یکی از فرماندهان دفاع مقدس تبیین کرد:

وجود روحیه ولایتمداری در رزمندگان، دفاع ما را مقدس کرد

سردار باقری

سردار باقری با اشاره به نامگذاری دفاع مقدس برای هشت سال جنگ تحمیلی، گفت: تبعیت از امام، جزئی از دین‌داری رزمندگان در دوران دفاع مقدس بود و وجود روحیه ولایتمداری در رزمندگان و تلاش بسیار آنان، دفاع ما را مقدس کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، سردار حسین باقری امروز (چهارشنبه 3 مهر) در نخستین جلسه نشست بصیرت افزایی اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد علیه‌السلام و گرامیداشت هفته دفاع مقدس که یادآور رشادت‌ها و پیروان امام است، عنوان کرد: یکی از سؤالاتی که شاید مطرح شود این است که چرا هشت سال دوران جنگ تحمیلی، دفاع مقدس نامگذاری شده است.

قطعه‌ای از خاک ایران در طول هشت سال دفاع مقدس به دست بیگانگان نیفتاد

سردار باقری افزود: برخی برای پاسخ به این سؤال معتقدند که از 200 سال پیش تا کنون کشور ایران وارد جنگ‌های مختلفی شده است و طی جریان‌هایی از جمله معاهده گلستان، ترکمنچای و غیره، برخی مناطق ایران از کشور جدا شد، اما در طول هشت سال دفاع مقدس قطعه‌ای از خاک ایران به دست بیگانگان نیفتاد.

یکی از فرماندهان دفاع مقدس تصریح کرد: برخی معتقدند که مقدس بودن دوران جنگ به خاطر حالاتی بود که رزمندگان اسلام در جبهه داشتند و بحث‌هایی که بین رزمندگان و خانواده‌ها و رهبر کبیر انقلاب بود، جنبه قوی تری داشت.

سردار باقری تأکید کرد: ما در زیر سایه رهبری که مرجع تقلید و ولیّ امر ما بود، در جبهه‌ها حضور یافتیم؛ جایی هیتلر رهبر یک جنگ می‌شود و یک جا هم امام خمینی(ره) رهبری و امامت رزمندگان و سربازان را به عهده دارند که فرق بسیاری بین این دو وجود دارد.

وی با اشاره به دین داری و عبادت رزمندگان در جبهه‌های جنگ، گفت: در بحث پذیرش دین و عبادت و بندگی روش‌های مختلفی وجود دارد، در جبهه، عبادت رزمندگان دفاع مقدس یکی از کلیدی‌ترین نکات است که باعث شد دفاع ما مقدس شود.

تبعیت از امام، جزئی از دین‌داری رزمندگان در دوران دفاع مقدس بود/وجود روحیه ولایتمداری در رزمندگان، دفاع ما را مقدس کرد

این فرمانده دوران دفاع مقدس بیان داشت: رزمندگانی که در جبهه حضور داشتند، دارای این خصوصیت بودند که تبعیت آنان از امام، جزئی از دین آنان بود، در دفاع مقدس چیزی به نام درجه وجود نداشت، افرادی که به عنوان بسیجی در جبهه حضور داشتند به هیچ عنوان به درجه و مقام فکر نمی کردند، در سپاه هم همین طور بود و من هیچ یک از فرماندگان و رزمندگان را سراغ ندارم که به امید دریافت مدال و درجه ای بجنگند.

سردار باقری که اولین پاسدار امام در قم بوده است، عنوان کرد: زمانی که حضرت امام خمینی(ره) به قم آمدند، به مدت یک سال در خدمت ایشان بودم، سپس جنگ آغاز شد و ما به جبهه رفتیم، ما در آن دوران، به جز مهربانی از امام چیزی نمی دیدیم و هیچ کس از امام نمی ترسید، همه عاشق امام بودند و رابطه مرید و مرادی بود.

وی تصریح کرد: در آن زمان همه می‌گفتند «جانم فدای رهبر» و این شعار نبود، بلکه حقیقت داشت؛ اگر امام سخنی می‌فرمودند، تذکری می‌دادند و یا اشاره ای می‌کردند، امر ایشان باید انجام می‌شد و وجود این روحیه در رزمندگان، دفاع ما را مقدس کرد.

یکی از فرماندهان دفاع مقدس بیان داشت: رزمندگان دفاع مقدس به خاطر محبتی که از طریق امام حسین علیه‌السلام به دست آمده بود خداشناس شده بودند، نماز شب می‌خواندند، به پیروی از امام و عشق به ولیّ امر مسلمین می‌جنگیدند، مهم نبود پیروز شوند و یا به شهادت برسند، همه آرزوی شهادت داشتند و به همین خاطر دفاع ما مقدس بود.

دلیل تقدس دوران دفاع مقدس، تلاش بسیار رزمندگان و تبعیت از امام و رهبری بود

سردار باقری یادآور شد: خصلت دیگر رزمندگان که برگرفته از تبعیت از رهبری و دین داری بود، تلاش بسیار زیاد آنان بود و اگر تلاش به صورت جمعی باشد، موفقیت‌آمیز خواهد بود.

وی اظهار کرد: برخی به افراط می‌گویند رزمندگان در جنگ با گفتن «الله اکبر» خط را می‌شکستند، اما اینگونه نبود، گرچه رزمندگان با شعار الله اکبر، یاری خداوند، امدادهای غیبی و با باور به آیه «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم» پیش می‌رفتند، اما دلیل مهم تقدس این دفاع تلاش بسیار رزمندگان و تبعیت از امام و رهبری بود.

یکی از فرماندهان دفاع مقدس که در دوران جنگ در واحد تخصصی مخابرات و الکترونیک حضور داشته است، گفت: یکی از ارکان مهم در جنگ و برای فرماندهی در جنگ، ارتباطات است، رزمندگان برای پیروزی در جنگ و موفقیت در عملیات‌هایی چون خیبر و کربلای 5 مجبور به کابل کشی‌های سنگین در مناطق عملیاتی شدند تا عملیات آنان به وسیله بی سیم توسط دشمن شناسایی نشود و همین تلاش‌ها در تقدس دفاع مقدس نقش داشت.

تبعیت از رهبری در عرصه اقتصادی بسیار ساده‌تر از عرصه نظامی است

سردار باقری تصریح کرد: اصلی ترین موضوع دین داری رزمندگان این بود که حرف امام و ولیّ خود را به زمین نمی‌گذاشتند، نتیجه این روحیه، پیروزی در علمیات‌هایی چون عملیات خیبر و جریان جزیره مجنون بود.

وی اظهار داشت: تجربه دفاع مقدس نشان داد که اگر تبعیت باشد، در هر کاری پیروزی است، اگر در زمینه اقتصادی هم تبعیت از رهبری باشد همین است؛ اگر هر جناحی در هر زمینه‌ای تابع رهبری باشد، به طور قطع، نصرت الهی به همراه دارد و در زمینه اقتصادی بسیار ساده‌تر از عرصه نظامی است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه امروز ایران به عنوان ابرقدرت مطرح است و توان دفاعی ما در بحث موشکی است، گفت: چند سال پیش حضرت آیت‌الله خامنه ای مدظله‌العالی از مجموعه هوافضا و سازمان هوایی وزارت دفاع بازدید داشتند و پس از بازدید فرمودند این سلاح موشکی باید نقطه زن شود و ما این جمله را به صورت تابلو مقابل خود قرار دادیم.

سردار باقری تصریح کرد: ما معتقدیم وقتی رهبر ما توصیه‌ای می‌کنند، باید بشود، ما تلاش کردیم و امروز به موشک‌های نقطه زن دست پیدا کردیم.

وی تأکید کرد: تبعیت از امام، دین داری به معنای که گفته شد و تلاش شبانه روزی باعث تقدس هشت سال دفاع مقدس شد.

نقش بانوان در دوران دفاع مقدس

این فرمانده دوران دفاع مقدس همچنین نقش بانوان در دفاع مقدس اشاره کرد و ادامه داد: زنان دوران دفاع مقدس نقش جدی داشتند و اگر صبر و استقامت آنان نبود ما مردان نمی‌توانستیم این چنین بجنگیم.

سردار باقری ابراز کرد: یکی از کارهایی که دفاع ما را مقدس کرد لفظ برادر و خواهر در میان رزمندگان جدی بود و همرزمان ما بعضا از برادران تنی ما عزیزتر بودند.

موفقیت‌های علمی و نظامی ما همه از سرچشمه پرشور دفاع مقدس است

وی تصریح کرد: امروز بر حسب همان رویداد و تلاش‌های شبانه روزی در بحث‌های موشکی و بحث‌های راهبردی که با دشمنان می‌توانیم بجنگیم، دارای تکنولوژی برتر هستیم که نصرت الهی و ادامه راه دفاع مقدس است.

یکی از فرماندهان دفاع مقدس تأکید کرد: امروز که جوانان به موفقیت‌های صنعتی و دستاوردهای علمی و نظامی می‌رسند، همه از آن سرچشمه پرشور دفاع مقدس است و در هر کاری این روحیه باشد و اصلی‌ترین آن ولایت پذیری است، نصرت الهی هم به دنبال خواهد داشت.

 وی بیان داشت: درس خواندن شما هم نوعی ولایت پذیری است، زیرا به فرموده امام راحل (ره) که فرمودند اگر کسی درس نخواند حرام است در مدرسه بماند، همچنین رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند چون فرد از بیت المال استفاده می‌کند اگر درس نخواند موجب ضمان است هم حرمت تکلیفی و هم حرمت وضعی دارد.

سردار باقری در پایان عنوان کرد: اگر به درستی درس بخوانید، نصرت الهی هم خواهد بود و می‌توانید بسیاری از شبهاتی که امروز برای جوانان به وجود می‌آید حل کنید.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱