مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا(س) عنوان کرد:

ارسال 42 مقاله از جامعه‌الزهرا(س) به همایش «قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن»

شفیعی دارابی

حجت الاسلام والمسلمین شفیعی دارابی گفت: 42 مقاله از سوی اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا(س) به دبیرخانه همایش «قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن» ارسال که 35 مقاله از سوی داوران این همایش پذیرفته شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین شفیعی دارابی روز یکشنبه در مراسم تجلیل از اساتید و طلاب شرکت‌کننده در همایش ملی «قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن» که در حاشیه درس اخلاق در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: «المؤمن اذا مات و ترک ورقةً واحدةً علیها علمٌ تکون تلک الورقةُ یومَ القیامة ستراً فیما بینه و بین النّار و أعطاه اللّه تبارک و تعالی بکلّ حرفٍ مکتوبٍ علیها مدینةً أوسع من الدّنیا سبع مرّاتٍ؛ مؤمن چون از دنیا رود و برگه‌ای حاوی دانش از خود بر جای نهد، این برگه در روز رستخیز، میان او و آتش دوزخ پرده‌ای شود و خدای خجسته و بزرگ برای هر حرفی که بر آن برگه نوشته شده باشد، شهری به فراخناکی هفت گیتی به وی بخشد».

پژوهش و عرضه آثار نوشتاری از جمله نمودهای علم نافع است

مدیر کارگروه علمی همایش ملی «قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن» اظهار داشت: خداوند متعال به پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمان داد که «رب زدنی علما»؛ پس تصور نکنیم که با گذراندن یک دوره آموزشی و مقطع تحصیلی، کار تمام شده بلکه آن زمان، آغاز راه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی با توصیه به اینکه در پی علم نافع باشیم، یادآور شد: ام‌سلمه همسر بزرگوار پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از سیره نبوی گزارش می‌دهند که رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بعد از سلام دادن نماز صبح می‌فرمودند: «اللهم إنی أسألک علما نافعا و رزقا طیبا و عملا متقبلا؛ خدایا از تو علمی نافع و رزقی پاک و عملی قبول شده را طلب می‌کنم».

وی تصریح کرد: نافع بودن علم نمودها و جلوه‌هایی دارد که یکی از نمودهای علم نافع، نوشتن و پژوهش و عرضه آثار نوشتاری برای نسل‌های حاضر و نسل‌های آینده است.

تنها به یادگیری و آموزش بسنده نکنیم

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: ما بر سر سفره بزرگانی از جمله شیخ عباس قمی نشسته ایم که کتاب‌هایی چون مفاتیح الجنان را تدوین کردند و امروز میلیون‌ها نفر از این کتاب‌ها بهره مند می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی تأکید کرد: ما باید قدر خود را بدانیم و به آموزش، فراگیری و یادگیری بسنده نکنیم، بلکه به دنبال نوشتن و نگاشتن باشیم.

تشکیل دو کارگاه همایش «قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن» در جامعه‌الزهرا(س)

وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) عنوان کرد: در گذشته، فعالیت‌های پژوهشی در این مؤسسه کمرنگ بود، اما در سال‌های اخیر، به تدریج فعالیت‌های پژوهشی بیشتر شده است، به طوریکه در سال گذشته، طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در همایش علوم انسانی و قرآن، همایش آیت الله معرفت و همایش جامعیت و جهانی شدن قرآن کریم حضور یافتند.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) افزود: در همایش علوم انسانی و قرآن کریم، مقالات مختصری از سوی طلاب ارسال شد، در همایش دوم یعنی همایش آیت الله معرفت بیش از 15 مقاله از سوی بانوان طلبه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به همایش ارسال شد، در همایش قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن نیز 42 مقاله از سوی اساتید و طلاب این مؤسسه به دبیرخانه همایش ارسال شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی یادآور شد: در راستای حضور پررنگ طلاب در همایش ملی «قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن»، کمیته ای با حضور معاونت پژوهش، گروه علمی تفسیر و علوم قرآن، مرکز تخصصی قرآن و حدیث و اداره قرآن و حدیث تشکیل شد.

وی ادامه داد: اولین جلسه این کمیته، تیرماه 96 برگزار شد و تا کنون نیز چهل جلسه تشکیل شده است؛ همچنین در راستای برگزاری این همایش، دو کارگاه در قالب پنج جلسه در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شده است.

ارسال 42 مقاله از جامعه‌الزهرا(س) به همایش «قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن»

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در ادامه با بیان اینکه در مجموع، هزار و 320 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ملی «قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن» ارسال شده است، گفت: به طور کلی، 790 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که از این میان، 54 چکیده مقاله و در نهایت، 42 مقاله از سوی اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به دبیرخانه این همایش ارسال شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی افزد: از میان 790 مقاله ارسال شده، 323 مقاله از سوی داوران پذیرفته شد که 35 مقاله از سوی طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بود که 11 درصد کل مقالات را در برمی‌گیرد و قابل قدردانی است.

وی اضافه کرد: از میان 323 مقاله پذیرفته شده، 166 مقاله به عنوان پوستر انتخاب شدند که 20 پوستر متعلق به طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) است، همچنین 133 مقاله مجازی شدند که 15 مقاله از جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بود.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: در دبیرخانه همایش، 24 مقاله از سوی داوران برای ارائه و سخنرانی انتخاب شدند که 2 مقاله متعلق به طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) است که باعث افتخار ما است.

همچنان ظرفیت و زمینه پژوهش در جامعه‌الزهرا(س) وجود دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی از حمایت‌های مجدانه مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و همکاری معاونت آموزشی تربیتی، معاونت پژوهش و مدیران و مسئولان جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در این راستا قدردانی کرد و اظهار داشت: فعالیت‌های جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به لطف الهی ثمر داد، اما هنوز در آغاز راه هستیم و همچنان ظرفیت و زمینه پژوهش در این مؤسسه علمی حوزوی وجود دارد.

وی با تصریح بر اینکه طلاب تنها به اندوخته علم اکتفا نکنند، تأکید کرد: بانوان طلبه باید به عنوان پژوهشگر به میدان بیایند و گوی سبقت را در این زمینه بربایند.

استقبال طلاب سطوح مختلف تحصیلی از همایش «قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن»

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه چکیده مقالات در مجموعه ای به چاپ رسیده است، گفت: مقالات ارسال شده به همایش ملی «قرآن کریم؛ جامعیت و جهانی بودن» به صورت مجموعه مقالات به چاپ می‌رسد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی در پایان با بیان اینکه طلاب سطوح مختلف تحصیلی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در این همایش حضور داشتند، یادآور شد: از میان 42 مقاله ارسال شده از سوی پژوهشگران جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)، 28 مقاله متعلق به طلاب سطح چهار، 12 مقاله متعلق به طلاب سطح سه و دو مقاله متعلق به طلاب سطح دو است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱