مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد:

سابقه تاریخی همکاری حوزویان در آموزش و پرورش سابقه ای درخشان و ارزشمند است

خانم برقعی  - Copy

خانم برقعی با اشاره به ضرورت تبیین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: ما باید تمام ارکان آموزش و پرورش را نسبت به مبانی نظری عمیق این تحول بنیادین، آگاه کنیم.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم سیده زهره برقعی در پانزدهمین اجلاسیه سالانه هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش که در سالن جلسات خانه معلم شماره یک قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای دانش آموز از ابتدای انقلاب و بعد دانش آموزان رشید دوره دفاع مقدس و دانش آموزان قربانی حملات تروریستی به ویژه حمله تروریستی اخیر و ابراز انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی نسبت به دانش آموزان غزه و شهدای کودک و نوجوان، عنوان کرد: آموزش و پرورش، مسئولیت تعلیم و تربیت آینده سازان این کشور را به عهده دارد و تمام کارگزاران این کشور قرار است به دست معلمان، مسئولان و مدیران آموزش و پرورش تربیت شوند.

 مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به حدیثی از حضرت امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد که می‌فرمایند: النّاسُ مَعادِنُ كمَعادِنِ الذَّهَبِ و الفِضَّةِ؛ مردم معدن هايى چون معدن هاى طلا و نقره هستند» و در ادامه گفت: در این حدیث، انسان به معدن تشبیه شده است که درّ گرانبهایی را در درون خود نهفته دارد.

برقعی افزود: معادن برای استخراج ابتدا باید کشف شوند و ما هم اگر قرار است از ظرفیت و توانمندی‌های انسان بهره‌مند شویم و گوهرهای وجودی او را به فعلیت برسانیم، نیاز به آگاهی و شناخت داریم.

وی اضافه کرد: برای استخراج معادن، تلاش و کوشش لازم است و معادن به سادگی در اختیار ما قرار نمی‌گیرد، برای بهره برداری از این عناصر ارزشمند نیز ما باید تلاش کنیم.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه روش‌های استخراج معادن مختلف، متفاوت است، تصریح کرد: ما معلمان و مدیران حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش باید بدانیم انسان‌ها دارای استعدادها و سلایق متفاوت هستند و به صورت یکسان، تربیت پذیر نیستند؛ بنابراین انتظار نداشته باشیم همه از نظر اخلاق، ادب و رفتار یکسان باشند، ما باید ظرفیت‌های آنها را بشناسیم و قوه‌های آنها را به فعلیت تبدیل کنیم.

میدان تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان ما مورد تهاجم دشمن واقع شده است

برقعی تأکید کرد: همچنان که دنیا به همه عناصر و معادن نیاز دارد، ما هم به توانمندی‌های همه انسان‌ها نیازمندیم. همچنان که باید هر عنصری در جای مناسب خود استفاده و مصرف شود، جامعه نیز باید بتواند انسان‌های توانمند و کارآمد را در مناصب خود تربیت کند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش موفق، تمام نیازهای و مشاغل جامعه را تأمین می‌کند، عنوان کرد: استخراج نیاز به صبر و بردباری دارد، پرورش انسان‌ها بدون حلم و بردباری ممکن نیست؛ برای استخراج در نهایت کار شبکه ای، مشارکت و هم افزایی لازم است، یک اکوسیستم که همه با هم مرتبط هستند و تجربیات را به یکدیگر منتقل می‌کنند.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به خطبه 127 نهج البلاغه و تأکید حضرت امیرالمؤمنین امام علی سلام‌الله‌علیها در هم گامی، همراهی و پرهیز از هر گونه تک روی، به همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: امروز در جنگ ترکیبی به سر می‌بریم و در این جنگ، میدان تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان ما مورد تهاجم واقع شده است.

هدف اصلی دشمن در جنگ ترکیبی، فرهنگ ما است

برقعی با بیان اینکه پایه‌ریزی و ساخت زیربنای تمدن اسلامی در ارتباطات و تعامل بین حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش شکل می‌گیرد، گفت: هدف و محور اصلی دشمن در این جنگ ترکیبی، فرهنگ ما است و اگر هر کسی در این جنگ توانست ارزش‌ها، باورها و عقاید اسلامی را به نسل تمدن ساز انقلاب اسلامی منتقل کند، برنده این جنگ ترکیبی و تمدنی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی درباره مأموریت آموزش و پرورش فرمودند: «آن وضع مطلوبی که ما می‌خواهیم این است: آموزش و پرورش باید بتواند انسان‌هایی تربیت کند دانا باشند، توانا باشند، خردورز باشند، پارسا باشند، پرهیزکار باشند، پاکدامن باشند، کارآمد باشند، مبتکر باشند، شجاع باشند، اهل اقدام باشند، از دشمن نترسند، از تهدید نترسند، خواب‌رفتگی و غفلت پیدا نکنند؛ انسان‌های این ‌جوری تربیت کند. این [طور] اگر شد، این کشور به همانی که بنده آرزو کردم و گفتم و وعده دادم و ان‌شاء‌الله خواهد شد، خواهد رسید؛ یعنی ما تا چند دهه بعد -آن روز من گفتم تا پنجاه سال که حالا چند سالش گذشته- مثلاً تا پنجاه سال دیگر [به جایی می‌رسیم که] هر کسی در دنیا بخواهد مرزهای جدید علم را به دست بیاورد، مجبور باشد فارسی یاد بگیرد. تربیت یک چنین انسان‌هایی، یک چنین جوان‌هایی، پایه‌ی اصلی ایرانِ سربلند فردا است، پایه‌ی اصلی تمدّن نوین اسلامی است».

لزوم تبیین مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم به این فرمان و امر مقام معظم رهبری جامعه عمل بپوشانیم، باید طرح ریزی و سپس برنامه‌ریزی راهبردی داشته باشیم و یکی از این طرح‌ها و اسناد راهبردی، سند تحول آموزش و پرورش است.

برقعی یادآور شد: در تمدن غربی هم برای ترویج فرهنگ و سبک زندگی و مبانی مورد پذیرش خود، کار را از طرح‌ها و اسناد راهبردی متناسب با اندیشه خود پی گرفته اند که نمونه آن سند 2030 است.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بیان داشت: علاوه بر ابلاغ این سند، هر یک از ما به عنوان یکی از کنشگران اصلی حوزه تعلیم و تربیت باید نسبت به «تبیین» این سند به سهم خود همت داشته باشیم و این مهم یکی از مصادیق بارز «جهاد تبیین» است؛ همچنین باید تمام ارکان آموزش و پرورش را نسبت به مبانی نظری عمیق این تحول بنیادین، آگاه کنیم.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به سخنرانی رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در حرم رضوی اشاره کرد که به تعریف تحول پرداختند و لازمه تحول را شناخت نقاط قوت و ضعف دانستند و فرمودند: «در هر تحوّلی، روی این نقاط قوّت باید تکیه کرد، آنها را باید افزایش داد، نقاط قوّت را باید برجسته‌تر کرد و گسترده‌تر کرد، امّا در کنار اینها نقاط ضعفی هم وجود دارد. تحوّل، ناظر به تغییر نقاط ضعف است... اگر بخواهیم تحوّل انجام بگیرد، نیاز داریم به اعتماد به نفس ملّی؛ این یک. ثانیاً نیاز داریم به هوشیاری. اگر هوشیار نباشیم، غافل باشیم، به عنوان تحوّل، به نام تحوّل ممکن است به نقاط قوّت خودمان ضربه بزنیم».

برقعی افزود: رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در بیانات خود تصریح کردند: «می‌خواهند در کشور دوقطبی ایجاد کنند؛ می‌خواهند نرم‌افزار واقعی قدرت ملّیِ کشور را از دست ملّت بگیرند، بی‌اثر کنند؛ این نرم‌افزار عبارت است از ایمان مردم، ارزش‌های دینی مردم، ارزش‌های ملّی مردم، اعتقادهای مردم». همچنین فرمودند: «در جنگ ترکیبی، دشمن از رسانه استفاده می‌کند، از عامل فرهنگی استفاده می‌کند، از عامل امنیّتی استفاده می‌کند، از نفوذ استفاده می‌کند، از عامل اقتصادی استفاده می‌کند؛ از همه‌ی این عوامل استفاده میکند برای اینکه ملّت را در محاصره قرار بدهد، برای اینکه ملّت را دچار یأس کند، ملّت را از نیروی خودش غافل کند».

وی تصریح کرد: همه ما امروز مکلفیم فرمایشات رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی را به اجرا درآوریم و امید را در دل مردم زنده کنیم.

سابقه تاریخی همکاری حوزویان در آموزش و پرورش سابقه ای درخشان و ارزشمند است

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: اقدام اساسی ما به عنوان حوزه علمیه در همکاری با آموزش و پرورش، همکاری در تمام عرصه‌هایی است که می‌تواند موجب اصلاح نگرش‌ها و تقویت باورها و ساخت هویت والای انسانی شود. ما باید در فرایند هویت‌سازی و ساخت هویت انسانی، هویت اسلامی، هویت انقلابی کودکان و نوجوانان با یکدیگر هم افزایی داشته باشیم.

برقعی خاطرنشان کرد: در منظومه تربیتی اسلام، تعلیم و تربیت دو موضوع مستقل نیستند، ما مبتنی بر مبانی اسلامی معتقدیم درهم‌تنیدگی تزکیه و تعلیم به عنوان فلسفه عرفان رسل در قرآن کریم بیان شده است.

وی عنوان کرد: سابقه تاریخی همکاری حوزویان در آموزش و پرورش سابقه ای درخشان و ارزشمند است، معلم شهید، آیت الله مطهری که روز معلم به یاد ایشان گرامی داشته می‌شود و شهید بهشتی و باهنر که تعلیمات دینی مدارس را حتی در دوران طاغوت با بیان مناسب نسل جوان نوشتند.

لزوم تعامل دوجانبه حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: شناخت دقیق نیازها، تشخیص دقیق خلأها، تعریف دقیق مسائل و ارائه مناسب راه حل‌ها نیاز به تعامل دوجانبه حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش دارد و همکاری این دو نهاد با یکدیگر امکان اثرگذاری را به حداکثر خود می‌رساند؛ چنانچه یکی بستر ارتباط و اثرگذاری را فراهم می‌کند و دیگری محتوای غنی و اصیل را تولید و ترویج می‌کند. یکی در شناخت بوم و اقتضائات همت می‌گمارد و دیگری در تنظیم برنامه‌های اقتضائی مبتنی بر مبانی اصیل اسلامی.

برقعی در پایان با اشاره به پذیرش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در سال تحصیلی 1404-1403، اظهار امیدواری کرد که دانش آموزان علاقه مند و مشتاق به تحصیل علوم دینی با این مجموعه منتسب به خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ آشنا شده و برای ثبت نام اقدام کنند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱