یادمان شهدای فتح المبین؛ میزبان کاروان راهیان نور جامعه‌الزهرا(س)

فتح المبین راهیان نور

کاروان زیارتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در آخرین روز حضور در اردوی فرهنگی بصیرتی راهیان نور در یادمان شهدای فتح المبین حضور یافتند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، کاروان زیارتی راهیان نور جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در آخرین روز  حضور در مناطق عملیاتی جنوب کشور در یادمان فتح المبین حضور یافتند.

عملیات غرورآفرین فتح المبین یکی از درخشان‌‌ترین عملیات های انجام شده درمقطع آزاد‌سازی مناطق تحت اشغال نیروهای بعث عراق درخاک جمهوری اسلامی ایران همراه با دستاوردها و نتایج فراوان و چشمگیری بود که موقعیت برتر سیاسی را نیز برای جمهوری اسلامی در پی داشت.

به نقل از مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه، این عملیات با مراجعه به قرآن کریم، عملیات فتح نامگذاری شد.

طراحی عملیات فتح ‌المبین از جمله ابتکارات و نوآوری‌های رزمندگان اسلام در این مقطع محسوب می‌ شود، در طراحی این عملیات، عوامل متعددی دخالت داشتند مثلا چگونگی آرایش و گسترش دشمن در منطقه یکی از عمده‌‌ترین شاخص تعیین‌کننده بود.

ارتش عراق به هنگام ورود به خاک کشورمان به دلیل دست نیافتن به اهداف از پیش تعیین‌شده به اجبار خطوط پدافندی نامناسبی داشت، طوری که خطوط یاد شده ضمن جناح دادن به نیروهای رزمندگان اسلام عقبه یگان‌ها را نیز در دسترس رزمندگان قرار می‌‌داد.

بر این اساس طراحان عملیات ضمن بهره‌‌گیری از نقاط ضعف دشمن، عمده فلش‌های اصلی عملیات را بر جناح‌‌های خطوط دشمن ترسیم کردند و دستیابی به عقبه آنان را به عنوان هدف برگزیدند. توجه به این امر موجب شد تا در نخستین مراحل عملیات به دلیل سقوط تعدادی از عقبه یگان‌ها، جبهه دشمن متزلزل شود و در نتیجه، رزمندگان اسلام با سرعت بیشتر به اهداف خود دست یابند.

اجرای پی در پی مراحل عملیات از دیگر ویژگی‌‌های این عملیات بود؛ هر گونه تاخیر در اجرای مرحله دوم می‌‌توانست علاوه بر از دست دادن نتایج و دستاوردهای مرحله اول، عملیات را ناکام بگذارد، اما اجرای مرحله دوم عملیات و تصرف تنگه رقابیه، منجر به تزلزل و فروپاشی نیروهای دشمن و در نتیجه فرار آن‌ها به علت ترس از اسارت و انهدام شد.

راهیان نور- فتح المبین

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱