استاد اخلاق حوزه تصریح کرد:

جایگاه استادی در فرهنگ دینی یکی از مقوله‌های ارزشی و گرانقدر است

همتیان

حجت الاسلام والمسلمین همتیان با بیان اینکه ما باید به صفات معلمی متصف شویم، به حدیث «العلماء ورثه الأنبیاء»، گفت: اولین کار اغتنام فرصت‌ها است و ما باید تلاش کنیم که وارث انبیای الهی شویم.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام و المسلمین محمد همتیان روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق اساتید جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که آمفی تئاتر ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد، ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد باسعادت امام عصر (ارواحنا له الفداء) و گرامیداشت هفته معلم عنوان کرد: معلمی شغل انبیا است و در بیان جایگاه معلم، مطالب ارزشمندی در آیات و روایات اسلامی وجود دارد.

استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: جایگاه استادی در فرهنگ دینی یکی از مقوله‌های بسیار ارزشی وگرانقدر است؛ چنانچه پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «اِنَّ مُعَلِّمَ الخَیرِ یَستَغفِرُ لَهُ دَوابُّ الاَرضِ وَ حیتانُ البَحرِ وَ کُلُّ ذی رُوح فِی الهَواءِ وَ جَمیعُ اَهلِ السَّماءِ وَ الاَرضِ؛ جنبندگان زمین و ماهیان دریا و هر جانداری در هوا، وهمه اهل آسمان و زمین برای آموزگار خوبیها آمرزش می‌طلبند».

هیچ کاری در زندگی انسان، بهتر از معلمی و هدایت نیست

حجت الاسلام و المسلمین همتیان افزود: با توجه به این روایات، ما به این مسئله معتقد می‌شویم که هیچ کاری که انسان عمرش را در راه آن صرف کند، بهتر از معلمی و هدایت نیست و همانطور که ارزش کار بالا است، مسئولیت و توقع خداوند هم از معلم بالا است.

وی یادآور شد: حضرت آیت الله جوادی آملی در سخنان خود می‌فرمایند: اینکه پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «صراط از مو باریک تر است»، یعنی تشخیص وظیفه و این که بدانیم خدا از ما چه می‌خواهد؛ شناخت این وظیفه بسیار ظریف و لطیف است و تا زمانی که ما ندانیم خداوند از ما چه می‌خواهد، نمی توانیم به وظیفه مان عمل کنیم.

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: آیا اخلاقی که من دارم، همان است که خداوند متعال از من انتظار دارد، آیا نمازی که می‌خوانم، معنویتی که دارم، همانی است که امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) از من می‌خواهد، اگر ما وظیفه خود را به درستی ندانیم، مستبد به رأی می‌شویم و دین را به سلیقه خودمان تغییر می‌دهیم و آن را به بیان‌های مختلف توجیه می‌کنیم.

لزوم شناسایی تهدیدهای سلامت دینی و اخلاقی

حجت الاسلام و المسلمین همتیان با بیان اینکه گاهی انسان، گناه بیّن و ظلم بیّن را با توجیه مباح می‌کند، تصریح کرد: امروز دینداری بسیار سخت است، همانطور که در روایات اسلامی آمده نگه داشتن دین در آخرالزمان مانند نگه داشتن آتش در کف دست است.

وی افزود: در روایات آمده حفظ دین در آخرالزمان مانند آن است که یک چراغ بدون شیشه را در یک شب طوفانی و ظلمانی بخواهید از شرق به غرب عالم ببرید، همچنین در روایات داریم که صبح، انسان مؤمن از خانه بیرون می‌رود و ظهر، فاسق برمی‌گردد.

استاد اخلاق حوزه تأکید کرد: تهدیدهایی که سلامت دین و اخلاق ما را به خطر می‌اندازد، باید شناسایی شوند و از آنها دوری کرد.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان با بیان اینکه مسئولیت معلم سنگین است، گفت: انتظاراتی که خداوند از معلم دارد از افراد معمولی ندارد، حضرت یونس(علیه‌السلام) به خاطر یک حرکت طعمه ماهی شد، حضرت یعقوب(علیه‌السلام) برای یک جمله آن همه گرفتار شد، حضرت سلیمان(علیه‌السلام) برای یک حرکت کوچک آنچنان مبتلا شد.

معلم باید استعدادها و ظرفیت‌های شاگردانش را در مسیر کمال به فعلیت تبدیل کند

وی در ادامه به ویژگی‌هایی که یک معلم باید داشته باشد، اشاره کرد و اظهار داشت:

1- معلمی به معنای تعلیم‌دهنده علم

2- مربی بودن: یعنی معلم فقط یک آموزگار نیست و رسالت او تنها آموزش یک سری اصطلاحات علمی نیست، بلکه او باید سمت تربیتی داشته باشد، یعنی استعدادها و ظرفیت‌های شاگردانش را در مسیر کمال به فعلیت تبدیل کند.

3- پدر و مادر باشد برای شاگردانش، داشتن عاطفه، رحمت، محبت، دغدغه مندی. مربی باید متربی را اهل خود و مانند بچه‌های خودش بداند و مانند فرزندش دغدغه تربیت آن‌ها را داشته باشد.

معلمان فرصت ها را غنیمت بشمرند

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه ما باید به صفات معلمی متصف شویم، عنوان کرد: اولین کار اغتنام فرصت‌ها است، همانطورکه پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «العلماء ورثه الأنبیاء»، شما هم باید تلاش کنید تا وارث انبیای الهی شوید.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان در پایان یادآور شد: در روایت نکته ای قابل توجه است در اموال شرط وراثت مرگ مورث است ولی در وراثت معنوی شرط وراثت، مرگ وارث است نه مورث (موتوا قبل ان تموتوا) قبل از مرگ فیزیکی تعلقات را قطع کنید واز فرصت‌ها خوب استفاده کنید.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱