در جلسه‎ درس اخلاق ویژه دانش‎آموختگان دبیرستان معارف مطرح شد:

تفاوت سبک زندگی اسلامی و غربی مبتنی بر هدف آنهاست

استاد عبداللهی

جلسه‎ درس اخلاق ویژه دانش‎آموختگان دبیرستان معارف با سخنرانی استاد عبداللهی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، دومین جلسه‎ی درس اخلاقِ دانش‌آموختگان هدی با حضور نمایندگانی از بیست و نه دوره‎ی دبیرستان علوم و معارف اسلامی به مناسبت جشن نیمه‎ی شعبان، سوم اردیبهشت ماه، در این آموزشگاه برگزار شد.

قرائت قرآن، اجرای تواشیح، مولودی‌خوانی، بهره‌مندی از محضر استاد محترم اخلاق سرکار خانم عبداللهی و ویژه‌برنامه‎ی قرائت قرآن به یاد درگذشتگان این آموزشگاه از دانش‌آموزان و اساتید محترم، از جمله برنامه‌های این نشست بود.

همواره انتظار فرج در میان بشر وجود داشته است

استاد عبداللهی سخنان خود را با اشاره به اینکه مسئله انتظار یک فرج، از ابتدای خلقت مطرح بوده است و پیامبران الهی در گذر زمان، خود را نزدیک به او معرفی می‌کردند، بیان کرد: این موعود از نسل پیامبر خاتم -صلی الله علیه و آله و سلم- به دنیا آمده و اکنون بشر در انتظار وقوع حکومت جهانی آن حضرت است. 

ایشان با بیان روایات متعددی که انتظار و تبعیت و فرمانبرداری از ولی غایب از نظر را موجب برتری مردم عصر غیبت نسبت به سایرین معرفی کرده، به ارزش و جایگاه انتظار در فرهنگ اسلامی تأکید کرد.

انتظار از عناصر زندگی هدفمند است

استاد اخلاق انتظار را از جمله رفتارهایی دانست که در قالب خانواده شکل می‌گیرد. ایشان توجه به حلال و حرام الهی را حداقل انتظار و اخلاق اسلامی را سقف انتظار عنوان کرد و با بیان مصادیق مختلف اخلاقی در روابط خانوادگی تصریح نمود که پایانی برای متخلق بودن به اخلاق وجود ندارد.

استاد عبداللهی با اشاره به روایتی از امام باقرعليه السلام که فرموده‌اند: «اَيّامُ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ ثَلاثَةٌ: يَوْمُ يَقُومُ القائِمُ وَيومُ الکَرَّةِ وَيَوْمُ الْقِيامَةِ»؛ انتظار را از عناصر زندگی هدفمند برشمرد و تأکید نمود که باید به این مهم توجه داشته باشیم که ما برای زندگی هدفمند خلق شده‌ایم.

عبودیت و تقرب الهی، هدف اصلی زندگی است

ایشان در تبیین هدفمندی زندگی به بیان فرازهایی از میراث معنوی شیعیان پرداخته و عنوان کرد: درخواست حضرت زهرا –سلام الله علیها-  به اینکه:اللَّهُمَّ فَرِّغْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ؛ خدایا مرا به خاطر کاری که برای آن آفریده شده‌ام،آسوده خاطر قرار ده؛ و این فراز از دعای مکارم الاخلاق: وَ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تَسْأَلُنِی غَداً عَنْهُ؛ پروردگارا ! مرا به کار بگیر، در آن اموری که فردای قیامت از من درباره‌ی آن امور سؤال خواهی کرد؛ از جمله مصادیقی است که به هدفمندی زندگی و هدف اصلی آن که همان تقرب و عبودیت است، اشاره دارد. ایشان همچنین انسان هدفمند را انسانی خواند که غم و شادی و قبض و بسط روحی‌اش معطوف به این هدف اصلی است.

استاد اخلاق تصریح کرد اگر این هدف اصلی را گم نکنیم و در تمام امور متوجه آن باشیم، تمام رفتارهای و افعال ساده‌مان ارزشمند خواهد شد.

تفاوت سبک زندگی اسلامی و غربی مبتنی بر هدف آنهاست

استاد عبداللهی با برشمردن انواع خانواده در سه نوع: خانواده‌ی متزلزل؛ متعادل و متعالی؛ اصل و اساس زندگی غربی را مبتنی بر تنوع و اساس زندگی اسلامی را مبتنی بر عبودیت عنوان کرد و افزود: در خانواده‌ی متزلزل نقش‌ها جابجا و یا تجزیه می‌شود؛ به عنوان مثال زن در این خانواده به جای مدیریت عاطفی به دنبال مدیریت اقتصادی خانه است. درخانواده‌ی متعادل نقش‌ها سر جای خود هستند ولی قوانین طبیعی حاکم بر آنهاست نه قوانین اسلامی و خانواده‌ی متعالی خانواده‌ی هدفمندی است که می‌توان از آن به اردوگاه امام زمان –عجل الله تعالی فرجه الشریف- یاد کرد. خانواده‌ای که فرزندان آنها نیز پدر و مادر یک نسل مهدوی هستند و تأکید نمود: خانواده‌ی هدایی باید چنین خانواده‌ای باشد.

ایشان تمام زندگی فرد هدفمند در خانواده‌ی متعالی را داخل در گردونه‌ی بندگی و مزین به عبودیت خواند و پاداش این بندگی را با اشاره به زندگی بانوی الگوی قرآنی، آسیه همسر فرعون، رسیدن به مقام قرب الهی بیان کرد.

زندگی هدفمند، برنامه دارد

  استاد اخلاق با بیان حدیث پیامبر گرامی اسلام –صلی الله علیه و آله و سلم-: اِنّی لا اَخافُ عَلی اُمَّتِیَ الْفَقْرَ وَ لكِنْ اَخافُ عَلَیْهِمْ سوءَ التَّدْبیرِ؛ تصریح کرد که برنامه‌ریزی و مدیریت در زندگی هدفمند لازم است و از جمله عرصه‌های این مدیریت را مدیریت معنوی؛ مدیریت جنسی؛ مدیریت اقتصادی؛ مدیریت فرهنگی و... برشمرد و با اشاره به اینکه در آستانه‌ی ماه مبارک رمضان و سالروز شهادت استاد شهید مطهری -رضوان الله تعالی علیه- هستیم، به تبیین مدیریت معنوی با اشاره به سیره‌ی عملی این استاد پرداخت.

استاد عبداللهی اصلاح رابطه‌ی فرد با خدا را از جمله عوامل تأثیرگذاری او بر دیگران عنوان کرد و ادامه داد: گام اول در مدیریت معنوی اصلاح رابطه با خدا و حداقل معنویت انجام واجبات و ترک محرمات است ومدیر معنوی باید در حد اعلی خود را مقید به انجام واجبات و ترک محرمات بداند؛ بنابراین در این نوع سبک زندگی دروغ، نماز قضا، نقض حریم محرم و نامحرم و ... وجود ندارد.

ایشان با بیان روایت امام علی-علیه السلام-: ما مِنْ یَوْم یَمُرُّ عَلَی ابْنِ آدَم إلاّ قالَ لَهُ ذلِکَ الْیَوْمُ: یَابْنَ آدَم أنَا یَوُمٌ جَدیدٌ وَ أناَ عَلَیْکَ شَهیدٌ؛ فَقُلْ فیَّ خَیْراً، وَ اعْمَلْ فیَّ خَیْرَاً، أشْهَدُ لَکَ بِهِ فِی الْقِیامَةِ، فَإنَّکَ لَنْ تَرانی بَعْدَهُ أبَداً؛ هر روزی که بر انسان وارد شود، گوید: من روز جدیدی هستم، من بر اعمال و گفتار تو شاهد می باشم؛ سعی کن سخن خوب و مفید بگویی، کار خوب و نیک انجام دهی، من در روز قیامت شاهد اعمال و گفتار تو خواهم بود و بدان امروز که پایان یابد دیگر مرا نخواهی دید (و قابل جبران نیست)؛ بر لزوم استفاده‌ی صحیح از بهار جوانی تأکید نموده و نسبت به از دست رفتن فرصت‌ها و تکرار نشدن نعمت‌ها هشدار داد.

توفیقات شهید مطهری-رضوان الله تعالی علیه- از حالات و برکات معنوی بود

 استاد عبداللهی عنوان کرد: رهبری معظم انقلاب –دامت برکاته- درباره‌ی شهید مطهری-رضوان الله تعالی علیه-، معتقد است که توفیقات مرحوم مطهری -رضوان الله تعالی علیه- بر اثر همین حالات و برکات معنوی بود و آن حال و توجه و عبادت و عرفان، ایشان را موفق کرد و افزود شهید مطهری -رضوان الله تعالی علیه- خودشان خدمت به پدر و مادر را از عوامل موفقیت خود می‌دانند. ایشان وقت‌گذاری برای عبادت؛ تلاوت مستمر قرآن؛ اکتفا نکردن به نماز و روزه به عنوان عبادت را از دیگر عوامل موفقیت شهید مطهری -رضوان الله تعالی علیه- برشمردند.

استاد اخلاق دانش‌آموختگان دبیرستان هدی را به خدمت به پدرومادر و همراهی با همسران برای این خدمت، وقت‌گذاری برای عبادات، عدم غفلت از برکت عوامل معنوی، قرادت و تلاوت روزانه‌ی قرآن، فراخوانده و با بیان مصادیق مختلف و متنوع از عبادات برای زنان، آنها را به گسترش حوزه‌ی عبادات دعوت نمود و افزود در کتاب تحکیم خانواده از حجت الاسلام و المسلمین ری‌شهری مصادیق متعددی از عبادات بانوان ذکر شده است.

امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف-: چرا این قدر دیر نزد ما آمدی؟

استاد عبداللهی در بخشی از سخنان خود با توجه به جشن نیمه‌ی شعبان با بیان ماجرای تشرف علی بن مهزیار خدمت امام زمان –عجل الله تعالی فرجه الشریف- عنوان کرد: علی بن مهزیار به قصد زیارت حضرت بیست سفر به مکه مشرف شد ولی به جهت محرومیت از دیدار بار آخر از سفر منصرف شده بود که به جهت خوابی که دید، عازم این سفر شد و پس از ماجراهای مختلف وقتی خدمت حضرت مشرف شد،ایشان فرمودند: ای ابوالحسن، ما شب و روز منتظر ورودت بودیم، چرا این قدر دیر نزد ما آمدی؟ و وقتی علی بن مهزیار نبودن دلیل و راهنما را دلیل تأخیر عنوان کرد، آن حضرت در مورد به طول انجامیدن دوران غیبت و دوری از ایشان فزونی اموال، اختلاف در میان مردم تا جاییکه ضعیف الایمان‌ها نسبت به اصل ایمان شک کنند و قطع رحم را از جمله عوامل محرومیت از دیدار بیان کردند.

 استاد اخلاق در پایان با اشاره به فرازی از مناجات شعبانیه:  وَ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمُرِی فِی شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ أَبْلَيْتُ شَبَابِی فِی سَكْرَةِ التَّبَاعُدِ مِنْك؛ معبودا، عمرم را در شادمانی بی‌خبری از تو نابود ساختم و جوانی‌ام را در سرمستیِ دوری از تو فرسودم؛ ابراز امیدواری کرد که با استفاده‌ی درست از فرصت‌ها، دچار این حسرت نشویم و همه بتوانیم هدفمند زندگی کنیم و زندگی خود را مبتنی بر هدف اصلی که همان عبودیت و بندگی به قصد قرب الهی است، مدیریت کنیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱