مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در گفتگو ویژه معارفی «آرمان»:

مأموریت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تربیت بانوان تراز انقلاب برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است

خانم برقعی شبکه قرآن

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه تاکنون، بانوانی از بیش از صد کشور در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها مشغول به تحصیل بودند، گفت: مأموریت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تربیت بانوان تراز انقلاب برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم سیده زهره برقعی در برنامه «گفتگوی ویژه معارفی آرمان» که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، به تاریخچه تأسیس جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و اظهار داشت: جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به دستور حضرت امام خمینی بنیانگذار بنا نهاده شد و در همان زمان، حضرت امام خمینی(ره) به خاطر اهمیت تحصیل بانوان، فضلا و علمای بزرگی همچون حضرت آیت الله فاضل لنکرانی، حضرت آیت الله مشکینی، حضرت آیت الله موسوی اردبیلی، حضرت آیت الله شرعی و حضرت آیت الله جنتی را به عنوان هیئت مؤسس این حوزه علمیه برگزیدند.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، هیئت امنا تعیین شد که فعالیت‌های داخلی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها را مدیریت می‌کردند. پس از امام راحل (ره)، جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با عنایت مقام معظم رهبری مدظله العالی به فعالیت‌های خود ادامه داد و الحمد لله امروز به عنوان بزرگترین حوزه علمیه بانوان جهان اسلام مطرح است و با توجه به ظرفیت‌های عظیمی که در مجموعه وجود دارد، نظیر آن در هیچ نهاد آموزشی در جهان اسلام نیست.

تحصیل بانوان از بیش از صد کشور جهان در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها

برقعی بیان داشت: فارغ التحصیلان و دانش آموختگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها توانستند مناصب تأثیرگذاری در عرصه‌های مختلف کسب کنند و باعث افتخار و خوش نامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها شوند.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: تاکنون، بانوانی از بیش از صد کشور در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها مشغول به تحصیل بودند و از کشورهای مختلف فارغ التحصیل داریم که بسیاری از آنها در جهان شناخته شده هستند و مسئولیت‌های مختلفی در حوزه‌های علمیه، دانشگاه ها، پارلمان‌ها و غیره دارند.

وی با بیان اینکه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با توجه به اقتضائات خواهران برنامه‌های مختلفی را به شیوه‌های مختلف اجرا می‌کند، گفت: در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها امکان تحصیل بانوان در مقاطع مختلف تحصیلی از سطح دو تا چهار وجود دارد، همچنین شیوه‌های مختلف تحصیل مانند حضوری تمام وقت و نیمه وقت در نوبت صبح و یا عصر، غیرحضوری و مجازی، برای بانوان برنامه ریزی شده است.

برقعی خاطرنشان کرد: امتحانات پایان ترم طلاب غیرحضوری و مجازی در شهرهای مختلف برگزار می‌شود و بانوان طلبه در نزدیک ترین شهر اقامت خود می‌توانند در امتحانات شرکت کنند.

وی با اشاره به تنوع رشته‌ها و گرایش‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی، یادآور شد: در مقطع سطح دو، هفت گرایش در سطح سه، 13 رشته و در سطح چهار، 5 رشته تحصیلی وجود دارد، همچنین دوره عالی فقه و اصول که دوره اجتهاد است، در این مجموعه راه اندازی شده است.

برگزاری دوره آموزش‌های آزاد و مهارتی ویژه بانوان علاقه مند به معارف اسلامی

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: در این مجموعه، سرای حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها برای طلاب خوابگاهی در نظر گرفته شده که دارای تجهیزات مناسبی است و طلاب غیرساکن استان قم می‌توانند از شرایط اسکان در این سرا بهره مند شوند.

برقعی در ادامه به برگزاری دوره آموزش‌های آزاد و مهارتی ویژه بانوان علاقه مند به معارف اسلامی اشاره کرد و افزود: در این مجموعه اگر بانوان بخواهند در یک رشته و یا دانش خاص تخصص پیدا کنند، می‌توانند در دوره‌های آموزش‌های کوتاه مدت و حوزه آزاد شرکت کنند.

وی تصریح کرد: برنامه‌های ما در دوره‌های آزاد و کوتاه مدت، اختصاص به بانوان طلبه ندارد و برای همه بانوان آزاد است، این دوره‌ها به صورت مجازی هم برگزار می‌شود و همه بانوان در شهرها و کشورهای مختلف می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.

تاریخچه حضور بانوان در حوزه‌های علمیه خواهران

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پاسخ به سوال مجری برنامه «آرمان» درباره عنوان «بانوی طلبه» و نقش آفرینی و کنشگری بانوان طلبه در سطح جامعه، عنوان کرد: ما قبلا عنوان «طلبه» برای بانوان نداشتیم، اما از صدر اسلام تا کنون بانوانی در جامعه حضور داشتند که در علوم دینی متبحر بودند و خدمات زیادی در جامعه داشتند و تأثیرگذار بودند، اما اینها به صورت فردی عمل می‌کردند و به واسطه پدر، برادر و یا همسر تعلیم می‌دیدند.

برقعی ادامه داد: ما در عصر حاضر، بانو مجتهده امین و بانو همایونی را داشتیم، اما حوزه‌های علمیه بیشتر حوزه‌های علمیه آقایان بودند. در سال 1363، با پیشنهاد برخی علما و فضلای حوزه و تأیید رهبر کبیر انقلاب، جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برای تحصیل بانوان تأسیس می‌شود.

وی تصریح کرد: زیرساخت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، مکاتبی بود که از قبل وجود داشت؛ مانند مکتب توحید، مکتب امام علی علیه‌السلام، مکتب فاطمه الزهرا سلام‌الله‌علیها و غیره که این مکاتب به فرمان حضرت امام (ره) با هم ادغام شدند و تحت عنوان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به فعالیت خود ادامه دادند.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: از آن موقع تا کنون، تحصیلات حوزوی بانوان رسمیت پیدا می‌کند و در طول زمان با توجه به اشتیاق زیاد بانوان به تحصیل علوم حوزوی، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تشکیل شد که هم اکنون بیش از 500 حوزه علمیه در سراسر کشور فعالیت دارند.

برنامه‌های جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در جهت تربیت بانوان طلبه کنشگر در اجتماع

برقعی با بیان اینکه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برای اینکه بانوان طلبه، کنشگر اجتماعی تأثیرگذاری در جامعه باشند، برنامه‌های متنوعی در بخش مهارت‌ها در نظر گرفته است، گفت: در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، دوره‌های مختلفی مانند دوره تربیت پژوهشگر، تربیت مترجم، تربیت مدرس، تربیت مبلغ و غیره برای تربیت و مهارت افزایی بانوان طلبه برگزار می‌شود.

وی افزود: در دوره تربیت مبلغ، دوره‌های تخصصی با موضوعات مختلف مانند خانواده، مهدویت، عفاف و حجاب و غیره در نظر گرفته شده است، همچنین دوره‌های تربیت مبلغ مخاطب محور ویژه مهدکودک، دانشگاه، مدارس و حتی دوره تربیت مبلغ ویژه ناشنوایان برگزار می‌شود.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: بانوان با توجه به مسئولیت‌ها و رسالت‌هایی که در خانه دارند، علاوه بر شغل و مسئولیت اجتماعی، نیاز به مهارتی دارند که بین مسئولیت‌های اجتماعی و مسئولیت خانواده جمع کنند؛ در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها سعی شده برای کسب این مهارت‌ها برنامه ریزی شود.

مأموریت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تربیت بانوان تراز انقلاب برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است

برقعی با تأکید بر اینکه مأموریت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تربیت بانوان تراز انقلاب برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است، عنوان کرد: همه همکاران تلاش می‌کنند زنجیره معناداری بین آموزش، پژوهش و تبلیغ ایجاد کنند و مرتب برنامه‌ها رصد می‌شود؛ البته سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نیاز به اصلاح دارد و امید است به شرایط مطلوب‌تر برسیم.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در تاریخ 29 مهر 1389 درباره حوزه‌های علمیه خواهران که فرمودند: «پدیده خواهران طلبه خیلی پدیده عظیم و مبارکی است، هزاران عالم، پژوهشگر، فقیه و فیلسوف در حوزه‌های علمیه خواهران تربیت شوند؛ این چه حرکت عظیمی خواهد بود. ببینید نگاه دنیای مادی نسبت به پدیده زن و جنس زن چه نگاه بدی است، چه نگاه تحقیرآمیزی است، چه نگاه منحرفانه‌ای است. حضور دانشمندان اسلامی زن در عرصه‌های مختلف -  مثل حضور دانشمندان فرزانه و فهمیده دانشگاهی زن که متدین و متشرع هستند - اثرات بسیار عظیمی را در دنیا می‌گذارد؛ برای انقلاب آبروست. بانوان باید خوب درس بخوانند. البته هدف نهایی درس‌خواندن بانوان، تنها مجتهد شدن یا فیلسوف شدن نیست - ممکن است عده‌ای علاقه‌اش را داشته باشند، استعدادش را داشته باشند، وقتش را داشته باشند، عده‌ای هم نه - آشنائی با معارف اسلامی و قرآنی است که می‌تواند برای خود آنها و برای دیگران مورد استفاده قرار بگیرد» اشاره کرد و اظهار داشت: این سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی، وظیفه ما را در این مسیر نشان می‌دهد.

گفتگوی ویژه شبکه قرآن و معارف سیما با سرکار خانم برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها را در این قسمت ببینید.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱