استاد اخلاق حوزه در درس اخلاق جامعه‌الزهرا(س):

اولین ملاک و شاهراه هر اوجی، تقوای الهی است

توکل

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل با بیان اینکه اولین ملاک و شاهراه هر اوجی، تقوای الهی است، گفت: ولایت‌پذیری باید در تمام اعمال ما دیده شود، چنانچه حضرت زهرا علیهاالسلام؛ مظهر عصمت و عفت و در عین حال مدافع ولایت بودند و الگویی برای همه ما هستند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرحیم توکل روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: ما بعد از این عالم دنیا وارد عالم برزخ می‌شویم و تا زمانی که در دنیا انسانی باقی باقی است، در آنجا می‌مانیم.

استاد اخلاق حوزه افزود: وقتی مرگ برهمه انسان‌ها عارض شد و کسی در دنیا باقی نماند و همه وارد عالم برزخ شدند، همه افراد وارد عالم قیامت می‌شوند تا اعمال آنان سنجیده شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل تصریح کرد: دورنمای صحنه قیامت را در آیات و روایات سنگین بیان کردند، از جمله در آیاتی از سوره عبس آمده: «این جهان سرانجام به آخرت خواهد پیوست؛ پس هنگامى که در صور دمیده شود و آن بانگ شدید کرکننده برآید؛ روزى که آدمى از برادرش مى گریزد؛ و از مادر و پدرش؛ و از همسر و پسرانش؛ چون آن بانگ برآید و قیامت برپا گردد، در آن روز چهره‌هایى تابانند، و چهره‌هایى در آن روز بر آنها غبار غم و اندوه نشسته است؛ و سیاهى و تیرگى آنها را فرا مى گیرد؛ اینان همان کافرانِ بدکارِ گناه پیشه اند».

وی ادامه داد: در آیات پنج دسته برادر، پدر، مادر، همسر و فرزند از باب مثال است که معمولا در دنیا عزیزترین افراد برای ما هستند، این آیه می‌خواهد بگوید روزی می‌آید که تمام توجه انسان برای نجات خود از آن مهلکه است.

خداوند متعال انسان‌ها را با ملاک تقوا می‌سنجد

استاد اخلاق حوزه اضافه کرد: در قرآن کریم از واژه «یا ایها الناس» بسیار استفاده شده است که خطاب و توصیه به همه افراد است که هر که حرمت خدا را هتک کند، خود حرمتی نخواهد داشت، از خدا بترسید و در محضر خدا آن حدّ الهی را مراعات کنید، زیرا هر که مرهون عملکرد خودش است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل بیان داشت: خداوند متعال خطاب به انسان‌ها می‌فرماید ما شما را با ملاک تقوا عزیز و یا ذلیل می‌کنیم و به عملکرد شما نگاه می‌کنیم و طبق آن با شما معامله می‌کنیم.

وی اظهار کرد: خداوند در آیه 39 سوره صافات می‌فرماید: «وَ ما تُجْزَوْنَ إِلاَّ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ جزا داده نمی شوید الا به عملکرد خودتان»؛ یعنی اگر اعمال شما مثبت بود، عزیز ما هستید و اگر اعمال شما منفی بود با شما برخورد می‌کنیم.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به شأن و مقام حضرت نوح علیه‌السلام به عنوان یکی از پیامبران اولوالعظم و عاقبت پسر آن حضرت، یادآور شد: فرزند آن حضرت با دوست بد نشست و مسیر را گم کرد؛ از امام جعفر صادق علیه‌السلام سؤال شد که شما ائمه همه صادق هستید، چرا شما را به این صفت می‌خوانند، آن حضرت فرمودند که در نسل من فرزندی می‌آید که جعفر کذاب است مرا صادق می‌نامند تا از او تمییز داده شوم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل تصریح کرد: جعفر کذاب با وجود اینکه پسر، برادر و عموی امام بود، اما عمل او باعث شد که از اهل بیت علیهم‌السلام جدا شود.

وی در ادامه به روز قیامت اشاره کرد و با اشاره به آیه کریمه «إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ»، گفت: فردای روز قیامت روز عجیبی است و روز قیامت را به نام‌های فزع اکبر، رستاخیز عظیم و زلزله عظیم تعبیر کردند؛ این موضوع آنچنان عظیم و سنگین است که خداوندی که خود را «یا عظیم» نامید روز قیامت را هم زلزله عظیم نام نهاد.

عزت در آخرت حول محور «سَلامٌ عَلَيْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ» است / ولایت‌پذیری باید در تمام اعمال ما دیده شود

استاد اخلاق حوزه با اشاره به آتش جهنم در روز محشر، عنوان کرد: بین آتش دنیا و آخرت فرقی وجود دارد، آتش دنیا، سرد و آتش آخرت، گرم است، آتش دنیا به هر درجه از گرما آنچنان حرارت ندارد که روح را بسوزاند و بدن که سوخت روح از بدن مهاجرت می‌کند، اما آتش آخرت روح را ذوب می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل ادامه داد: آتش در دنیا آتش رحمت است و ما با آن، نیاز‌های خود را برطرف می‌کنیم اما آتش آخرت با توجه با آیات و دعاها، آتش انتقام و خشم است.

وی در ادامه به پل صراط اشاره کرد و گفت: در صحنه قیامت که پل صراط را نصب کردند، برخی افراد را با عزت عجیبی به بهشت می‌برند و تا ابد در آنجا محترم نگه می‌دارند اما تمام عزت‌ها حول یک محور است و آن محور «سَلامٌ عَلَيْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ» و ولایت‌پذیری است.

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: در روز قیامت برگه ای که اجازه عبور از پل صراط است به دست افراد می‌دهند و آن برگه ولایت‌پذیری است که ولایت‌پذیری باید در تمام اعمال ما دیده شود و عملکرد ما با ولایت مطابق باشد.

حضرت زهرا علیهاالسلام؛ مظهر عصمت و عفت و مدافع ولایت /چگونه سلمان فارسی به درجه ایمان کامل رسید؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل در پاسخ به این سوال که ولایت به چه می‌گویند؟، عنوان کرد:  امام حسین علیه‌السلام و یاران و اهل بیت علیهم‌السلام سختی‌های بسیاری در واقعه عاشورا متحمل شدند و آن حضرت و یاران باوفایش در روز عاشورا به شهادت رسیدند و خانواده هایشان را به اسارت بردند، اما حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام فرمودند: «هیهات من الذله»، سرها به نیزه می‌رود، اما با ظلم کنار نمی‌آییم، از ما این عملکرد را خواستند که اینگونه در صحنه حضور داشته باشیم و به میدان برویم.

وی اضافه کرد: حضرت زهرا علیهاالسلام مظهر عصمت و عفت بودند و فوق الفاظ هستند، این بانوی دو عالم که خود را از نامحرم می‌پوشاند و در برابر نامحرم ظاهر نمی‌شد، اما وقتی پای ولایت به میان می‌آید به مسجد می‌رود و بین مهاجر، انصار و دیگران خطبه می‌خواند و ظالمان را ذلیل و خوار می‌کند و از حریم دین و قرآن دفاع می‌کند.

استاد اخلاق حوزه یادآور شد: ایمان 10 درجه دارد و سلمان فارسی همه درجات ایمان را کسب کرد و علم اولین و آخرین را به سلمان داده شده است، ما باید از افرادی چون سلمان در ولایت پذیری الگو بگیریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل گفت: از زمان ظهور آدم تا ظهور حضرت مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تنها دو باب از علوم برای مردم باز می‌شود و 25 باب دیگر بعد از ظهور امام زمان گشوده می‌شود، اما حضرت سلمان همه ابواب را می‌داند؛ به سلمان فارسی گفتند که چه کردید که شامل این همه عنایت شدید؟ فرمود که سه کار انجام دادم از جمله دنبال علم و عالم بودم تا درک و بصیرت کسب کنم، به فقرا احترام می‌کردم تا با احترام من، درد فقر آنان فروکش کند، همچنین برای انجام هر کاری نگاه می‌کردم که امام من راضی است یا نه، یعنی تقدم اراده امام زمان بر اراده خودم را همواره رعایت می‌کردم.

عمل با بصیرت ارزش پیدا می‌کند / علم انبیا و اولیا جلوه‌ای از علم الهی است

وی تأکید کرد: هر جا که بصیرت باشد، عمل با بصیرت ارزش پیدا می‌کند و جهالت، عمل را زمین می‌زند، هر که به اهل بیت علیهم‌السلام عنایت دارد، باید کلام و بیان ائمه معصومین علیهم‌السلام را دریافت کند و عملکرد او با بیان و کلام حضرات معصومین علیهم‌السلام مطابقت داشته باشد.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه علم انبیا و اولیا جلوه‌ای از علم الهی است، عنوان کرد: ائمه معصومین علیهم‌السلام الگوی عالم هستند، بنابراین ما باید به اعمال ائمه اطهار علیهم‌السلام نگاه بکینم و ایشان را ملاک قرار دهیم.

اولین ملاک و شاهراه هر اوجی، تقوای الهی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توکل با اشاره به اینکه امام معصوم علیه‌السلام در انتخاب و بیان الفاظ با عنایت سخن می‌فرماید، یادآور شد: امام باقر علیه‌السلام به جابر بن یزید جعفی فرمودند: «من أطاع اللَّه وأحبّنا فهو ولیّنا، ومن عصی اللَّه لم ینفعه حبّنا؛ کسی که از فرامین الهی اطاعت کند و ما را دوست بدارد او اهل ولایت ما است و کسی که نافرمانی پروردگار کند دوستی ما به او سودي نمی بخشد».

وی تصریح کرد: اگر انسان معصیت کند، محبت اهل بیت علیهم‌السلام برای او نفعی ندارد و اینکه برخی تصور می‌کنند اگر گناه کنند اما به امام حسین علیه‌السلام عنایت داشته باشد کافی است، اشتباه است، زیرا امام حسین علیه‌السلام و دیگر اهل بیت علیهم‌السلام از گناه متنفر بوند.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه اولین ملاک و شاهراه هر اوجی، تقوای الهی است، تصریح کرد: واژه إتّقوا الله به صورت مکرر در قرآن کریم آمده و انسان‌ها با ملاک تقوا نزد خداوند عزیز می‌شوند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱