استاد حوزه در جلسه درس اخلاق جامعه‌الزهرا(س) عنوان کرد:

تبیین راه‌های تقویت ایمان

همتیان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان با بیان اینکه ایمان قابل ازدیاد و نقصان است، به راه های تقویت ایمان پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد همتیان روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، به دعای بیستم صحیفه سجادیه اشاره و عنوان کرد: دعای مکارم الاخلاق از دعاهای ارزشمند امام سجاد علیه‌السلام سراسر ایمان، اخلاق و ارزش انسانی است.

استاد حوزه علمیه افزود: امام سجاد علیه‌السلام در فراز اول این دعا از خداوند درخواست می‌کنند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکمَلَ الْإِیمَانِ، وَ اجْعَلْ یقِینِی أَفْضَلَ الْیقِینِ، وَ انْتَهِ بِنِیتِی إِلَی أَحْسَنِ النِّیاتِ، وَ بِعَمَلِی إِلَی أَحْسَنِ الْأَعْمَالِ؛ بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست، و ایمانم را به درجه کامل‌ترین ایمان رسان، و یقینم را بهترین یقین گردان، و نیتم را به بهترین نیت‌ها منتهی ساز، و کردارم را به بهترین کردارها تبدیل کن».

مؤمنان چه کسانی هستند؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان تصریح کرد: آنچه از قرآن مجید و فرمایشات حضرات معصومین علیهم‌السلام به دست می‌آید، ایمان قابل ازدیاد و نقصان است و عواملی باعث افزایش و یا کاهش نور ایمان در انسان می‌شود.

وی به آیه 2 سوره انفال اشاره کرد که خداوند درباره ویژگی‌های مؤمنان می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ؛ مؤمنان، تنها کسانی هستند که هرگاه نام خدا برده شود، دل‌هاشان ترسان می‌گردد؛ و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می‌شود، ایمانشان فزونتر می‌گردد؛ و تنها بر پروردگارشان توکل دارند».

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: مؤمن کسی است که وقتی به یاد خداوند می‌افتد دلش می‌لرزد و احساس مسئولیت می‌کند، وقتی آیات الهی بر او تلاوت شود، ایمان او زیاد می‌شود و بر خدا توکل می‌کند.

تبیین راه‌های تقویت ایمان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان در ادامه به راه‌های تقویت ایمان اشاره کرد و با بیان اینکه یکی از راه‌های تقویت ایمان از طریق فطرت است، گفت: ایمان فطری به این معنا است که انسان در دل، خداوند را دوست داشته باشد، زیرا خداوند متعال در حقیقت صاحب دل انسان‌ها است و این همان ایمان فطری است که از ابتدای خلقت انسان همراه انسان وجود دارد و از لحظه تولد با انسان بوده  است.

وی با تصریح بر اینکه انسان در درون، سرشت و ذات خود خداوند را می‌یابد، افزود: خلقت انسان به گونه ای است که فطری آفریده شده است، پرستش و اطاعت خداوند فطری است و سرچشمه آن در دل انسان بوده و انسان بدین گونه خلق شده است.

استاد حوزه علمیه، یکی دیگر از راه‌های تقویت ایمان را عقل برشمرد و ادامه داد: انسان با چراغ فروزان عقل و قوه تفکر به هرچه می‌نگرد، خدا را می‌بیند و نیاز به رسالت انبیا و اولیای الهی را درک می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان با بیان اینکه این دنیا بدون خالق امکان پذیر نیست، تصریح کرد: وقتی انسان، خالق هستی و هدف داری این دنیا را باور کرد، به معاد ایمان می‌آورد و وقتی مبدأ، مقصد و هدف از این دنیا را بشناسد، ایمانش تقویت می‌شود.

وی با اشاره به آیه 193 سوره آل عمران که خداوند می‌فرماید: «رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا؛ پروردگارا! ما صدای منادی (تو) را شنیدیم که به ایمان دعوت می‌کرد که: «به پروردگار خود، ایمان بیاورید!» و ما ایمان آوردیم»، تأکید کرد: انسان از درون خود می‌تواند خدا را بیابد و با عقل و تفکر خود، خداوند را ببیند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به فرموده شیخ مرتضی حائری که ایمان پشتوانه اخلاق است، عنوان کرد: یکی از عوامل تکمیل و تقویت ایمان، عمل به آن است، وقتی انسان گناه نمی‌کند، روزه می‌گیرد، به مستضعفان کمک می‌کند و یا نماز می‌خواند، تقویت ایمان را تمرین می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان همچنین به یکی از سخنان امام علی علیه‌السلام اشاره کرد که فرمودند: «الإيمان؛ معرفةٌ بالقلب و إقرارٌ باللّسان وعملٌ بالأركان؛ ايمان، شناخت به دل، اقرار به زبان و عمل با اعضا و جوارح است».

وی در ادامه بیان داشت: کسی که به به خداوند و معاد ایمان داشته باشد، دارای ویژگی‌هایی است، از جمله پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌فرمایند: «مَن کانَ یؤمنُ باللّه ِ و الیَومِ الآخِرِ فلا یَجْلِسْ فی مَجلِسٍ یُسَبُّ فیه إمامٌ، أو یُغتابُ فیه مسلمٌ؛ هر که به خدا و روز واپسین ایمان دارد، نباید در مجلسی که در آن از امامی بدگویی یا از مسلمانی غیبت می‌شود، بنشیند».

متأسفانه قبله آمال برخی افراد، دولت‌های ستمگر است

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مؤمن باشیم، باید خطوط قرمز در زندگی داشته باشیم؛ امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «مَنْ‌ كانَ‌ يُؤْمِنُ‌ بِاللّهِ‌ وَ الْيَوْمِ‌ الْآخِرِ فَلا يَقُومَ‌ مَكانَ‌ رَيْبَةٍ؛ كسى كه ايمان به خدا و روز قيامت داشته باشد خود را در موضع شک و تهمت قرار نمى‌دهد».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان اضافه کرد: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «مَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ اَلْيَوْمِ اَلْآخِرِ: فَلاَ يَتَكَلَّمُ فِي دَوْلَةِ اَلْبَاطِلِ إِلاَّ بِالتَّقِيَّةِ؛ هر كس به خدا و روز رستاخيز ايمان دارد در دولت باطل حرفى را نمى‌زند مگر اينكه تقيه كند»؛ متأسفانه قبله آمال برخی افراد، دولت‌های ستمگر از  جمله آمریکا، انگلیس و حتی اسرائیل است، اما کسی که به خداوند و پیامبر خدا ایمان داشته باشد، نباید به دولت‌های ستمگر امیدوار باشد.

وی بیان داشت: امام صادق علیه‌السلام از وجود نانین پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم نقل کردند که کسی که مؤمن به معاد و قیامت باشد، در مجلسی که در آن شرب خمر باشد، نمی نشیند.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: در جلساتی غیبت مؤمنان می‌شود، به مؤمنان جسارت می‌کنند و امروز ما گرفتار این بحث‌ها هستیم.

هدف‌گذاری فضاهای مجازی، سوء ظن به دین خداست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان عنوان کرد: شیخ صدوق در کتاب شریف صفات الشیعه به حدیثی از امام علی علیه‌السلام اشاره می‌کند که حضرت می‌فرمایند: « مُجالسَةُ الأَشرارِ تورِثُ سوءَ الظَّنِّ بالأَخیارِ و مُجالسَةِ الأَخیارِ تُلحِقُ الأَشرارَ بالأَخیارِ و مُجالسةُ الفُجَّارِ للأَبرارِ تُلحِقُ الفجَّارَ بالأَبرارِ»، یعنی ثمره همنشینى کردن با بدکاران، بد گمانی و سوءظن به خوبان است و همنشینى با نیکان سبب اصلاح بدکاران است.

وی با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر رفتار جوانان، تصریح کرد: امروز ببینید شبکه‌های ماهواره‌ای چه هدف‌گذاری‌هایی کردند، غیرت‌زدایی، حیازدایی، مقدس‌زدایی، والدین‌ستیزی، عادی کردن گناه از جمله اهداف شبکه‌های مجازی است و جوانانی که در این فضاها غوطه‌ور می‌شوند، نسبت به والدین و حتی نسبت به دین خداوند سوءظن پیدا می‌کنند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: امام علی علیه‌السلام با استناد به کلام پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌فرمایند: «مَن کانَ یؤمِنُ بالله و بالیوم الآخرِ فلا یُؤَاخِیَنَّ کافرا و لا یُخالِطَنَّ فاجرا و مَن آخَی کافرا أَو خالَطَ فاجرا کانَ فاجرا کافرا؛ کسی که به خدا و معاد اعتقاد دارد، با کافر پیمان اخوت و برادری نمی‌بندد و با انسان‌های فاجر معاشرت نمی‌کند. کسی که با کافر یا فاجر آمیزش کند، مثل او است».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان در پایان تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی ما این است که اگر مسلمانان با اسرائیل عقد اخوت نمی‌بستند و نشست و برخاست نمی‌کردند، این جنایات را در یمن و کشورهای اسلامی انجام نمی‌دادند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱