدودیت‌های مختل، ویژگی‌های سرشتی نوجویی و آسیب‌پرهیزی به صورت معناداری حوزه محدودیت‌های مختل طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه را پیش‌بینی می‌کنند. این در حالی بود که ویژگی های سرشتی پاداش وابستگی، پشتکار و همچنین دیگر سبک‌های فرزندپروری، پیش‌بینی کنندگی معناداری برای حوزه محدودیت‌های مختل طرح‌واره های ناسازگار نبودند.
دومین مقاله نشریه «نقش خانواده در تربیت انسان از نظر دو عامل ژنتیک و محیط در دوران قبل از تولد و نوزادی از منظر امام صادق علیه السلام» نوشته فاطمه صاحبیان و سیده زینب رضوانی است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که از نگاه امام صادق علیه السلام شالوده کمال رشد انسانی در این دوران کودکی است و تربیت همچون نقشی بر سنگ در شخصیت انسان باقی می‌ماند. همچنین در کنار اهمیت این دوران، اهمیت عوامل تربیتی مطرح می شود که از تولد تا مرگ همراه انسان بوده و در هر مقطعی رنگ و بویی متفاوت دارد. از دستاوردهای این پژوهش آن است که در ابتدا گزینش و انتخاب همسر نقش اساسی در وراثت و محیط اولیه رشد دارد. اما پس از تولد با رسیدن به بلوغ فکری و کسب مهارت راه شناخت، انسان از زندان جبر تربیتی بیرون آمده و همنوا با اراده و اختیار، قادر به تصمیم‌گیری است. اینگونه انسان می‌تواند فارغ از محیط نامطلوب خود راه درست را شناخته و به کمال بایسته و شایسته انسانی برسد.
«بررسی سیره رفتاری پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله با همسران» به قلم رویا کاظمی عنوان پژوهش دیگری است که در آن آمده است: پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله به عنوان سرچشمه کمالات بشری، بهترین الگوی رفتاری برای همسرداری تمام انسان‌ها است. به نظر می رسد اگر زندگی خانوادگی افراد بر اساس سیره نبوی سامان یابد، عدالت، محبت، همکاری، گذشت، مدارا، مودت، و دیگر فضایل بر روابط همسران غالب خواهد شد. در این پژوهش سعی شده با روش تاریخی تحلیلی به سیره رفتاری پیامبر اسلام با همسران پرداخته شود.

ثریا عبدی در مقاله «الگوی رفتاری حضرت خدیجه کبری در ارتباط با همسرداری» سیره حضرت خدیجه در رابطه با همسر را معرف معیار ارزشی در این موضوع می‌داند و می‌نویسد: در سیره رفتاری آن حضرت یافته‌هایی چون درایت، نواندیشی و معنویت‌جویی از مهمترین اصول ارزشی در انتخاب شریک و همراه زندگی است. نیکو شوهرداری کردن در هنگام بروز سختی‌ها و برقراری روابط کلامی مورد علاقه با همسر، فرزند پروری، اطاعت‌پذیری و نگرش ارزش‌مدارانه نسبت به همسر، نمونه‌هایی از جلوه‌های بارز همسرداری خدیجه کبری است.
«کاهش جمعیت و تاثیر آن بر روابط انسانی در خانواده» و جامعه به قلم معصومه مؤذن آخرین پژوهش این نشره است. جمعیت و تغییرات آن به عنوان رکن اساسی یک جامعه، تاثیر زیادی در رشد یا افول آن دارد به طوری که اقتصاد، فرهنگ، سیاست و بخش‌های دیگر جامعه تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. این مساله در بخش خانواده سبب تغییراتی مانند تغییر شکل خانواده از گسترده به هسته‌ای، شیوع تک‌فرزندی و عوارض ناشی از آن، کاهش صله ارحام و قطع حمایت‌های خانوادگی می‌شود و از آنجا که جامعه آیینه تمام نمای خانواده است، کاهش جمعیت علاوه بر سطح خانواده در گستره‌ای وسیع‌تر سبب تغییرات در اجتماع نیز می‌شود که از بین رفتن خرده فرهنگ ها، بروز سالمندی جمعیت و عوارض مترتب بر آن، رفاه‌زدگی و تسلط فرهنگی بیگانگان این تغییرات را شامل می‌شود.
نشریه مطالعات تربیتی و روانشناختی خانواده به مدیر مسئولی ریحانه حقانی و سردبیری حسین رضائیان بیلندی به همت معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها منتشر می شود.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱