مدیر جامعه الزهرا (س) در نشست بصیرت افزایی «انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های علمی در حوزه و علوم اسلامی»:

شاخصه اصلی در دین اسلام، معرفت و بصیرت است/ امروز آمریکا پذیرفته که هماوردی غیر از ایران ندارد

حجت الاسلام مدنی مدیر جامعه

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به اینکه گفتمان انقلاب اسلامی در مقابل گفتمان سرمایه داری غرب قرار دارد، بر لزوم پیشرفت نظام آموزشی و پژوهشی جهان اسلام تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی در نشست بصیرت افزایی «انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های علمی در حوزه و علوم اسلامی» که با حضور اساتید، مسئولان و طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: ولادت سراسر سعادت حضرت ختمی مرتبت صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در ماه ربیع الأول واقع شده که نه تنها این ماه ربیع المولود نامیده می‌شود، بلکه در واقع میلاد آن حضرت، کل تاریخ بشریت را عید کرده است.

شاخصه اصلی در دین اسلام، معرفت و بصیرت است

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه با بیان اینکه شاخصه‌های ادیان و مکاتب، مختلف است، اظهار داشت: در برخی مکاتب، شاخصه مهم برای یک انسان مؤمن، اطاعت است. در برخی ادیان و مکاتب شاخصه اصلی، محبت است، اما در دین اسلام شاخصه اصلی معرفت و بصیرت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی افزود: خداوند در آیه 108 سوره یوسف می‌فرماید: «قُل هذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَی اللَّهِ ۚ عَلیٰ بَصیرَةٍ أَنا وَمَنِ اتَّبَعَنی؛ این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم».

وی تأکید کرد: اگر چه اطاعت و محبت از جمله رکن‌های اساسی در اسلام است اما مهمترین شاخص، معرفت و بصیرت است.

اهمیت علم و دانش در دین اسلام

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اهمیت علم و دانش در دین اسلام گفت: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «عَالِمٌ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ وَ أَلْفِ زَاهِدٍ وَ أَلْفِ مُجْتَهِدٍ؛ يك دانشمند از هزار عابد و هزار پارسا و هزار كوشا در عبادت خدا برتر است»، همچنین در روایتی داریم: «موت العالِم موت العالَم».

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی بیان داشت: خداوند در آیه 32 سوره مائده می‌فرماید: «مَنْ قَتَلَ نَفْسَا بِغَیرِ نَفْسٍ أوفَسادٍ فِی الأَرضِ فَکانَّما قَتَلَ النَّاسَ جمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکأَنَّما اَحیا النَّاسَ جمیعاً؛ هر کس، انسانی را بدون ارتکاب قتل یافساد درروی زمین بکشد،چنان است که گویی همه انسانها را کشته، وهرکس. انسانی راازمرگ رهایی بخشد،چنان است که گویی همه مردم رازنده کرده است».

امت اسلامی می بایست بر بالاترین کرسی دانش در جهان حکومت می‌کرد

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: اگر دین مبین اسلام می‌خواست در جامعه امتداد واقعی داشته باشد و در جوامع اسلامی ظهور پیدا کند، باید جوامع اسلامی پیشرفته ترین جوامع می‌بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی یادآور شد: وقتی پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌فرمایند: «اُطْلُبُوا اَلْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّينِ فَإِنَّ طَلَبَ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ؛ دنبال آموختن علم برويد گرچه تا چين باشد،زيرا آموختن علم بر هر مسلمانى واجب است»، امت اسلامی امروز می بایست بر بالاترین کرسی دانش در جهان حکومت می‌کرد.

وی با بیان اینکه یک ساعت برای علم صرف کردن برابر با هزار ساعت عبادت کردن است، عنوان کرد: امروز ما از نظر تولید علم  در مسابقه پرسرعت و نفسگیری هستیم و طبق آمار، هر سال مجموعه داده‌های اطلاعاتی در شبکه اینترنت برابر با کل داده‌های بشر تا به اکنون است و ما با این وضعیت وارد فضای علم و دانش شده‌ایم.

گفتمان انقلاب اسلامی در مقابل گفتمان سرمایه داری غرب قرار دارد

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: ما به حکم دینی عقب ماندگی داریم، نظام آموزشی و پژوهشی دنیای استکباری در مسیر غلط خود با سرعت وحشتناکی حرکت می‌کنند و ما برای اینکه در این دوی ماراتن بمانیم و برای اینکه در برابر گفتمان غرب حرفی داشته باشیم، باید بر تلاش و فعالیت‌های خود بیفزاییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی تأکید کرد: ما باید داده‌های علمی حوزه را توسعه دهیم و برای این کار نیاز به تلاش زیادی داریم و البته شرایط سختی هم داریم و باید به شرایط فعلی جامعه توجه کنیم.

وی اظهار داشت: ما به عنوان گفتمان انقلاب اسلامی در مقابل تنها گفتمان دنیا یعنی گفتمان سرمایه داری غرب هماوردی طلبیدیم و سینه سپر کردیم؛ آن روز که دو گفتمان شرق و غرب بود، شرق به زباله دان تاریخ رفت و گفتمان سرمایه داری غرب به عنوان تنها گفتمان دنیا معرفی شد.

امروز آمریکا پذیرفته که هماوردی غیر از ایران ندارد

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه امروز آمریکا پذیرفته که هماوردی غیر از ایران ندارد، گفت: تفکر سرمایه داری غرب می‌گوید ما تنها حریف هستیم اما ما در مقابل این گفتمان ایستاده ایم. امروز به فرموده پیامبر اسلام «بَرَزَ اَلْإِسْلاَمُ كُلُّهُ إِلَى اَلْكُفْرِ كُلِّهِ» باید پای این حرف بایستیم.   

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در روزهای گذشته عنوان کرد: ما در جریان مبارزاتی و در تحریم‌های بی سابقه  و بی رحمانه به مرحله ای رسیدیم که باید تصمیمات سختی گرفته شود، اما باید چاره اندیشی کنیم.

تصویب و تدوین 20 رشته جدید در جامعه الزهرا/برگزاری دوره‌های مهارتی مختلف

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام، اظهار داشت: به لطف خدا و همکاری اساتید، طلاب و مسئولان، در معاونت آموزش جامعه الزهرا علیهاالسلام، 20 رشته جدید را مصوب و یا تدوین کردیم و برای تصویب به شورای عالی سیاستگذاری فرستادیم.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: در سال گذشته، دوره‌های تربیت مدرس، تربیت مترجم در زبان عربی، انگلیسی و ترکی استانبولی، تربیت مبلغ، تربیت مشاور، تربیت تدوینگر، تربیت پاسخگوی فقهی، تربیت پاسخگوی عقیدتی و دوره‌های مختلف علمی و مهارتی با وجود شرایط و مشکلات اقتصادی برگزار شده درحالیکه 53 درصد بودجه خود را در سال گذشته دریافت نکردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به اینکه بانوان طلبه در دوره تربیت تدوینگر متون با مشکلات فراوان توانستند موفق بدرخشند، گفت: امروز 12 کتاب تألیفی و تدوینی در جامعه الزهرا علیهاالسلام رونمایی می‌شود؛ همچنین 30 کتاب در حال تألیف و تدوین داریم که امید است تا پایان سال رونمایی کنیم و این حجم کار با وجود مشکلات اقتصادی انجام شده است.

راه اندازی 16 نشریه داخلی در جامعه الزهرا علیهاالسلام

وی به نشریات جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و بیان داشت: هم اکنون یک نشریه علمی پژوهشی و دو نشریه در حال دریافت مجوز با درجه علمی پژوهشی داریم؛ همچنین 16 نشریه علمی تخصصی داخلی راه اندازی شده است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به ارسال مقالات طلاب به همایش های علمی یادآور شد: در سال 96، 171 اثر ارسالی به همایش‌ها داشتیم که 38 اثر پذیرفته شده است، حال آنکه سال 97، 870 مقاله به همایش‌ها ارسال شد که 133 اثر پذیرفته شده و بسیاری از آنها حائز رتبه شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی اظهار کرد: از سال 96 تا کنون 60 کتاب توسط انتشارات جامعه الزهرا علیهاالسلام به چاپ رسیده است و در کار تدوین هم فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

وی تصریح کرد: ما وظیفه سنگینی در پژوهش، آموزش، تبلیغ و سایر مسائل داریم و بار سنگینی را باید به دوش خود احساس کنیم و از ظرفیت‌ها نهایت استفاده را ببریم.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در پایان گفت: ما آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات اساتید، طلاب و صاحب نظران در مسیر پیشرفت علمی، آموزشی، پژوهشی و تبلیغی مجموعه هستیم.

در انتهای این نشست، آیین رونمایی از 12 کتاب تألیفی و تدوینی جامعه الزهرا علیهاالسلام با حضور آیت‌الله مقتدایی، رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران و حجت‌الاسلام والمسلمین حصاری، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران و حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی مسئول دفتر تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱