استاد و پژوهشگر حوزه در جلسه درس اخلاق؛

اهل بیت(ع) را با نصرت اخلاقی یاری کنیم

حجت الاسلام والمسلمین عصاری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصاری گفت: یکی از معانی نصرت‌طلبی امام حسین علیه‌السلام، نصرت از آیندگان است تا آیندگان، اهل بیت علیهم‌السلام را در مسیر احیای دین خدا یاری کنند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد عصاری روز چهارشنبه در جلسه درس اخلاق که با حضور اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: یکی از موضوعات که در واقعه کربلا و در روز عاشورا در سخنان امام حسین علیه‌السلام مطرح می‌شود، موضوع طلب نصرت و یاری بود.

دلیل نصرت‌طلبی امام حسین(ع) در روز عاشورا

استاد و پژوهشگر حوزه با اشاره به نصرت طلبی امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا، تصریح کرد: آن حضرت در روز عاشورا با تعابیر مختلفی طلب نصرت می‌کردند، از جمله می‌فرمودند: «هل من ناصر ينصر ذرية الأطهار؟، هل من مغيث‏ يرجو الله في اغاثتنا، اما من طالب حق ينصرنا؟».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصاری یادآور شد: این تعابیر که از امام حسین علیه‌السلام در واقعه کربلا صادر و بیان شده است، اشاره به معنای مهم دارد و آن تقاضای نصرت امام از آیندگان است؛ زیرا امام این جملات در لحظات آخر بیان فرمودند و آن زمان اصحاب حضرت به شهادت رسیده بودند.

وی بیان داشت: یکی از معانی نصرت طلبی امام حسین علیه‌السلام، نصرت از آیندگان است تا آیندگان، اهل بیت علیهم‌السلام را در مسیر احیای دین خدا یاری کنند.

نصرت دین خدا و نصرت اهل بیت علیهم‌السلام یک موضوع مهم ریشه‌دار قرآنی است

استاد و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه نصرت دین خدا و نصرت اهل بیت علیهم‌السلام یک موضوع مهم ریشه‌دار قرآنی است، گفت: خداوند در آیه 14 سوره صف خطاب به همه مؤمنین می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید! یاوران خدا باشید همان گونه که عیسی بن مریم به حواریون گفت: «چه کسانی در راه خدا یاوران من هستند؟!» حواریون گفتند: «ما یاوران خدائیم» در این هنگام گروهی از بنی اسرائیل ایمان آوردند و گروهی کافر شدند ما کسانی را که ایمان آورده بودند در برابر دشمنانشان تأیید کردیم و سرانجام بر آنان پیروز شدند!».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصاری ادامه داد: در این آیه، طلب نصرت از همه مؤمنان شده است نه تنها قشر خاص و منظور از یاری خدا، یاری دین خداوند متعال است.

وی تصریح کرد: وظیفه همه مؤمنان است که همواره دین خداوند و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام را که برآمده از تعالیم الهی است یاری کنند.

راه‌های نصرت مکتب اهل بیت علیهم‌السلام

استاد و پژوهشگر حوزه با اشاره به اینکه راه‌های نصرت مکتب اهل بیت علیهم‌السلام متعدد است، گفت: گاهی نصرت اهل بیت علیهم‌السلام، نصرت علمی است، همانند علما، فقها و محدثان بزرگی که معارف اهل بیت علیهم‌السلام را گردآوری کردند و در اختیار آیندگان قرار دادند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصاری افزود: مرحوم کلینی اولین کتاب حدیث شیعه را تدوین کردند که بیش از 17 هزار حدیث و روایت از ائمه معصومین علیهم‌السلام جمع آوری شده است، همچنین علامه حلی (ره) کتاب «الفین» را به نگارش درآوردند که حاوی هزار دلیل در اثبات ولایت امام علی علیه‌السلام و هزار پاسخ به شبهات درباره ولایت امام علی علیه‌السلام است.  

وی تأکید کرد: تمام کسانی که در فراگیری معارف اهل بیت علیهم‌السلام تلاش کرده و به دیگران منتقل می‌کنند، از طریق علم و دانش، به یاری اهل بیت علیهم‌السلام می‌پردازند؛ شما بانوان طلبه نیز که در حوزه علمیه، معارف اهل بیت علیهم‌السلام را فرامی گیرید و به جامعه منتقل می‌کنید، نصرت علمی و فرهنگی را در پیش گرفتید.

استاد و پژوهشگر حوزه یادآور شد: بسیاری از افراد با مال و ثروت خود اهل بیت علیهم‌السلام را یاری کردند، بر اساس روایات، یکی از نشانه‌های شیعه این است که در مسیر ولایت اهل بیت علیهم‌السلام بذل می‌کنند که از مصادیق مهم بذل، بخشش مال است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصاری اضافه کرد: علی بن یقطین ثروت زیادی شد، موسم حج که می‌شد، افرادی را که هزینه مالی نداشتند، با هزینه شخصی به خانه خدا می‌فرستاد تا به تبلیغ دین اسلام و معارف اهل بیت علیهم‌السلام بپردازند.

یکی از سخت ترین راه‌های نصرت اهل بیت علیهم‌السلام، نصرت جانی است

وی در ادامه عنوان کرد: گاهی نصرت دین خدا و نصرت اهل بیت علیهم‌السلام، نصرت جانی است و برخی با نثار جان خود، اهل بیت علیهم‌السلام را یاری کردند، همانطورکه ما در زیارتنامه شهدای کربلا می‌خوانیم: «اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَنْصارَ دينِ اللَّهِ».

استاد و پژوهشگر حوزه تصریح کرد: یکی از سخت ترین راه‌های نصرت اهل بیت علیهم‌السلام، نصرت جانی است که باید از تعلقات دنیا مانند همسر، فرزند، مال و منال دنیا چشم پوشی کند تا اهل بیت علیهم‌السلام را با جان خود یاری کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصاری با بیان اینکه نصرت لسانی، از دیگر نصرت‌ها است، اظهار داشت: بسیاری از شعرا همانند دعبل خزاعی و فرزدق با زبان خود، اهل بیت علیهم‌السلام را یاری کردند؛ افرادی مانند وعاظ، خطبا و مادحین با زبان خود، معارف و احادیث اهل بیت علیهم‌السلام را برای مردم بیان می‌کنند و چه بسا تأثیر نصرت زبانی بیشتر از نصرت جهادی باشد؛ چنانچه گاهی دهها هزار نفر را می‌توان با زبان به سوی اهل بیت علیهم‌السلام هدایت کرد.

اهل بیت علیهم‌السلام را با نصرت اخلاقی یاری دهیم

وی در ادامه گفت: یکی از راه‌های نصرت اهل بیت علیهم‌السلام، نصرت اخلاقی است و شیعیان با با اخلاق و کردار و رفتار خود می‌توانند یاریگر اهل بیت علیهم‌السلام باشند.

استاد و پژوهشگر حوزه افزود: امام علی علیه‌السلام در نهج البلاغه فرمودند: «أَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ»؛ یعنی از چهار راه از جمله داشتن ورع، تقوا و ترک گناه؛ با داشتن عفت و حیا؛ اجتهاد و تلاش در عبادت و استقامت در دین می‌توان اهل بیت علیهم‌السلام را یاری کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصاری اضافه کرد: اگر شیعیان دارای این ویژگی‌ها باشد و جامعه به جایی برسد که در آن گناه نباشد، عفاف و حیا حاکم باشد، همه ثبات در دین داشته باشند و سست ایمان نباشد، آنگاه دین خداوند در آن جامعه حاکم می‌شود.

حضرت زینب علیهاالسلام نمونه بارز نصرت در دین و معارف اهل بیت علیهم‌السلام بود

وی با بیان اینکه حضرت زینب علیهاالسلام نمونه بارز و شاخص این ویژگی‌ها بود، گفت: حضرت زینب علیهاالسلام اهل تقوا، عفاف و حیا، استقامت در دین و اهل عبادت بود، حضرت زینب علیهاالسلام در عفت و حیا سرامد بود و الگویی برای ما شیعیان است.

استاد و پژوهشگر حوزه تصریح کرد: حضرت زینب علیهاالسلام اهل تهجد، عبادت و نافله بود، آن حضرت اهل اجتهاد در طاعت و بندگی بود؛ یکی از جملاتی که امام حسین علیه‌السلام هنگام وداع به حضرت زینب علیهاالسلام فرمودند این بود که «يا اُخْتاه! لا تَنْسِني في نافلةِ اللَّيْل؛ خواهر جان! مرا در نماز شب فراموش نکن».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصاری افزود: امام حسن عسکری علیه‌السلام یکی از نشانه‌های مؤمن را خواندن نافله عنوان کردند و فرمودند: «عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ: صَلاةُ الخَمسين، وَ زِيارَةُ الاَربَعينِ، وَ التَّخَتُّمُ فِى اليَمينِ، وَ تَعفيرُ الجَبينِ وَ الجَهرُ بِبِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ؛ نشانه‏‌هاى مؤمن، پنج چيز است: 1 ـ نمازهاى پنجاهگانه (منظور، نمازهای روزانه و نوافل آنهاست که پنجاه رکعت می‌شود.)  2 ـ زيارت اربعين 3 ـ انگشتر به دست راست كردن 4 ـ بر خاك سجده‌كردن 5 ـ بسم الله الرحمن الرحيم را بلند گفتن

وی بیان داشت: متأسفانه امروز ما از اصول و معیارهای که اهل بیت علیهم‌السلام داشتند، فاصله گرفتیم و ما باید خودمان را به این عفاف‌ها و تقوا و استقامت در دین نزدیک کنیم.

استاد و پژوهشگر حوزه با اشاره به ویژگی حضرت زینب علیهاالسلام در ثبات قدم و استقامت در دین، یادآور شد: آن حضرت در برابر مصائب ذره ای شکوه نکردند و فرمودند: «مارأیت الّا جمیلا»؛ اگر کسی ایمان راسخ و کامل داشته باشد، این را درک می‌کند که خداوند برخی بندگان را با ابتلائات و سختی‌ها و دشواری‌ها مورد آزمایش قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصاری تصریح کرد: ما شیعیان اهل بیت علیهم‌السلام هستیم، پس باید رفتار و کردار ما باعث سربلندی و آبروی اهل بیت علیهم‌السلام شود.

وی ادامه داد: امام صادق علیه‌السلام به یکی از دوستداران خود به نام شقرانی فرمودند: «ای شقرانی، کار خوب از هر کسی خوب است، اما از تو به دلیل انتسابی که با ما داری (و مردم تو را وابسته به خاندان رسالت می‌دانند) خوب‌تر و زیباتر است؛ کار بد نیز از هر کس بد است ولی سرزدنش از تو به دلیل همین انتساب، زشت‌تر و قبیح تر است.»

استاد و پژوهشگر حوزه تأکید کرد: اگر باعث انجام خیری می‌شویم در حقیقت اهل بیت علیهم‌السلام را سربلند کردیم؛ باعث آبروی اهل بیت علیهم‌السلام شدیم و ثواب آن مضاعف است و اگر مرتکب گناهی شدیم، عقوبت ما دو برابر است چون انتساب به اهل بیت علیهم‌السلام داریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصاری یادآور شد: مردم ما را با اهل بیت علیهم‌السلام مقایسه می‌کنند و می‌سنجند، بنابراین از همه راه‌هایی که عرض شد در نصرت اهل بیت علیهم‌السلام و دین خدا را یاری کنیم و در نهایت با اخلاق و کردار خود با عث نصرت اهل بیت علیهم‌السلام و خداوند باشیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱