استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد:

مهم‌ترین مانع لقاء الله، خودبینی است/ مسئولان تربیتی فضای زندگی را با معنویت گره بزنند

همتیان2

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان با بیان اینکه مهم‌ترین و خطرناک‌ترین آسیب اخلاقی و تربیتی، قطع ارتباط انسان با خداوند متعال است، به تبیین روش‌های تقویت معنویت در زندگی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد همتیان در نشست به مناسبت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی که با حضور سرکار خانم برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و جمعی از مسئولان، اساتید و طلاب همیار و راهبر تربیتی در سالن اجتماعات ساختمان شهید بهشتی برگزار شد، به تبیین روش‌های تقویت معنویت در طلاب پرداخت.

خطرناک‌ترین آسیب اخلاقی و تربیتی، قطع ارتباط انسان با خداوند متعال است

استاد اخلاق حوزه با اشاره به آسیب شناسی اخلاقی و تربیتی، تصریح کرد: مهم‌ترین و خطرناک‌ترین آسیب اخلاقی و تربیتی، قطع ارتباط انسان با خداوند متعال است؛ اگر این ارتباط قطع شد، زمینه انواع و اقسام زشتی‌ها و پلیدی‌ها به وجود می‌آید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان افزود: بنا بر آیات شریفه قرآن کریم، اگر انسان رابطه خود را با خداوند متعال قطع کرد، هم عالم طبیعت و هم انسان و موجودات آسیب می‌بینند.

وی با بیان اینکه اضطراب، نگرانی، سقوط، گرفتاری و غیره از جمله آسیب‌های قطع ارتباط با خداوند رحمان است، تأکید کرد: کسی که از یاد خداوند رویگردان است، زندگی و معیشت او گرفتار تنگنا و بدبختی می‌شود.

تلاش علمای دین، رساندن انسان به لقاء الله است

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: تلاش علما و بزرگان دین این است که انسان را به لقاء الله برسانند، هر موجودی، کمالی مناسب با خود دارد، انسان هم کمالی دارد که شایسته او است و کمال شایسته انسان، لقاء خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان با بیان اینکه انسان مرگ به معنای فنا ندارد، عنوان کرد: از آنجا که انسان موجود ابدی است، زمانی به کمال و آسایش می‌رسد که به موجود لایتناهی ملحق شود.

مهم‌ترین مانع لقاء الله، خودبینی است/ کبر ریشه بسیاری از بدی‌ها از جمله کفر است

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مانع لقاء الله، خودبینی است، گفت: محال است که خودبینی با لقاء خداوند متعال جمع شود، احساس استحلال و استغنا کند.

استاد اخلاق حوزه اضافه کرد: این رذیله خطرناک برای انسان منشأ و منبع همه زشتی‌ها و پلیدی‌ها است که هر یک ام الفساد و ریشه همه بدی‌ها است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان اظهار داشت: خودبینی، خودخواهی می‌آورد، خودپسندی باعث خودفروشی می‌شود و وقتی انسان دچار کبر شد، ریشه بسیاری از بدی‌ها از جمله کفر خواهد شد.

توصیه برای علاج درد خودبینی

وی یادآور شد: اگر انسان بخواهد درد خودبینی را علاج کند، باید فقر خود را به یاد بیاورد، یعنی انسان باور کند که فقیر و محتاج به غیر است و خودکفا نیست. آنگاه می‌فهمد که فقیر محض نیاز به غنی محض دارد.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: نماز و ارتباط با خداوند متعال بهترین عامل برای این است که انسان به فقر محض خود پی ببرد.

لزوم شناخت اولویت و جایگاه معنویت در زندگی / جایگاه عبادت و بندگی خدا را برای خود و دیگران تبیین کنیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان در ادامه بیان داشت: دومین عامل برای تقویت معنویت، ایجاد انگیزه است که این کار باید از سوی دست اندرکاران تربیت و متصدیان انسان سازی صورت بگیرد.

وی با تصریح بر اینکه انسان در همه امور به انگیزه و جوشش درونی نیاز دارد، عنوان کرد: اگر انسان بخواهد در جایگاه خود بایستد، باید اهل عبادت و بنده خداوند متعال باشد. اگر از عبادت فاصله گرفت و فاصله خود را با خداوند قطع کرد، در کنار حیوانات قرار می‌گیرد.

استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: ما باید اولویت و جایگاه معنویت را در زندگی خود و خانواده بدانیم، همچنین اهمیت و جایگاه عبادت و بندگی خدا را برای خود و دیگران تبیین کنیم.

توصیه امام علی علیه‌السلام به نماز اول وقت در منشور حکومتی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان با اشاره به آیه شریفه «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»، تصریح کرد: خداوند متعال، انسان را برای جهنم نیافریده است، خداوند متعال می‌فرماید: «وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ؛ با کسانی که صبح و شام، پروردگارشان را می‌خوانند در حالی که همواره خشنودی او را می‌طلبند، خود را پایدار و شکیبا دار».

وی با توصیه به اقامه نماز در اول وقت، بیان داشت: امام علی علیه‌السلام در منشور حکومتی به محمدبن ابوبکر می‌فرماید: «نماز را در وقتى كه برايش معين شده به جاى آر و به سبب فراغت از كار نماز را پيش مينداز و به سبب اشتغال به كارهاى ديگر نماز را به تأخير ميفكن و بايد كه همه كارهاى تو تابع نماز تو باشد».

مسئولان تربیتی فضای زندگی را با معنویت گره بزنند

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: امروز ما کارهای روزمره خود را سرلوحه زندگی خود قرار دادیم، رابطه با خداوند متعال را رها کردیم و از حاشیه زندگی خود راندیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان تأکید کرد: ما مرگ را نشناختیم، ما دو مشکل اساسی نسبت به مرگ داریم که یکی از آنها غفلت است، در حالیکه مرگ تولدی جدید است و در آن سوی مرگ، هر فردی مهمان سفره عمل خود در این دنیا است.

وی در پایان بیان داشت: کار و فعالیت شما به عنوان پیشگامان تربیت انسان بسیار قابل توجه و ارزشمند است، سعی کنید هر روز این کار را مستحکم تر کنید، فضای زندگی را با معنویت گره بزنید، نماز را سرلوحه زندگی خود قرار دهید و به آن توجه ویژه داشته باشید.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: اهل بیت علیهم السلام برای حفظ دین هزینه دادند تا ما امروز بتوانیم در این مجموعه به تحصیل علوم دینی بپردازیم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱