معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا تصریح کرد:

لزوم فرهنگسازی مناسب در راستای ترویج عفاف و حجاب

تهرانی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی با بیان اینکه پشتوانه فکری عفاف و حجاب باید برای جوانان تبیین شود، گفت: ما باید فرهنگسازی مناسبی در راستای ترویج عفاف و حجاب داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین تهرانی معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در نشست عفاف و حجاب که به همت کمیته عفاف و حجاب و با همکاری اداره کل امور فرهنگی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ویژه جمعی از کارمندان برگزار شد، به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی درباره عفاف و حجاب اشاره کرد که فرمودند: «حجاب اسلامی وسیله حفظ و صیانت عفاف انسانی است».

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه ما باید فرهنگسازی مناسبی در راستای ترویج عفاف و حجاب داشته باشیم، اظهار داشت: موضوع عفاف و حجاب در کشور ما از اوایل انقلاب اسلامی هم مطرح بوده، اما شیوه برخورد با معضل بدحجابی نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی با اشاره به اینکه دین اسلام برای چنین موضوعات اجتماعی، کارهای زیربنایی مشخصی را تعریف کرده است، تصریح کرد: ما باید روی موضوع ایمان، حیا و عفاف دختران و زنان جامعه کارکنیم، همچنین پشتوانه فکری عفاف و حجاب باید برای جوانان تبیین شود.

وی یادآور شد: بر اساس روایات اسلامی، حیا رأس بسیاری از مکارم اخلاقی است، عفاف میوه حیا است و افراد باحیا افرادی صالح هستند؛ چنانچه پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: هر که دارای حیا باشد صالح است.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: بر اساس احادیث، عاقل‌ترین و مؤمن‌ترین افراد، باحیاها هستند؛ ایمان و حیا مقرون هم هستند، حفظ و بقای خانواده به حیا است و حیا باعث سلامت فرد و جامعه می‌شود، اما متأسفانه ما در بخش حیا و عفت کم کار کردیم.

اختلاط افراطی زن و مرد موجب رواج بی‌حیایی در جامعه می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی با اشاره به اهمیت حیا و عفاف، عنوان کرد: بی‌حیایی بیشتر از بی‌حجابی اذیت‌کننده است و عوامل بسیاری در رواج بی‌حیایی نقش دارند؛ مثل اختلاط افراطی زن و مرد که در رسانه‌ها می‌بینیم، اینها فرهنگسازی غلط است و موجب رواج بی‌حیایی در جامعه می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه باید منشأ بی‌حجابی‌ها درجامعه شناسایی شود و برای رفع آن کوشید، گفت: فرهنگ قرآنی ما خلاف این اختلاط افراطی زن و مرد است که در جامعه شایع شده است. ساختار اجتماعی ما باید به گونه‌ای باشد که مانع اختلاط زن و مرد شود.

ما باید فرهنگ عفاف و حیا را از اهل بیت علیهم‌السلام بگیریم و به جوانان انتقال دهیم

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: امروز خانه‌های آپارتمانی مدل اسلامی نیستند و به رواج بی‌حیایی دامن می‌زنند که باید برای این مسئله چاره‌ای اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه ما باید فرهنگ عفاف و حیا را از اهل بیت علیهم‌السلام بگیریم و به جوانان انتقال دهیم، اظهار داشت: حضرت زهرا علیهاالسلام شبانه به زیارت قبر پدر می‌رفتند، حضرت زینب علیهاالسلام زمانی که وارد شام شدند، فرمودند حیا نمی‌کنید اینگونه به حرم اهل بیت علیهم‌السلام نگاه می‌کنید، اینها موارد ترویج حیا هستند که ما باید این فرهنگ را برای جوانان تبیین کنیم.

لزوم اجرای دستورالعمل عفاف و حجاب در جامعه‌الزهرا(س)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی در ادامه گفت: دستورالعمل عفاف و حجاب در تیرماه 96 از سوی دفتر مدیریت جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ابلاغ شد که نیاز به بازنگری دارد به ویژه در مورد ورود میهمانان به این مجموعه که باید مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با تصریح بر اینکه همه مدیران بخش‌ها باید نسبت به دستورالعمل عفاف و حجاب اطلاع‌رسانی کنند، عنوان کرد: مدیران تمام بخش‌ها مجری دستورالعمل عفاف و حجاب هستند و معاونت فرهنگی تبلیغی، مسئول کارگروه عفاف و حجاب است.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: کارگروه عفاف و حجاب دو وظیفه دارد، از جمله تعیین مصادیق الگوهای پوشش و بومی کردن و تبیین آن که به عهده کارگروه است که در این راستا کمیته فرعی با حضور بانوان اعضای کارگروه تشکیل و کار بررسی شد.

وی ادامه داد: وظیفه دوم کارگروه عفاف و حجاب پیگیری اجرای بازخوردگیری و ارزیابی وضعیت الگوها و مصادیق به صورت دوره‌ای و سالانه است، یعنی کارگروه باید خودش وارد فضای جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بشود و بررسی کند که وضعیت فعلی عفاف و حجاب در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام چگونه است؟ این تیم گزارشی تهیه کردند و نتیجه این بود که خوشبختانه بیش از 98 درصد از طلبه‌های ما مطابق دستورالعمل عفاف و حجاب عمل می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی در پایان یادآور شد: یکی از مصوبات کمیته عفاف و حجاب این بود که آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام را زنانه کنیم و اجازه ندهیم آقایان در آنجا رفت و آمد کنند، تا جاییکه می‌توان با تربیت اساتید متبحر بانو از حضور اساتید آقا بی‌نیاز شد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱