عِده و عُده ما در جنگ تنها توکل بر خدا بود

مدنی

در دویست سال اخیر هر وقت جنگ شده یک تکه از مملکت را جدا کردند، برای اولین بار بود که دشمن 8 سال با ما جنگید و نتوانست حتی یک وجب از خاک کشور را جدا کند و در این راه عِده و عُده ما تنها توکل بر خدا بود.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی در جمع طلاب و کارکنان جامعه الزهرا با اشاره به ضرورت بزرگداشت هفته دفاع مقدس گفت: هیچ منبعی برای شارژ معنوی همه ما به ویژه طلاب، بهتر از دفاع مقدس و شرح رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان در دوران کنونی وجود ندارد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه آیه «لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبَابِ» فرق انسان عاقل و غیرعاقل را بیان می‌کند، اظهار داشت: اولی الالباب از سرگذشت‌ها عبرت می‌گیرند ولی کسانی که عاقل نیستند تنها نظاره می‌کنند. با این نگاه اگر سراغ دفاع مقدس برویم می بینیم که در آن 8 سال همه جهان با ما جنگید، اتحاد جماهیر شوروی موشک و هواپیماهای میگ خود را در اختیار صدام قرار می‌داد، آمریکایی‌ها هواپیمای آواکس را در بغداد مستقر کردند که اطلاعاتی دقیق کامیون‌هایی که از یک کارخانه بارگیری کرده بودند را هم در اختیار رژیم بعث قرار می داد. فرانسه جنگنده‌های سوپر اتاندارد، آلمان گاز خردل و کشورهای عربی پول و سرمایه دادند و همه علیه انقلاب و کشور همکاری کردند. حتی به جایی رسیدیم که فقط 20 روز کالاهای اساسی در کشور داشتیم و در آن شرایط تحریم، ژاپن از دادن موتور ساده قایق موتوری هم به ما خودداری کرد و ما ماندیم و «یدالله فوق ایدیهم».

وی بیان داشت: در دویست سال اخیر هر وقت جنگ شده یک تکه از مملکت را جدا کردند، هرات، افغانستان، سلیمانیه و کرکوک، بحرین و نیمی از اروندرود در این سالها از کشور جدا شد و برای اولین بار بود که دشمن 8 سال با ما جنگید و نتوانست حتی یک وجب از خاک کشور را جدا کند و در این راه عِده و عُده ما تنها توکل بر خدا بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: البته هر جا ذره‌ای از اتکای به خدا غافل شدیم ضربه‌اش را هم خوردیم. پیش از عملیات والفجر مقدماتی اردوگاهی برای اسرا آماده کرده بودند و چهار هزار غذا هم برای آنها تدارک دیده بودند، من با یک واسطه از شهید صدوقی که در آن زمان در جبهه بود شنیدم که گفته بود من از این عملیات خیلی می‌ترسم، چون بچه‌ها به پیروزی در این عملیات خیلی مطمئن هستند و همه دیدیم که چه شد. ماجرای آن عملیات این پیام را برای ما داشت که تنها به خودمان متکی نباشیم و با توکل به خدا و با خلوص نیت در هر مسیری گام برداریم.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران افزود: در بحث خانواده، اداره، مسئولیت‌های مختلف و کشور‌داری هم روال همین اتکای به خدا و حفظ اخلاص است چون خدا همان خداست. گول شیطان و وسوسه‌هایش را هم نباید خورد چرا که ما هستیم و وراثت خون‌های پاک شهدا.

وی خاطرنشان کرد: حضرت آیت‌الله حق‌شناس از شاگردان مرحوم شیخ عبدالکریم و مرحوم آیت‌الله بروجردی بود. از تهران از ایشان دعوت می‌کنند که به تهران بروند. ایشان هم با مشورت آیت الله بروجردی مهاجرت می‌کنند و در طول عمرشان در تهران بسیار فداکاری کردند و مثمر ثمر بودند. ایشان نسبت به یک بسیجی 17 – 16 ساله می‌گوید من آدمی به این عظمت نمی‌شناسم. انسان‌های پاک این‌چنینی شهید شدند تا ما پست و مقامی داشته باشیم حال اگر مغرور و دنیازده شویم خسر الدنیا و الاخره خواهیم بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان به نقش خانواده‌های شهدا و ایثارگران نیز اشاره‌ای کرد و بیان داشت: مادر چهار شهید وقتی چهارمین شهیدش آوردند سر کوچه مثل کوه استوار ایستاد و به میهمانان خوش آمد می‌گفت. من به او گفتم مادرم گریه کن، می‌دانم در دل تو چه خبر است، گریه کردن اشکالی ندارد، پیغمبر برای حضرت ابراهیم گریه کرد. گفت: چَشم حاج آقا، بعد از اینکه رفتم داخل منزل گریه می‌کنم، نمی‌خواهم کسی فکر کند بخاطر اینکه چهار شهید داده‌ام پشیمانم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱